معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به تشریح اقدامات خود از سال ۹۲ تا ۹۵ پرداخته است که از جمله آنها می‌توان به رونمایی از بسته حمایتی بیمه ازدواج جوانان و برگزاری نخستین مسابقات بازیهای الکترونیک در سطح ملی و استانی اشاره کرد.

جی پلاس، جوانان به عنوان سرمایه اجتماعی کشور از ظرفیتهای بالقوه و باالفعل فراوانی در شکل دهی سرمایه انسانی، علمی و دانایی برخوردار هستند. جوان بودن جامعه فرصتی را برای نظام مدیریتی کشور فراهم کرده است تا بتواند با استفاده از این ظرفیت استثنایی، زمینه رشد و اعتلای همه جانبه جوانان و توانمندسازی آنان برای پیشرفت و تعالی کشور را فراهم کنند.

معاونت ساماندهی امور جوانان با چهار اداره کل زیر مجموعه خود (اداره کل هماهنگی و ساماندهی امور جوانان، اداره کل برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده، اداره کل طرح های ملی جوانان و اداره کل مشارکت های اجتماعی جوانان) اکنون به عنوان متولی امور جوانان مشغول به فعالیت است.

از جمله اقدامات اداره کل هماهنگی و ساماندهی امور جوانان در دولت یازدهم می توان به برگزاری ۱۳ جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان اشاره کرد. جلسه ۵۱ با موضوع بیان وظایف ستاد ملی ساماندهی امور جوانان، ارائه گزارش برنامه‌های هفته جوان، بررسی لایحه تکالیف دستگاه‌های اجرایی ذیل بند (ج) ماده ۴۱ قانون برنامه پنجم توسعه، جلسه پنجاه و دومین درباره ارائه گزارش عملکرد ستادهای ملی و استانی ساماندهی امور جوانان، بررسی و تصویب آیین‌نامه اصلاحی ستادهای استانی ساماندهی امور جوانان، ارائه گزارش کمیته تخصصی اوقات فراغت، بررسی و تعیین رئوس فعالیت‌های دستگاه‌ها ویژه هفته ازدواج برگزار شد.

جلسه پنجاه و سوم ستاد ملی ساماندهی امور جوانان به موضوع بررسی و تصویب آیین‌نامه اصلاحی ستادهای استانی ساماندهی امور جوانان، بررسی و تصویب طرح تأسیس مجلس جوانان و بررسی و تصویب طرح جشنواره ملی ازدواج و خانواده متعالی و جلسه پنجاه و چهارم به بررسی رویکردها و برنامه‌های اوقات فراغت دستگاه‌های اجرایی در سال ۹۴ پرداخت.

بررسی سند سلامت جوانان موضوع جلسه پنجاه و پنج و بررسی طرح توانمندسازی جوانان برای راه‌اندازی کسب و کار در فضای مجازی محور جلسه پنجاه و شش ستاد ملی ساماندهی امور جوانان بود. این ستاد در پنجاه و هفتمین جلسه خود به گزارش وضعیت حضور اعضای ستاد ملی در جلسات ۵۱ تا ۵۶ برای ارائه به معاون اول محترم رئیس جمهور، طرح جمع‌سپاری در حوزه اشتغال و کارآفرینی جوانان، گزارش نتایج پژوهش طرد اجتماعی جوانان، گزارش عملکرد حوزه جوانان استان هرمزگان، گزارش پیش‌نویس اساسنامه مجمع ملی خیرین اشتغال و کارآفرینی جوانان، طرح ملی آتیه جوان، طرح زوجین جوان و بازار سرمایه خود پرداخت.

پنجاه و هشتمین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان با موضوع بررسی طرح ملی آتیه جوان و اساسنامه مجمع ملی خیرین کارآفرین و اشتغال جوانان و پنجاه و نهمین جلسه با موضوع برگزاری همایش گفتمان اعتدال جوانان با مشارکت همه دستگاه‌ها در سال آینده برگزار شد.

شصتمین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان به ارائه گزارش عملکرد حوزه جوانان استان زنجان و بررسی، شناسایی، تقویت و توسعه سازمان‌های مردم نهاد جوانان و بررسی نیازهای آموزشی آنها و شصت و یکمین جلسه به ارائه گزارش عملکرد استان البرز در حوزه جوانان، ارائه گزارش عملکرد ستادهای ملی و استانی ساماندهی امور جوانان در سال ۹۴، ارائه برنامه‌های هفته جوان، ارائه طرح آتیه جوان، رونمایی از طرح توانمند سازی جوانان برای کسب و کار در فضای مجازی اختصاص داشت.

ارائه گزارش عملکرد استان گلستان در حوزه جوانان (توسط استاندار محترم استان)، ارائه طرح ملی«بررسی سیمای زندگی دانشجویان » سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ارائه برنامه‌های اوقات فراغت سال ۱۳۹۵ موضوع شصت و دومین و ارائه گزارش عملکرد استان ایلام در حوزه جوانان، ارائه طرح ملی« آموزش پیش از ازدواج برای ۷۵۰ هزار جوان در آستانه ازدواج و سال اول زندگی» و ارائه طرح دستیاران جوان موضوع شصت و سومین جلسه ملی ساماندهی امور جوانان بود.

برگزاری ۹جلسه کمیسیون های تخصصی اقتصاد، اشتغال و مسکن جوانان با هدف بررسی مشکلات جوانان در این حوزه، پیگیری اجرایی شدن مفاد ماده ۴۱ قانون برنامه پنجم توسعه، تدوین و تنظیم قانون برنامه ششم توسعه و پیگیری اجرایی شدن مفاد آن ، برگزاری جلسات ستادهای استانی و شهرستانی ساماندهی امور جوانان و برپایی نشست‌ها و گردهمایی‌های کشوری با هدف آگاهی‌بخشی وتوانمندسازی معاونان و کارشناسان حوزه جوانان و بررسی چالش های جوانان در استان های مختلف از دیگر اقدامات اداره کل هماهنگی و ساماندهی امور جوانان است.

ـ اقدامات اداره کل برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده:

این اداره کل در دولت یازدهم اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی زوج‌های جوان در سراسر کشور و نشست‌های تخصصی در حوزه ازدواج و خانواده، تدوین و پیشنهاد برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در این اداره کل در راستای ابلاغ سیاستهای جمعیتی مقام معظم رهبری ورونمایی از بسته حمایتی بیمه ازدواج جوانان کرده است.

از دیگر اقدامات اداره کل برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده می‌توان به تولید کتاب الکترونیک بررسی وضعیت جوانان؛ ازدواج و طلاق، برگزاری جشنواره پیوند آسمانی (تقدیر از خیرین، فعالان و مؤثرین حوزه ازدواج)، برپایی جشنواره ملی ازدواج و خانواده جوان، برگزاری ستاد هفته ازدواج وتهیه دستنامه ازدواج اشاره کرد.

راه‌اندازی سامانه رسیدگی به تسهیلات ازدواج جوانان در سطح کشور توسط ادارات کل ورزش و جوانان استانها ، راه‌اندازی مجمع خیرین ازدواج در کشور و دبیرخانه تخصصی ازدواج و خانواده در سراسر کشور ، بررسی مدارک ثبت نام کنندگان در سامانه الکترونیکی صدور مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده ، دعوت از متقاضیان واجد شرایط به مصاحبه علمی جهت دریافت مجوزو معرفی متقاضیان به هسته گزینش و حراست وزارت ورزش و جوانان از دیگر اقدامات این اداره کل است.

اداره کل دفتر ازدواج و تعالی خانواده همچنین اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزش توانمندسازی برای متقاضیان احراز صلاحیت به مدت دو روز، اعطای مجوز فعالیت به ۵۴ متقاضی تأسیس مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده، برگزاری جلسات هم‌اندیشی مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده و تشکیل چهار کمیته تخصصی مراکز مشاوره ازدواج و خانواده با عناوین (کمیته آموزش، کمیته طرح و برنامه و پیگیری تنظیم مقررات و لوایح قانونی ،کمیته صنفی- راهبری و پشتیبانی،کمیته ارتباطات ، رسانه ها و صدا و سیما)، ارسال آخرین وضعیت متقاضیان ثبت نام کننده در سامانه صدور مجوز به تفکیک هر استان و ارسال به ادارت کل استانی، تهیه و تدوین و ارسال دستورالعمل شرایط و ضوابط تأسیس مرکز تخصصی مشاوره ازدواج به ادارت کل استانی، بازدید و نظارت از مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و تحکیم خانواده در استان تهران و ارزیابی گزارش عملکرد مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و تحکیم خانواده در سه ماهه اول سال۱۳۹۵ کرده است.

ـ اقدامات اداره کل طرحهای ملی جوانان:

این اداره کل به بازطراحی پورتال جامع اوقات فراغت جوانان، تشکیل کمیسیون اوقات فراغت جوانان و تدوین برنامه عمل «برنامه ساماندهی اوقات فراغت جوانان»، راه اندازی خانه‌های جوان، تدوین«دستنامه فراغت من» و«دستنامه برندسازی شخصی»، برگزاری نخستین مسابقات بازی های الکترونیک در سطح ملی و استانی، تشکیل کمیته تخصصی اوقات فراغت ستاد ملی ساماندهی امور جوانان و کمیته تخصصی پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی ستاد ملی ساماندهی امور جوانان، تصویب کلیات طرح تأسیس مراکز پیشگیری و کنترل خشم (جلسه ۵۲ ستاد ملی ساماندهی امور جوانان) و تصویب کلیات طرح تأسیس مجلس جوانان (جلسه ۵۳ ستاد ملی ساماندهی امور جوانان) پرداخته است.

از دیگر اقدامات این اداره کل می‌توان به برگزاری اردوهای گردشگری هویتی، برگزاری جلسات هم اندیشی نخبگان جوان و مسئولان ، برپایی برنامه‌های بزرگداشت هفته جوان، برگزاری نمایشگاه و جشنواره برترین‌های اوقات فراغت جوانان، برپایی پاتوق‌های فرهنگی جوانان و نشست گفت وگوی جوان و راه‌اندازی سامانه برنامه‌ریز اوقات فراغت (گردشگری و تفریح)«بزنیم بیرون»در جهت برنامه‌ریزی اوقات فراغت جوانان با توجه به میزان هزینه و زمان مورد نظر هر فرد اشاره کرد.

ـ اقدامات اداره کل مشارکت های اجتماعی جوانان:

حمایت از طرح‌ها و برنامه‌های سمن‌های جوانان از جمله این اقدامات است. در این جهت در سال ۹۲ از ۲۰۰ طرح، در سال ۹۳ از ۲۱۷ طرح، در سال ۹۴ از ۶۷۱ طرح و در سال ۹۵ از ۱۰۸۸ طرح حمایت شد.

اداره کل مشارکت‌های اجتماعی جوانان به برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی و ارتقای مهارت ویژه اعضای سازمان‌های مردم نهاد جوانان پرداخت. در سال ۹۲، ۸۲۰۰ کارگاه، در سال ۹۳ هشت هزار کارگاه، در سال ۹۴ ، ۱۱هزار و ۲۰۰ کارگاه و در سال ۹۵ ، ۲۷ هزار و ۴۰۰ کارگاه برپا کرد.

صدور اعتبارنامه سازمان‌های مردم نهاد جوانان از دیگر اقدامات این اداره کل است. بر این اساس در سال ۹۲، ۲۱۰ اعتبار نامه، در سال ۹۳ ، ۲۰۵ اعتبار نامه، در سال ۹۴، ۶۹۹ اعتبار نامه و در سال ۹۵ نیز ۱۱۴۴ اعتبارنامه صادر کرد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید