آیا باکتری‌های زمینی در فضا زنده می مانند؟

نتایج نخستین نمونه از باکتری‌های زمینی که برای شناسایی شانس زنده ماندن انواع مختلف حیات سال گذشته به فضا ارسال شده بود، به زمین ارسال شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، نخستین محموله حاوی میکروارگانیسم‌های زمینی مثل میکروب کامبوچا - مخمر تولید ماءالشعیر - و برخی دیگر از گونه‌های قدیمی زمین در سال گذشته به فضا ارسال شده بود که اکنون نتیجه اولیه این مطالعات به زمین رسیده است.

در پژوهش‌های گذشته سازمان فضایی اروپا مشخص شده بود که تعداد قابل توجهی از میکروارگانیسم‌های زمینی در شرایط سخت و نامساعد خارج از زمین زنده و فعال باقی می‌مانند.

محموله موسوم به Expose-R2 که حاوی بیش از ۷۵۸ نمونه از میکروارگانیسم‌های زمینی بود، حدود ۱۸ ماه قبل به ایستگاه بین‌فضایی‌ بین‌المللی ارسال شد تا در شرایط سخت فضا مورد آزمایش قرار گیرد.

فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی با قرار دادن این محموله در فضای خارج ایستگاه فضایی مقاومت این میکروارگانیسم‌ها را در شرایط بدون جاذبه، مملو از مواد رادیواکتیو و اختلاف دمای شدید شب ‌و روز مورد آزمایش قرار دادند.

در این مطالعات مشخص شد که کلونی‌های کامبوچا با مکانیسم شگفت‌انگیزی در شرایط دمای خارج از جو از خود محافظت می‌کنند. در واقع کلونی‌های کامبوچا با تولید نوعی ساختار سلولزی در دیواره سلولی از اختلاف دمای شدید و شرایط رادیواکتیو از خود محافظت می‌کنند.

دانشمندان ایستگاه فضایی ضمن ابراز شگفتی از این واکنش اظهارکردند: مقاومت میکروب‌های کامبوچا به قدری زیاد است که دیواره سلولزی موجود در آنها بدون میکروسکوپ نیز دیده می‌شود.

محققان معتقدند که در شرایط بدون جاذبه و نور شدید خورشید اکثر میکروارگانیسم‌های مقاوم زمینی به حیات خود با شرایط جدید ادامه می‌دهند که در صورت پیوسته بودن این شرایط گونه‌های جدیدی در فضا تولید خواهد شد که قادر به زندگی در شرایط زمینی نیستند.

نتیجه کامل این مطالعات هنگام بازگشت این محموله در سال آینده مشخص خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید