تلسکوپ فضایی هابل فاصله چندانی تا پایان حیات خود ندارد. حالا این پرسش مطرح می شود که چه چیزی جایگزین چشم تیزبین زمین در فضا خواهد شد؟ محققان دانشگاه کلورادو پاسخ این پرسش را می دهند.

به گزارش جی پلاس، تلسکوپ فضایی هابل که ۲۵ سال پیش به فضا پرتاب شد و هم اکنون در ارتفاع حدود ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد، دیگر همچون گذشته توانایی رصد اعماق کیهان را ندارد و گرچه به نظر می رسد تلسکوپ فضایی جیمز وب جایگزین آن خواهد شد اما محققان دانشگاه کلورادو در آمریکا ایده جالب توجهی را مطرح کرده اند.

آنها طرح اولیه صفحه مدور غول پیکری را ارایه کرده اند که در آن خبری از آینه نیست و در عوض می تواند تصاویری به مراتب با کیفیت تر و وضوح بالاتر از اعماق فضا تهیه و راهی زمین کند. برآورد می شود در این صورت شاهد تصاویری از فضا خواهیم بود که در مقایسه با نمونه هایی که هابل تهیه و به زمین ارسال کرده تا یک هزار برابر دقیق تر و واضح تر است.

این ایده جدید Aragoscope نام دارد و صفحه مدور غول پیکر آن در نقش لنز منکسر کننده نور عمل می کند. درحقیقت نور مربوط به اجرام فضایی واقع در فواصل بسیار دوردست در اطراف لبه این صفحه خم شده و در ادامه راهی تلسکوپ فضایی می شود که در فاصله صدها کیلومتری پشت آن قرار دارد.

این نوآوری معمولا در ابعاد کوچک کارایی خاصی ندارد اما وقتی تلسکوپ ساخته شده ابعاد بزرگی داشته باشد نه تنها ابزاری کاربردی خواهد بود بلکه قدرتمندتر از هر تلسکوپ دیگری هم عمل می کند.

بر اساس طرح محققان دانشگاه کلورادو، قطر این صفحه مدور حدود ۸۰۰ متر خواهد بود که با توجه به فناوری های فضایی موجود امکان محقق ساختن این ایده وجود دارد.

گفته می شود ناسا در نظر دارد از این ایده برای به روزرسانی طرح اولیه راه اندازی تلسکوپ فضایی جدیدی در فضا استفاده کند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاه تان را بنویسید