محمدرضا اصلانی در افتتاحیه نمایشگاه عکس‌های محمدرضا جوادی از کویرهای ایران، گفت: این کارها توسط خیال عکاس ثبت شده‌اند، نه چشم‌هایش.

جی پلاس، افتتاحیه نمایشگاه «آهنگ آفتاب» (عکس‌های محمدرضا جوادی از کویرهای ایران) عصر نهم شهریورماه با حضور چهره‌هایی مانند غلام‌رضا نامی، منوچهر انوار، قطب‌الدین صادقی، رضا بانگیز، محمدرضا اصلانی، حسین محجوبی و عباس مشهدی‌زاده در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم، مجید ملانوروزی - مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و رییس موزه هنرهای معاصر - اظهار کرد: یکی از اهداف ما در جریان نمایش آثار غرب در موزه هنرهای معاصر، هستی‌شناسی و خوانش ایرانی هنر معاصر بود. رویکرد ما این بود که مفاهیمی مانند گستردگی و تکرار را در فرهنگ و هنر جست‌وجو کنیم و به‌نمایش بگذاریم.

او بیان کرد: یکی از ساحت‌های هستی‌شناسی هنر، عناصری مانند باد و آب و خاک و آتش هستند که روی هنر و معماری و فرهنگ ما تأثیر گذاشته‌اند. تلاش ما نمایش همین تاثیرگذاری است. وقتی بحث ثبت جهانی کویر لوت پیش آمد، تصمیم گرفتیم آثار محمدرضا جوادی را درباره‌ی کویر به‌نمایش بگذاریم و این‌گونه بود که نمایشگاه حاضر شکل گرفت.

رییس موزه هنرهای معاصر به نمایش برخی از آثار گنجینه در کنار عکس‌های جوادی اشاره کرد و گفت: به انتخاب غلامرضا نامی، تعدادی از آثار گنجینه موزه که به موضوع نمایشگاه مرتبط هستند نیز در کنار عکس‌های جوادی به‌نمایش گذاشته شده است.

او ادامه داد: معتقدم جای برگزاری رویدادهایی مانند بی‌ینال عکاسی در موزه هنرهای معاصر نیست. موزه به‌دنبال نمایش مجموعه‌های پروژه‌محور است. دوسالانه عکاسی، بی‌ینال بسیار خوبی بود و این خوشبختی ماست که چنین رویدادی در دوره من انجام شد.

در بخش دیگری از این مراسم، محمدرضا اصلانی - فیلمساز و پژوهشگر - درباره‌ی آثار جوادی اظهار کرد: جوادی خیال کویر را با خودش یکی کرده است. عکس‌های او خطوطی دارند که نمی‌ایستند و ادامه دارند. سایه‌ی گیاهان که در کارها هستند حجم بودن آن‌ها را در خارج از کادر اثبات می‌کنند. این کارها توسط خیال عکاس عکاسی شده‌اند، نه چشم‌هایش.

مهدی مجابی - معمار - نیز در این مراسم گفت: این عکس‌ها ریتم جغرافیایی کویر را به ما یادآوری می‌کنند. این مجموعه، مجموعه‌ای با نگاه معمارانه است.

در پایان، نمایشگاه «آهنگ آفتاب» (کویر ایران، کانون تمدن) با حضور علاقه‌مندان افتتاح شد. این نمایشگاه تا ۲۱ آبان‌ماه در موزه هنرهای معاصر به نشانی خیابان کارگر شمالی، بوستان لاله میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید