در حال حاضر در جهان گنجینه ۲٫۶ میلیارد دلاری کتاب‌های صوتی داریم که توسعه دنیای دیجیتال باعث رونق این نوع کتاب شده است و سودآوری هنگفتی را برای ناشران تولیدکننده این نوع کتاب داشته است. به گزارش جی پلاس، اخیراً در نیویورک‌تایمز منتشر شد رشد ۲۸ درصدی فروش کتاب‌های صوتی در ۸ ماهه اول ۲۰۱۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن تأیید شد که این موضوع روی رشد کلی کتاب‌های الکترونیکی به میزان ۶ درصد رشد، تأثیرگذاری خود را نشان داد. برخلاف تصور، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای کتاب صوتی در جهان نه امریکا یا انگلیس، بلکه بازار آلمان است.در بررسی انجام‌شده توسط موسسه Allensbach آلمانی‌ها کتاب صوتی را بیشتر از کتاب الکترونیکی مصرف می‌کنند.بر اساس آمار این موسسه در دوازده ماه گذشته بیش از ۵ میلیون آلمانی کتاب صوتی خریده‌اند که این رقم ۷ درصد جمعیت این کشور را در برمی‌گیرد. این رخداد تجاری-فرهنگی یکی از داغ‌ترین بازارهای حال حاضر دنیا را برای خود تعریف کرده است و ناشران آلمانی به سرعت در حال تولید کتاب صوتی هستند. در کنار این موضوع، نقش بزرگ کتابخانه‌ها در گسترش کتاب‌های صوتی را نباید دست‌کم گرفت که توانسته‌اند با پیاده‌سازی سیستم‌های جدید مجهز به خوانش کتاب صوتی در کتابخانه‌های عمومی حرف اول را در این زمینه بزنند. بازیگران عمده‌ای که در ارائه سرویس‌های کتاب صوتی به کتابخانه‌ها نقش مهمی داشته‌اند شامل ۳M Cloud Library، Baker & Taylor، Hoopla و Overdive هستند. این کمپانی‌ها در کنار عرضه سرویس کتاب‌های الکترونیکی به کتابخانه‌ها، همین خدمات را برای کتاب‌های صوتی به کتابخانه‌ها در نظر گرفته‌اند. در بیش از ۹۵ درصد از کتابخانه‌های امریکا محتوای صوتی و دیجیتال نقش مرکزی را در جذب کاربران ایفا کرده‌اند. سطح تجاری تعریف‌شده برای کتاب‌های صوتی از کتاب الکترونیکی مجزا است و بسیاری از توزیع‌کنندگان از شرکای سومی برای تجهیز کتابخانه‌ها بهره‌مند می‌شوند. به‌عنوان‌مثال کمپانی‌هایی مانند ۳M و Baker & Taylor نسخه‌های صوتی خود را از کمپانی Findaway World تهیه می‌کنند. این کمپانی در حال حاضر شماره یک تولیدکننده فایل صوتی کتاب است که کاتالوگی با بیش از ۵۰ هزار عنوان در خود جای داده است و استودیوی ضبط صدای خود را در نیویورک مستقر کرده و با استفاده از گویندگان مشهور کتاب‌های صوتی تهیه می‌کند. کمپانی دیگری مانند Overdrive خود استودیویی مستقل را مدیریت می‌کند و با ناشران به صورت مستقیم قرارداد می‌بندد و با کمپانی‌هایی مانند Audible یا Findaway World نیز کار نمی‌کند و در بازار باهم رقابت دارند. «تام مرسر» مدیر بازاریابی در ۳M می‌گوید فرصت فوق‌العاده‌ای برای رشد در سال ۲۰۱۵ داریم و بازخوردها از سوی مشتریان کاملاً مثبت بوده و شاهد انفجار تقاضا در سال ۲۰۱۵ خواهیم بود. کمپانی Hoopla نیز که به سرعت نام خود را در صنعت کتاب‌های صوتی جا انداخته، کاتالوگی با ۱۳ هزار عنوان کتاب صوتی داردکه هرماه ۱۰۰۰ عنوان بدان می‌افزاید.این کمپانی با ۱۰۰ کتابخانه بزرگ در امریکا قرارداد بسته است و برای نصب و راه‌اندازی سیستم صوتی در کتابخانه‌ها هزینه اضافی نمی‌پردازد. این کمپانی با تعریف مدل پرداخت «به ازای هر کاربر» دست به درآمد می‌زند. البته Hoopla رقبایی نیز دارد که مسئولان کتابخانه عمومی سان‌فرانسیسکو می‌گویند در سال ۲۰۱۵ سایر پیشنهاددهندگان با مدل جدید قیمتی وارد سیستم کتابخانه خواهند شد و کار کمی برای Hoopla و مدل قیمت‌گذاری‌اش سخت خواهد شد. شریل هرمن مدیر بازاریابی انتشارات پنگوئن رندوم هاوس از رشد فروش ۳۵ درصدی کتاب‌های صوتی‌شان در سال ۲۰۱۴ خبر داد و گفت بازیگران جدید در صنعت کتاب صوتی در راه‌اند. اما رهبر بلامنازع کتاب صوتی (در بخش تولید و توزیع) در جهان فعلاً Audible است و ماتئو تورنتون مدیر ارتباطات آن می‌گوید این کمپانی با ۱۸۰ هزار عنوان کتاب صوتی کسب‌وکار خود را نه‌فقط در بخش کتاب، بلکه روزنامه و مجله صوتی نیز گسترش داده است و با ناشران، گویندگان، استودیوی‌های بزرگ و کوچک قرارداد تجاری منعقد کرده است. به گفته وی تولید محتوای غیر کتاب صوتی نیز در این کمپانی رو به توسعه است و سخنرانی‌ها، آموزش زبان و ... در سال ۲۰۱۴ در دستور کار این کمپانی قرارگرفته و بیش از ۴۰ هزار عنوان نیز به مخزن صوتی این کمپانی در سال ۲۰۱۴ افزوده‌شده است. دو استودیوی Audible Studios و ACX نیمی از محصولات این کمپانی را تولید می‌کنند. کمپانی Audible موفقیت بین‌المللی خوبی را کسب کرده و هم‌افزایی خوبی بین کاربران استفاده‌کننده از کتاب‌خوان کیندل و سایرتبلت‌ها برقرار کرده است که رسانه‌های بین‌المللی تولید و توزیع مانند Audible.co.uk در لندن، Audible.de در برلین، Audible.fr در پاریس و Audible.com.au در سیدنی را راهبری می‌کند. گفتنی است ناشرانی که از حق رایت صوتی خود استفاده نمی‌کنند عناوین خود را برای ACX پست می‌کنند و نوع صداگذاری، گوینده، لهجه و نوع صوت را تعریف کرده و از ACX تقاضای فایل صوتی می‌کنند. این درخواست برای «ناشران صوتی» ارسال می‌شود و آن‌ها مطابق خواست مالک کپی‌رایت، دست به تولید محتوا می‌زنند. منبع: ایبنا

دیدگاه تان را بنویسید