احیای دوباره اصلانی بعد از «عصر یخبندان»

فرهاد اصلانی در جلسه نقد فیلم «عصر یخبندان» بیان کرد که به دلیل نقش تلخی که بازی کرده است بعد از این فیلم به زمانی برای احیای دوباره خود نیاز داشته است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، عصر روز گذشته دوشنبه ۱۲ مردادماه پنجاه و دومین جلسه نقد و بررسی باشگاه فیلم فرهنگسرای انقلاب اسلامی با فیلم «عصر یخبندان» ساخته مصطفی کیایی و با حضور وی، فرهاد اصلانی، مهتاب کرامتی، رضا درستکار و با اجرای سعید قطبی زاده در سینما فلسطین برگزار شد.

در ابتدای این نشست سعید قطبی زاده درباره کارگردان «عصریخبندان» گفت: آقای کیایی از کارگردانان تازه نفس سینمای ایران است که تاکنون چهار فیلم ساخته است که آخرین آن «عصریخبندان» خیلی حرفه‌ای تر و با حضور عوامل مشهورتر سینما ساخته شده تا علاوه بر اینکه یک فیلم خوب و نزدیکتر به استاندارد باشد، ارتباط بهتری نیز با مخاطب برقرار کند که البته این تلاش قابل تقدیر است.

سعی کردم نقش منیره منزجر کننده نباشد

مصطفی کیایی درباره داستان فیلم «عصر یخبندان» گفت: هنگامی که این فیلمنامه را می نوشتم برخی از دوستان به من می گفتند ممکن است این فیلمنامه، پروانه ساخت نگیرد. من کاراکتر بابک با بازی فرهاد اصلانی را از روی یک موضوع واقعی نوشتم و شاهد خیانت همسر مردی بودم که آبرودار بود و تلاش داشت که خانواده اش را حفظ کند و سقوط نکند. بنابراین با توجه به آن اتفاق واقعی این فیلمنامه را نوشتم و البته خودم هم احتمال می دادم که ممکن است پروانه ساخت نگیرد اما حس مثبتی که از پایان فیلم به مخاطب منتقل می شود سبب شد به این فیلم، پروانه ساخت و نمایش بدهند.

مهتاب کرامتی بازیگر نقش منیره در فیلم «عصر یخبندان» هم در این نشست با بیان اینکه این نقش از من خیلی دور بود، تصریح کرد: زمانی که فیلمنامه را خواندم آن را خیلی دوست داشتم ولی تردیدی که من و کارگردان داشتیم این بود که نکند این نقش برای مخاطب منزجر کننده باشد. ما سعی کردیم بدون قضاوت کردن داستان را تمام کنیم و اجازه دهیم که مخاطب خودش نظر بدهد بدون اینکه حس انزجار نسبت به این زن داشته باشد.

این بازیگر سینما و تلویزیون اظهار کرد: نقشی که بازی کردم برایم خیلی تاثیرگذار بود و امیدوارم که روی جامعه هم همین تاثیر را داشته باشد تا ما درک کنیم که حفظ و دوام خانواده نیاز به رسیدگی دارد.

سینمای ایران تعطیل است

رضا درستکار منتقد سینما هم در این نشست با اشاره به جمعیتی که در جلسه نقد و بررسی حضور داشتند، گفت: از دیدن این جمعیت در این جلسه خیلی خوشحالم. بدون شک، نقد بدون تماشاگر بی معنا است.

وی با اشاره به مشکلات ساخت فیلم عنوان کرد: من اخیرا مروری بر آثار اسکار ۲۰۱۴ داشتم و چند فیلم آن مثل فیلم «مرد پرنده ای» و «دختر گمشده» را توصیه می کنم که حتما ببینید. با دیدن این مدل فیلمسازی متوجه می شوید که سینمای ایران در همه ابعاد چقدر حقیر و فقیر است. سینمای ایران مثل مبارزی می ماند که ۲۸ نفر دست و پای او را گرفتند و فرار کردن یک نفر از دست ۲۸ نفر با توجه به شرایط و تحمیل هایی که معمولا وجود دارد خیلی سخت است.

