لحظات دلهره آور مأموریت ۱.۴ میلیارد دلاری اروپا/ روزتا: حالم خوب است

پس از اتفاقات نگران کننده ای که برای روزتا در حین نزدیک شدن به دنباله دار P۶۷ روی داد، این کاوشگر تلاش می کند تا با تکیه بر سیستم های ارتباطاتی و مسیریابی خود بار دیگر ارتباط خوبی با زمین برقرار کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کاوشگر روزتا که از مدتی پیش خود را به نزدیکی دنباله دار P۶۷ رسانده و حتی روباتی موسوم به فیله را نیز بر روی آن نشانده است چند روز پیش و در جریان نزدیک شدن دوباره به این دنباله دار از جانب جریان گرد و غبار و گازهای آن آسیب های جدی متحمل شد.

مرکز کنترل مأموریت روزتا ضمن تأیید این اتفاق اعلام کرد که این کاوشگر بخش اصلی بحران را پشت سر گذاشته و سیستم های آسیب دیده آن کارهای روزمره خود را از سر گرفته اند اما همچنان باید صبر کرد تا برنامه های علمی و تحقیقاتی آن به روز اول بازگردد.

آژانس فضایی اروپا (اسا) به نقل از روزتا در یکی از شبکه های اجتماعی اینگونه نوشته است: مشکلاتی داشتم و از ابراز محبتی که به من داشتید سپاسگذارم. اکنون حالم بهتر است و امیدوارم که به زودی فعالیتهای عادی خود را از سر بگیرم!

به رغم بیانه ای که اسا پس از این حادثه منتشر کرد و خبر از بهبود نسبی اوضاع داد اما کاملا روشن است که مأموریت ۱.۴ میلیارد دلاری اروپا لحظات سخت و دلهره آوری را پشت سر گذاشته است.

سیلوین لودیت از اعضای مأموریت روزتا نیز اعلام کرد: ما یک هفته است که نخوابیده ایم. مطمئن باشید روزتا دیگر تا این حد به دنباله دار نزدیک نخواهد شد.

کاوشگر روزتا پس از سفری ۱۰ ساله و سپری کردن حدود ۶.۵ میلیارد کیلومتر خود را به دنباله دار P۶۷ رسانده است. هدف از این مأموریت کشف سرنخ هایی درباره منشأ پیدایش منظومه شمسی است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاه تان را بنویسید