محمدرضا ترکی درباره حضور حضرت علی (ع) در شعر فارسی گفت: چه شاعران شیعه و چه شاعران غیرشیعه همه درباره عظمت حضرت علی (ع) و ابعاد مختلف وجودی‌شان صحبت کرده‌اند.

جی پلاس، این شاعر و استاد دانشگاه درباره حضور حضرت علی (ع) در شعر فارسی گفت: اسم حضرت علی (ع) از همان دوره اول شعر فارسی و قطعه‌ معروفی که کسایی مروزی سروده در شعر فارسی آمده است. مروزی هم‌ردیف با رودکی و شاعر قرن چهار و پنج هجری است.

او در ادامه اظهار کرد: به طور کلی در شعر فارسی گرایش به شخصیت حضرت علی (ع) وجود داشته است. شاعرانی چون ناصرخسرو که گرایش شیعی خیلی نیرومندی داشته، یا فردوسی و دیگر شاعرانی که مذهب اسماعیلی داشته‌اند، در شعر خود از علی (ع) گفته‌اند و به همه ابعاد وجودی ایشان نظیر دانش، عدالت و حکمت اشاره کرده‌اند.

ترکی در پاسخ به اینکه چرا برخی از شعرهایی که درباره امام علی (ع) گفته شده است بیشتر از بقیه از سوی مردم خوانده می‌شود گفت: دلیل آن علاقه مردم است. معمولا شعری گل می‌کند و سر زبان‌ها می‌افتد که به سلیقه جمعی مردم نزدیک‌تر است.

او به علی‌دوستی بسیاری از شخصیت‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: دکتر شفیعی کدکنی در مقاله‌ای که سال‌ها قبل و در پی جست‌وجوهایش در متون کهن و روایات نوشته، نشان داده است که اکثر رجال در اسم‌شان علی وجود دارد که نشان از محبوبیت حضرت علی (ع) است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید