فصل ها چگونه بر درک ما از رنگها اثر می گذارند؟

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، تغییر فصل‌ها می‌تواند بر چگونگی درک انسان از رنگ‌های خاص اثر بگذارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، چشمان انسان به ویژه تمایل دارد آنچه را که زرد "واقعی" به نظر می‌رسد، در زمستان متفاوت از تابستان تعبیر کند.

رنگ زرد یکی از چهار رنگ منحصر‌به‌فردی است که توسط چشم انسان درک می‌شود و رنگ‌های دیگر عبارتند از آبی، سبز و قرمز٫ در واقع این رنگ‌ها توسط چشم به عنوان خالص و نه در ترکیب با رنگ‌های دیگر درک می‌شوند.

با این حال، در این میان رنگ زرد منحصربه‌فرد است؛ زیرا اکثر افراد بر سر این که زرد "واقعی" چگونه به نظر می‌رسد، توافق دارند و این برخلاف تفاوت‌های فردی بین چشم‌های مختلف است.

دانشمندان به دنبال پاسخ به این پرسش بودند که آیا درک رنگ زرد توسط افراد می‌تواند به دلایل محیطی و نه دلایل فیزیولوژیکی باشد یا خیر.

به منظور پاسخ به این سوال آن‌ها از ۶۷ مرد و زن انگلیسی خواستند در مورد این که چه زمانی یک نور رنگی در هر دوی ماه ژوئن (تابستان) و ژانویه (زمستان) به زرد منحصربه‌فرد رسید، قضاوت کنند. دانشمندان پی بردند که بین فصل‌ها بینایی انسان با تغییرات محیطی سازگار می‌شود.

سیستم بینایی به طور طبیعی به دنبال تعادل‌بخشی به درک انسان از رنگ با تغییرکردن رنگ به همراه فصل است و این درست شبیه تنظیم‌کردن رنگ تلویزیون است.

این یافته‌ها به چگونگی کارکرد سیستم بینایی و راهبری در محیط اطراف کمک می‌کند.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید