شناسایی کهکشان گمشده ‌در محله محروم

با وجود عظمت کیهان اغلب کهکشان‌ها به صورت زنجیره‌وار و گروهی در کنار هم واقع شده‌اند و هیچ کهکشانی از همسایه‌اش دور نیست، اما به تازگی کهکشانی معروف به NGC 6503 در منطقه‌ای خاص و در فضایی به دور از تمام کهکشان‌ها با نام محله محروم کشف شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، تصویر جدیدی که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده مجموعه‌ای غنی از رنگ‌ها را نشان می‌دهد که از این طریق می‌توان به جزئیات بیشتری درباره این کهکشان دست یافت.

NGC6503 در صورت فلکی اژدها تنها ۱۸ میلیون سال نوری از سیاره ما فاصله دارد و یکی از نزدیکترین همسایگان گروه محلی ما به شمار می‌آید.

اندازه این کهکشان ۳۰ هزار سال نوری، حدود یک سوم کهکشان راه شیری است. مکان مخوف این کهکشان استفین جیمزِ ستاره‌شناس را بر آن داشت تا در کتاب گنجینه‌های پنهانش نام آن را «گمشده‌ای در میان کهکشان‌ها» بگذارد.

این کهکشان نه تنها نامش یک الهام‌بخش ادبی است، بلکه موضوعی برای انجام تحقیقات امروزی کیهان‌شناسی است. در حال حاضر مطالعه LEGUS به تحقیق درباره شکل، ساختار داخلی، ویژگی‌ها و رفتارهای ستارگان کهکشان‌های نزدیکی از جمله NGC6503 می‌پردازد.

تصویر پیشین NGC6503 که به عنوان تصویر مجله هفتگی هابل در سال ۲۰۱۰ منتشر شده است، توسط دوربین مطالعاتی پیشرفته هابل گرفته شده بود. اگرچه این تصویر جدید که توسط دوربین میدانی گسترده ۳ (WFC3) تهیه شده، کهکشان NGC را با جزئیات بیشتر و رنگ‌های خیره‌کننده نشان می‌دهد.

مقادیر گازهای قرمز درخشانی که در سراسر قسمت‌های مارپیچی در گردش این کهکشان پراکنده شده‌اند را می‌توان در این تصویر مشاهده کرد. همچنین مناطق آبی درخشان که در میان گازهای قرمز پخش شده مکانی برای شکل‌گیری ستارگان تازه متولد شده است. گردو‌غبار قهوه‌ای تیره در سراسر این کهکشان باعث شکل خالدار آن شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید