چگونه یک بچه ستاره رشد می کند؟

تصاویری که پیش و پس از تولد ستاره های عظیم ثبت می شوند، ممکن است تئوری های نحوه شکل گیری این اجسام بزرگ فضایی را تغییر دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس به نقل از newscientist، ستاره های عظیم به اختر هایی گفته می شود که حجمی حداقل هشت برابر خورشید دارند. این اختر ها که به شکل کارخانجاتی برای تولید اجسام بزرگ مورد نیاز برای تشکیل سیارات عمل می کنند، به ندرت در کهکشان ها یافت می شوند.

هنوز دلیل رشد زیاد ستاره های عظیم دقیقا مشخص نیست زیرا امواجی را که با جاذبه مقابله می کنند محو کرده و اجسامی را که با آنها نزدیک می شوند از خود دور می کنند. به این ترتیب تشخیص نحوه رشد آنها دشوار است.

کارلوس کاراسکو-گُنزالز از دانشگاه ملی مکزیک به همراه همکارانش با استفاده از تصاویری که با فاصله ۱۸ سال از یک ستاره عظیم ثبت شده اند موفق شد نشان دهد که این اختر چگونه از جسمی که هیچ جریان امواج متمرکزی نداشت به ستاره ای که جریانات، دقیقا از قطب های آن تابیده می شوند تغییر کند.

چنین تصاویری با وضوح بالا که این تغییر رویه را نشان می دهند به ندرت وجود دارند. ملوین هوآر از دانشگاه لیدز در این باره می گوید: ستاره های عظیم نقشی کلیدی در شکل گیری کهکشان ها دارند و تشخیص نحوه عملکرد آنها برای فهم تکامل کهکشان ها در طول زمان کلیدی است.

تیم مذکور با توجه به این تصاویر مدلی به شکل یک حلقه (doughnut) تهیه کرده و اعلام کردند که اجسام اطراف ستاره عظیم که به این شکل قرار می گیرند بر جریان امواج تاثیر گذاشته و آنها را در طول یک محور هدایت می کنند. اما هنوز مشخص نیست میدان مغناطیسی ستاره چه نقشی در این روند بازی می کند.

شکل گیری ستاره های عظیم صدها هزار سال طول می کشد پس تغییر یکباره آنها ممکن نیست. اما زمانی که ستاره در مرحله گذار قرار دارد ممکن است بار ها بین این حالت ها تغییر شکل دهد ( نحوه تابش امواج.) به این ترتیب اگر این ستاره عظیم بار دیگر تغییر حالت دهد، دانشمندان خواهند توانست به جزئیات بیشتری در این مورد پی ببرند.

دیدگاه تان را بنویسید