در گفتگو با جی پلاس مطرح شد:

آب گرمکن خورشیدی، راه حلی برای بحران کم آبی در کشور

لینک کوتاه کپی شد

سید مهدی عصمت ساعتلو مدیر بخش تحقیقات آب و فاضلاب روستایی استان آذربایجان شرقی از اجرای طرح آب شیرین کن در روستا های آذربایجان غربی خبر داد.

به گزارش خبرنگار جی پلاس، ساعتلو در خصوص عملکرد این دستگاه اظهار داشت: دستگاه آب شیرین کن خورشیدی با استفاده نور خورشید که انرژی نو و پاک محسوب می شود با شوری زدایی از منابع آب شرب، آب مصرفی روستاییان را تامین می کند.

ساعتلو با اشاره به محدودیت ایران در منابع آب و انرژی، طراحی و ساخت محصولات صنعتی تصفیه آب شرب با رویکرد استفاده از انر‍‍‍‍ژی نو و تجدیدپذیر را رهیافتی موثر و کارا جهت برون رفت ازمشکلات پیش روی بخش آب شرب، عنوان نمود.

مدیر بخش تحقیقات آب و فاضلاب روستایی استان آذربایجان شرقی ساخت آبگرمکن خورشیدی را گامی درجهت مقابله با کم آبی در روستاهای کشور دانست و گفت: یکی از نتایج تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته در شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی منجر به طراحی آب شیرین کن خورشیدی شد که کلیه مراحل انرژی مورد نیاز این دستگاه از خورشید تامین می شود تا حرارت مورد نیاز را برای تبخیر به وجود بیاورد. در گام بعد نیز با استفاده از سلول های خورشیدی نیروی محرکه پمپ ها تامین می شود. یعنی نیروی محرکه مراحل مورد نیاز صرفا از خورشید تامین می شود و این دستگاه کاربردی برای جوامع روستایی مفید است.

ساعتلو در خصوص هزینه این دستگاه گفت: طرح ما در روستا به طور کاربردی مورد استفاده قرار دارد و به جز هزینه خرید آبگرمکن خورشیدی و سلول خورشیدی، برای روستاییان هزینه دیگری ندارد زیرا انرژی خورشید به صورت رایگان در دسترس همه قرار دارد.

او در انتها از اجرای طرحی مشابه در شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان خبر داد.

دیدگاه تان را بنویسید