ضیاءالدین دری کارگردان سینما و تلویزیون، تاکید کرد که در جایگاه یک فیلمساز با اکران فیلم‌هایی که مسیر ساخت را قانونی پیموده‌اند، موافق است.به گزارش جی پلاس، ضیاء‌الدین دری که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از اعضای شورای صدور پروانه نمایش در این شورا حضور داشته است، دیدگاه خود را در مورد «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری که در جریان اکران با مشکل مواجه شده است، بیان کرد.

او در این زمینه گفت: «چون من یک کارگران هستم نگاهم با نمایش هر فیلمی که مجوز قانونی ساخت داشته باشد موافق است. فیلم «خانه پدری» را دیدم و در جایگاه یک فیلمساز معتقدم اکران این فیلم در شرایط بدون حاشیه‌های سال‌های اخیر به نمایش درمی‌آمد شاید چندان مشکل‌زا نمی‌شد. اما فضای ایجاد شده ممکن است تبعاتی در پی داشته باشد که لزوما خواست خود کارگردان فیلم هم نبوده است.»

او همچنین ادامه داد: «ما به عنوان اعضای شورای صدور پروانه نمایش با لحاظ کردن حسن نیت پیشنهادهایی برای کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم داشتیم، که عمل به آن‌ها الزامی نیست، اما کارگردان محترم نظر نهایی شورای پروانه نمایش را مبنی بر تعدیل سکانس اول نپذیرفت و اشکال از همین جا آغاز شد. فیلم با در نظر گرفتن شرایط سنی نمایش داده شود. منتها به هر حال با توجه به وجود صحنه خشونت‌آمیز در فیلم ریاست سازمان سینمایی و آقای وزیر مصلحت ندانستند اکران محدود فیلم ادامه پیدا کند.»

کارگردان مجموعه «کیف انگلیسی» گفت: «وقتی در جایگاه یک فیلمساز قرار می‌گیرم، این نکات برایم برجسته می‌شود که این فیلم با پروانه ساخت و زیر پوشش مجوز، تولید شده است و به این دلیل که مسیر تولید آن قانونی بوده، دلیلی ندارد نتواند اکران شود. این یک واقعیت است که فیلمسازان ترجیح می‌دهند به دنبال طرح موضوعات خاص‌تر و استثنایی‌تر بروند، زندگی روزمره که داستان چندانی برای تبدیل شدن به فیلم ندارد. حالا در مورد «خانه پدری» این شیوه طرح موضوع شده است که مسائلی به وجود آورده است.»

او تاکید کرد: «شورای پروانه نمایش موظف است براساس خطوط قرمز تعریف شده در مورد فیلم‌ها تصمیم بگیرد و اظهارنظر کند. شرح وظایف شورا در قبال این خطوط قرمز روشن است، بر همین اساس که معمولا نمی‌بینیم و یا کمتر می‌بینیم که یک فیلم در شورای پروانه نمایش یک دولت به مشکل برخورده باشد و در دولت بعدی مشکل آن برطرف شود. اساسا شورای پروانه نمایش کار خود را درست انجام می‌دهد، چون عملا نمی‌تواند درست انجام ندهد. شاید در تمامی این سال‌ها یکی دو فیلم بوده که شورا مخالف نمایش آن بوده و وزیر ارشاد خود وطو کرده و فیلم را اکران کرده است.»

دری در مورد پیشنهادی که شورای پروانه نمایش در مورد «خانه پدری» داشته است، گفت: «شورا به کارگردان و تهیه‌کننده «خانه پدری» پیشنهاد کرد در مورد سکانس اول فیلم در حد چند لحظه، تعدیل‌هایی انجام دهد و یا فیلم برای یک گروه سنی مشخص به نمایش درآید ‌شورای پروانه نمایش نظر خود را در مورد این فیلم داده است، آنچه امور را در این شورا پیش می‌برد نظر اکثریت است و مثلا اگر من به عنوان یک عضو نظری مخالف دارم، این را می‌دانم که باید به شیوه دموکراتیک شورا احترام بگذارم و اجازه دهم رای اکثریت پیش برود.»

کارگردان فیلم سینمایی «سینما سینماست» در پایان سخنانش گفت: «اکران فیلم در گروه «هنر و تجربه» پیشنهاد شورای پروانه نمایش بود، و البته همه این‌ها خارج از وظایف ماست، شورا فقط برای نشان دادن حسن نیت خود در این زمینه پیشنهادهایی مطرح کرده است. اما به هر حال با وجود همه تصمیمات، تکلیف فیلم با رای رئیس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد روشن شد.»

منبع:خبر آنلاین

دیدگاه تان را بنویسید