حسین علیزاده با اعتقاد به این‌که داوطلبان حضور در جشنواره موسیقی جوان کار سختی را انتخاب کرده‌اند، گفت: اگر به شخص من می‌گفتند بیا امتحان بده، نمی‌دادم و هیچ‌گاه در زندگیم امتحان داوطلبانه نداده‌ام.

جی پلاس، این نوازنده و داور جشنواره موسیقی جوان که در حاشیه برگزاری این جشنواره با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: کسی که انتخاب می‌کند امتحان بدهد، تاحدودی پی برخوردهای داوران را نیز به تنش می‌مالد. او یا باید جسارت داشته یا از نظر استرس بر خود مسلط باشد، البته ما داوران هم می‌توانیم رفتاری داشته باشیم که استرس داوطلبان را بیشتر نکنیم.

او در پاسخ به پرسشی درباره رفتار داوران و این‌که رفتار آن‌ها گاهی باعث می‌شود استرس داوطلبان بیشتر شود و نتوانند هنر خود را به‌خوبی نشان دهند، گفت: زمانی که تعداد داورها زیاد است، مانند یک بازی که یواش‌یواش گرم می‌شود، همه‌چیز به‌تدریج جا می‌افتد؛ به‌طور قطع، از نفر اول تا نفر آخر، برخوردها جا افتاده‌تر می‌شود، اما بعضی چیزها به خصوصیات شخصی داوران برمی‌گردد.

علیزاده ادامه داد: در هر صورت، زندگی یک جای واقعی است و هر جای زندگی که قرار می‌گیرید، با آدم‌های مختلف برخورد می‌کنید که مِهر زیاد دارند، شوخ طبع‌اند یا خیلی جدی هستند. مطمئنا داورانی که در جشنواره موسیقی جوان نشسته‌اند نیز به‌جز مهر و محبت چیز دیگری ندارند، اما نحوه ابراز آن تفاوت می‌کند. آن‌ها حتی گاهی قربان صدقه داوطلبانی می‌روند که کارشان را خوب انجام می‌دهند؛ اما از طرفی ما می‌توانیم کاری کنیم که این بچه‌ها استرس کمتری را داشته باشند، مثلا داوران جاهایی با داوطلبان صحبت و آن‌ها را راهنمایی می‌کردند و در بعضی موارد امتیازهایی می‌دادند، که نباید می‌دادند.

این نوازنده بیان کرد: واقعا باید به جامعه موسیقی تبریک گفت که جوان‌ها، این‌قدر انگیزه معنوی دارند که کار می‌کنند و این‌قدر جرأت و جسارت دارند که رقابت می‌کنند. مطمئن هستم اگر در میان تمام این داوطلبان به یک چهره برسیم، ثروتی برای ایران به حساب می‌آید.

علیزاده تاکید کرد: قاطعیت سخت‌گیری در ماهیت این کار و جشنواره هست، اما همیشه مهر و دوستی می‌تواند چاشنی این کار شود. در بخش ردیف‌نوازی، بیشترین استرس را نفر اول داشت؛ اما از همه بهتر کارش را انجام داد. ما نیز استرس او را می‌فهمیدیم و از او امتیاز کم نمی‌کردیم.

او با اشاره به این‌که داشتن حافظه قوی، بخشی از ردیف‌نوازی است، گفت: بعضی‌ها حضور ذهن‌شان را روی صحنه از دست می‌دهند یا ردیف را با تکنیک‌های غیرردیفی اجرا می‌کنند. در ردیف، شیوه‌های مختلف کلاسیک وجود دارد و باید ردیف را به آن شیوه‌ها نواخت، نمی‌توان با شیوه‌های روز و مجلسی، ردیف‌نوازی کرد.

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی و با حضور و همکاری استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران و در قالب سه گروه سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۳ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹ سال) برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید