برگزاری نمایشگاه نقاشی‌خط قرآنی مقطعه

همزمان با فرا رسیدن شب‌های قدر نمایشگاه نقاشی‌خط قرآنی مقطعه در نگارخانه گلستان برگزار می شود و این نمایشگاه تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، فاطمه فیلی رئیس نگارخانه گلستان با اعلام این خبر درباره جزئیات نمایش این آثار گفت: تابلوهای ارائه شده در این نمایشگاه از آثار علی مینایی‌فرد برنده مسابقه خوشنویسی بوسنی و هرزگوین است که با استفاده حروف رمزدار ۲۹ سوره از سوره های دارای حروف مقطعه قرآن کریم خلق شده که در معرض بازدید عموم قرار داده می شود.

فیلی در ادامه با معرفی سه اثر دیگر با مضمون آیه الکرسی، بسم الله الرحمان الرحیم و مرغ باغ ملکوت، تاکید کرد: سبک‌های استفاده شده در این آثار سبک گرافیک کامپیوتری است که به عنوان سبکی جدید در طراحی آثار قرآنی به شمار می رود. ابعاد آثار ارائه شده در این نمایشگاه ۴۰در ۴۰ است و تابلو مرغ باغ ملکوت با ابعادی در حدود یک متر و بزرگتر از سایر آثار با سبک نقاشی‌خط، دست ساز و نوع متفاوتی از آثار ویژه قرآنی به شمار می رود که در این نمایشگاه به نمایش در آمده است.

خط قر آنی بنایی از خط کوفی مشتق می شود که همراه با ظهور اسلام شکل گرفت و از ابتدا برای نوشتن قرآن مورد استفاده قرار می گرفت.

تاریخچه این خط مربوط به دوران پیش از اسلام است اما با ظهور اسلام در ایران و تلفیق این خط با هنر اسلامی قرآنی توسط ایرانیان از دوره سلجوقی ابداع و سپس در دوره‌های ایلخانی و تیموری که دوره شکوفایی خوشنویسی ایرانی به شمار می رود رفته‌رفته مراحل رشد خود را طی کرد و سپس در کتابت قرآن و تزیینات سطوح داخلی و خارجی بناهای مذهبی با آیه های قرآنی و تزئینات ایوان‌ها در پشت و پهلوی قوس‌ها و بدنه مدور مناره‌ها به کار گرفته شد.

این نمایشگاه از روز پنج شنبه ۱۸ تیر‌ماه هم زمان با شب های قدر به مدت دو هفته با نگاهی متفاوت به کتابت قرآن در این فرهنگسرا برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاه تان را بنویسید