این منتقد سینما اضافه کرد: هنگامی که سینمای خودمان را با آنان مقایسه می کنیم متوجه می شویم که سینمای ایران تعطیل است! و زمانی بیشتر به تعطیلی آن پی می برید که بدانید آنچه در سینمای آنان وجود دارد به طور کامل در سینمای ما نیست و آن جهان فیلمساز است. نمی خواهم نتیجه بگیرم که مصطفی کیایی دارای جهان فیلمساز است بلکه می خواهم بگویم که ما با فیلمسازی روبرو هستیم که در آستانه داشتن «جهان» است. یعنی بلد است داستان تعریف کند و دارد یاد می گیرد روایت کند و از شکستن روایت خطی، مخاطب را به قلب رویدادها و وقایع می برد ضمن اینکه از بازیگران به نحو احسن استفاده می کند و همواره در حال ارتقاء دانش خودش است و تلاش می کند از دست آن ۲۸ نفری که او را گرفتند فرار کند!

قطبی زاده هم عنوان کرد: کیایی تلاش می کند با استفاده از نوع روایت موازی تماشاگر را با مدل های تازه سینمای تجاری آشنا کند.

شک در جامعه ما به یک بیماری تبدیل شده است

در ادامه کیایی در پاسخ به سوال یک از مخاطبان که بیان کرده بود پایان بندی فیلم، «کلید اسرار» می اندازد؟ گفت: من این سریال را ندیدم اما در مورد مرگ فرید باید بگویم به دلیل اینکه در فیلم «خط ویژه» نتوانستم پایان کار آن آقازاده را آن طوری که دلم می خواست نشان بدهم لذا سعی کردم اینجا این اتفاق بیفتد و در نهایت هم سعید، فرید را می کُشد. دلم نمی خواست که قوه قضایه این آدم را دستگیر کند چون ما حافظه تاریخی خوبی از سپردن مفسدان به قوه قضائیه نداریم و فکر می کنم این هشداری به قوه قضائیه است که اگر با مفسدان مبارزه نشود خودِ مردم با آنان برخورد خواهند کرد و سعید یکی از میان همین مردم بود و دوست داشتم این اتفاق رخ بدهد.

دراین نشست فرهاد اصلانی در پاسخ به سوال قطبی زاده درباره نقش خود بیان کرد: فکر می کنم موضوعی مثل شک، در جامعه ما به یک بیماری تبدیل شده است ضمن اینکه هیچ کدام از ابعاد این شخصیت برای من نا آشنا نبود البته خود من هم کمی زن ذلیل هستم البته از نوع کردی آن. این فیلمنامه همه جزییات را به من داده بود و کارگردان هم تاثیرگذار بود و بنابراین راه سختی نداشتم اما در عین حال، این نقش برای من کاملا جدید بود و این خطر من را تهدید می کرد که به سمت کمدی نروم چرا که نقش کمی میل به کمدی داشت ولی صادقانه دلمان می خواست که مخاطب این کاراکتر را بفهمد و احساس همدری کند.

بعد از فیلم ریکاوری طولانی داشتم

بازیگر «عصر یخبندان» اضافه کرد: بعد از فیلم به نوعی احیا داشتم و هنوز هم خستگی در وجود من نمایان است چون شخصیت فوق العاده تلخی بود که در این سال ها بازی کرده بودم بویژه که بخش عمده این کار در شب و در خیابان های تهران و فصل سرما بود.

در خاتمه با حضور عبدالمطهر محمدخانی رئیس فرهنگسرای انقلاب اسلامی و محمدرضا حبیب اللهی معاون آفرینش و اجرای فرهنگسرا از هنرمندان و منتقد فیلم تقدیر شد و قاب یادبود پنجاه و دومین باشگاه فیلم فرهنگسرای انقلاب اسلامی توسط توسط فرهاد اصلانی، مهتاب کرامتی، مصطفی کیایی و رضا درستکار امضا شد. عکس یادگاری هنرمندان با حاضرین در جلسه بخش پایانی این نشست بود.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید