نتایج تجربی جدید در سال ۲۰۱۴ به دانشمندان کمک کرد تا به درک درستی از نحوه دستکاری خاطرات توسط مغز جهت خوشایند کردن آنها، دستیابند.

به گزارش جی پلاس، خاطرات گاهی اوقات ممکن است مبهم و گیج کننده به نظر برسند اما مغز با دقت بالایی آنها را ایجاد کرده یا از بین می برد.

نتایج این تحقیقات پیامدهای عملی نیز در پی دارد: دانشمندان با جدا کردن روند خاطره سازی، شاید بتوانند در مواردی که خاطرات مشکل ساز می شوند، آنها را دست کاری کنند.

سوسومو تونگاوا، دانشمند عصب شناس مرکز MIT، در این خصوص گفت: در دهه های آینده دانشمندان می توانند با ورود به نواحی خاصی از مغز، خاطراتی را که ممکن است به اختلال فشار روانى پس آسیبى یا پریشانی منجر شوند دستکاری کنند.

تنگاوا و همکارانش اکنون موفق شده اند خاطرات بد موش را به خاطرات خوب تبدیل کنند. آنها با استفاده از تکنیک Optogenetics بر سلول هایی که خاطرات بد در آنها ذخیره شده دست یافته و هر وقت که خواستند با تاباندن اشعه لیزر به آن سلول ها از طریق فیبر های نوری، آن خاطرات را دوباره زنده کردند.

این سلول ها در هیپوکامپ خاص مغز قرار گرفته اند و کشف آن برای «جان اوکیفی» جایزه نوبل پزشکی را به ارمغان آورد.

همانگونه که از این سلول ها برای یاد آوری افراد استفاده می شود؛ می توان از آنها برای فراموش کردن خاطرات نیز استفاده کرد. هیپوکامپ، علی رغم دیگر بخش های مغز دائما در حال تولید سلول های عصبی جدید است. بر اساس گزارش های جدید، ازدحام این سلول های جدید ممکن است به بی ثبات شدن خاطرات منجر شود. و می توان علت به خاطر نیاوردن خاطرات نوزادی را نیز به این امر مرتبط دانست.

همچنین آزمایش های مربوط به موش هایی که نورون های کمتری در آنها تولید شده بود نشان داد که آن ها اتاقی را که در آن بوده اند بهتر به خاطر می آورند.

در واقع کاهش تولید این نورون ها به مغز، این اجازه را می دهد که خاطراتی طولانی را شکل دهد.

دیدگاه تان را بنویسید