تهران، میزبان بزرگترین رویداد رباتیک غرب آسیا

دهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران از فردا با حضور ۳۴۵ تیم داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش می یابد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر مرتضی موسی‌خانی، رییس کمیته ملی ربوکاپ در نشست خبری مسابقات، ترویج و توسعه دانش ربوتیک و توسعه هوش مصنوعی در جهت ایجاد سخت افزار و نرم افزارهای کاربردی را از اهداف برگزاری مسابقات ملی ربوکاپ عنوان کرد و افزود: در کنار برگزاری مسابقات ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۱۵، چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی هوش مصنوعی و سمپوزیوم بین‌المللی ربوکاپ هم برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که در این دوره از مسابقات ۷۳۰ تیم ثبت‌نام کردند، اظهار داشت: از این تعداد ۳۴۵ تیم پذیرش شدند که ۱۳۵ تیم دانش‌آموزی و ۲۱۰ تیم دانشگاهی بودند. این تیم ها در ۲۵ لیگ به رقابت می‌پردازند.

رییس کمیته ملی ربوکاپ با تاکید بر این که در این دوره از مسابقات ۳۶ تیم از کشورهای هلند، سوییس، کانادا، پاکستان، انگلستان، آلمان، چین، مکزیک، آمریکا، هند، تایلند، مصر، بلژیک و کلمبیا نیز حضور دارند، خاطرنشان کرد: از میان کشورهای خاورمیانه کشورهای پاکستان و مصر حضور دارند و کشور ترکیه به دلیل قوی نبودن در این زمینه در این مسابقات حضور ندارد.

موسی‌خانی با تاکید بر این که این دوره از مسابقات همزمان با مسابقات آزاد پرتغال برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: لیگ های جدیدی در مسابقات ربات‌های پرنده و ربات‌های امدادگر اضافه شده است. این ربات‌ها در حوادث واقعی و طبیعی چون سیل و زلزله برای شناسایی مجروحان به کار برده می‌شود.

وی از حضور چشمگیر تیم‌های دانش‌آموزی در این دوره از رقابتهای خبر داد و گفت: در این دوره از رقابتها با توجه به افزایش تعداد تیم‌های دانش آموزی لیگ‌های این بخش در دو سالن برگزار می‌شود. رقابت لیگ‌های دانش‌آموزی از امروز آغاز می‌شود.

به گفته وی مسابقات بخش بزرگسالان فردا سه‌شنبه با حضور معاون علمی رییس جمهور، رییس دانشگاه آزاد قزوین و قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افتتاح می‌شود که احتمالا این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور خواهد بود.

موسی‌خانی با تاکید بر این که بازدید عموم از این دوره از مسابقات از روز چهارشنبه خواهد بود، گفت: در این دوره از مسابقات ۵۰ تیم از دانشگاه آزاد شرکت کردند و زمان بازدید از مسابقات ربوکاپ از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ عصر می باشد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دانشگاه آزاد قزوین در حوزه رباتیک یادآور شد: در حال حاضر در این دانشگاه هشت آزمایشگاه پیشرفته در زمینه رباتهای انسان‌نما، خانگی، پرنده، امداد و نجات و مجازی راه‌اندازی شده است که حمایتهای خوبی از آن شده است.

موسی خانی همچنین به حمایت‌های معاونت علمی از برگزیدگان این مسابقات اشاره کرد و توضیح داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان درصدد هستند تا افرادی که حائز مقام در این مسابقات می‌شوند تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان درآورند تا این افراد بتوانند از تسهیلات بنیاد برخوردار شوند.

وی همچنین افزایش سهمیه تیم‌های ایرانی برای حضور در رقابتهای جهانی را از دیگر تسهیلات برای مقام آوران مسابقات رباتیک نام برد و اظهار داشت: با تلاش‌های صورت گرفته سهمیه تیم‌های ایرانی برای حضور در مسابقات جهانی ربوکاپ افزایش یافته به طوری که در سال گذشته تقریبا در همه لیگ‌ها ایران صاحب سهمیه بود.

موسی‌خانی با تاکید بر توانمند بودن شرکت کنندگان رقابتهای رباتیک خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که اقدام به ایجاد شرکتهای دانش بنیان در حوزه رباتیک کرده اند در سنوات قبل در این مسابقات حضور داشتند.

رییس دانشگاه آزاد قزوین در بخشی دیگر از سخنان خود از فعالیت هشت شرکت دانش بنیان در زمینه رباتیک در دانشگاه آزاد قزوین خبر داد و افزود: درصدد هستیم تا این تعداد را به ۲۰ شرکت دانش بنیان افزایش دهیم.

وی همچنین با اشاره به طراحی و ساخت خودرو کوادرو در دانشگاه آزاد قزوین گفت: مذاکراتی برای تولید این خودرو با شرکتهای خودروساز انجام دادیم. ضمن آن که درصدد تدوین استانداردهای این خودرو و تصویب آن در وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید