سعید خضایی که این روزها نمایشگاه نقاشی‌های خود را برپا کرده است. از نگاه متفاوت و جدیدی که در آثارش به داستان‌های شاهنامه دارد می‌گوید.
جی پلاس، سعید خضایی این روزها با نقاشی های خود تحت عنوان «رویای من و فتحعلی میرزا» در گالری سیحون میزبان علاقه‌مندان است.
این هنرمند سعی کرده است در آثارش بر جذابیت‌های عنصر تخیل تاکید کند و زیاد در بند سازماندهی فرم و جذابیت‌های بصری نباشد. او با این تفسیر که نقاشی بستر یا ابزاری برای رسیدن به تجربه خیال‌انگیز است، قصد داشته در بند آرایش‌های تصویری باقی نماند و همین مسئله او را به ورطه‌ای کشیده است که به نوعی خلاف آن‌چه که می‌خواسته حرکت کند. خضایی درخصوص برگزاری این نمایشگاه گفت: «فضای تصویری این نمایشگاه بیشتر نقاشی و فضای ایرانی است که یک تم سورئال به آن اضافه شده و کارها را با مینیاتور ایرانی متمایز می‌کند. در واقع این آثار پلی زده است میان نقاشی قدیمی و جدید. همچنین در این آثار طنز تلخ کنایه آمیز وجود دارد که مرز این طنز را حفظ کرده‌ام، چرا که ممکن است به کاریکاتور تبدیل شود و این آثار را با احتیاط خلق کرده‌ام. این آثار به نوعی تلاقی نقاشی کلاسیک جهان و سنت نقاشی ایرانی است که فضای سورئال وارد آن شده است. این تلاقی هم در آثار نقاشی کم دیده می‌شوند.» این هنرمند نقاش درباره سبک و تکنیکی که در این آثار از آن بهره برده است توضیح داد: «تکنیکی که در این آثار از آن استفاده کرده‌ام، کار با اکولین است و از جوهرهای رنگی نیز بهره برده‎ام. همچنین رنگ‌های دستی که خودم آن‌ها را درست کرده‎ام تا با استفاده از آن‌ها فضای آثار را به دوره مدنظر ببرم. کارها تقریبا میکس مدیا هستند، یعنی از ترکیب مواد و تکنیک‌های مختلفی از جمله جوهرهای طبیعی، اکریلیک و طراحی که خیلی در این آثار اهمیت دارند، استفاده شده است.» خضایی درباره انتخاب نام نمایشگاه گفت: «من قصد داشتم که درباره پادشاهان ایرانی کار کنم که بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد. از آنجا که دو اثر این نمایشگاه با محوریت فتحعلی شاه نقاشی شده است و جنبه طنز گونه هم درخود داشت این نام را برای نمایشگاه انتخاب کردم.» او درباره تعداد کارها نیز گفت: «شش کار بزرگ با اندازه دو متر و یک کار با اندازه ۵۰*۷۰ را در این نمایشگاه قرار دارد که به دلیل پرکار بودن آثار به نظرم این تعداد کار مناسب بود.» خضایی درباره موضوعی که در این آثار به آن پرداخته است افزود: «این آثار برگرفته از داستان‌های شاهنامه هستند، مانند داستان گذر سیاوش از آتش که با رویکرد جدید به آن پرداخته‌ام. در واقع این آثار بازآفرینی همان داستان‌ها با تمی جدید است که یکسری ویژگی‌ها و سلایق هنری شخصی به آن‌ها افزوده شده و آن‌ها متمایز می‌کند. در اصل همان داستان و ماجرا است اما با زاویه دید و رویکردی متفاوت.» این هنرمند در پایان درخصوص برنامه آینده خود و همچنین گسترش این نمایشگاه گفت: «حتما این نمایشگاه را ادامه خواهم داد و به همین یک نمایشگاه ختم نخواهد شد. در کل در همه آثارم تم ایرانی را حفظ خواهم کرد و برنامه‌های جذابی برای آینده هم دارم که در سبک با این آثار متفاوت خواهد بود ولی با همان محوریت کار ایرانی زیرا که احساس می‌کنم نقاشی ایرانی بسیار جای کار دارد و ما هم به دلیل ایرانی بودن ملزم به حفظ و گسترش آن هستیم.» نمایشگاه «رویای من و فتحعلی میرزا» تا ۲۴ آذر ماه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری سیحون دو میربان علاقه‌مندان است. منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید