اصغر میرشکاری

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران-

1- مطلبی تحت عنوان ذیل در فضای مجازی ارائه شده است :

[یک روحانی در شب عاشورا: مرحوم امام را وادارکردند فتوای حلال بودن شطرنج را صادر کند! خبرآنلاین به نقل از 24 آنلاین نوشت: حجت الاسلام میرزامحمدی در سخنرانی خود در شب عاشورا در هیات حداث الحسین به انجام بازی فوتبال ایران و کره حمله کرد. وی در سخنرانی خود با بیان اینکه چندسال قبل دولت عربستان اجازه نداد بازیکنانش در ماه رمضان فوتبال بازی کنند، ادعا کرد دولت سعودی حاضر شد جریمه آن را بپردازد اما عده ای بی‌بصیرت در کشور ما به خواسته یهودی هایی که بر فیفا حکومت می کنند تسلیم شدند. او افرادی را که باعث برگزاری بازی ایران وکره شدند فاقد غیرت دینی خواند. میرزامحمدی در بخشی از سخنرانی اش با ذکر روایتی از امام رضا(ع) در باره شطرنج گفت:" حالا هی بدویم بهانه بیاوریم که آیا شطرنج حلال است یا حرام است؟ که آن هم یک داستانی داشت که چه جوری مرحوم امام را وادار به این کردند" فایل صوتی این سخنرانی در فضای مجازی منتشر شده است. - چهارشنبه 21 مهر 1395 ]

مطابق آنچه ملاحظه می شود، متن حاوی تهمت و تعرضی است به شخصیت حضرت امام خمینی(س) در خصوص فتوای آن بزرگوار در مورد شطرنج.

2- نظر صریح حضرت امام(س) در تاریخ 19 شهریور 1367طی پاسخ به یک استفتاء درباره بازى شطرنج و ... چنین انشاء شده است
[بسم اللَّه الرحمن الرحیم. خدمت مرجع عالیقدرحضرت آیت اللَّه العظمى امام خمینى- دامت برکاته ... [2- اگر شطرنج آلات قمار بودن خود را به طور کلى از دست داده باشد و چون امروز تنها به عنوان یک ورزش فکرى از آن استفاده گردد بازى با آن چه صورتى دارد؟].
«بسمه تعالى‏. بر فرض مذکور اگر برد و باختى در بین نباشد اشکال ندارد.» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 129)
3- و در پاسخ مرحوم آیت الله قدیری که نسبت به همین فتوا اشکالاتی را مطرح کرده بودند، چنین فرموده اند:
«و اما راجع به ... بازى با شطرنج در صورتى که از آلت قمار بودن بکلى خارج شده باشد، باید عرض کنم که شما مراجعه کنید به کتاب جامع المدارک مرحوم آیت اللَّه آقاى حاج سید احمد خونسارى که بازى با شطرنج را بدون رهن جایز مى‏ داند و در تمام ادله خدشه مى‏ کند، در صورتى که مقام احتیاط و تقواى ایشان و نیز مقام علمیت و دقت نظرشان معلوم است، اما اینکه نوشته ‏اید از کجا سائل به دست آورده که شطرنج بکلى آلت قمار نیست، این از شما عجیب است، چون سؤالها و جوابها فرض است و بنا بر این آنچه را من جواب داده ‏ام در فرض مذکور است که اشکالى متوجه نیست و در صورت عدم احراز باید بازى نکنند. و عجیبتر آنکه نوشته ‏اید چرا به جاى «قصد حرام نباشد»، «قصد حلال» نوشته شده؟ گویى عمل شخص متوجه و قاصد بدون قصد هم مى‏ شود، در این صورت «قصد حلال» مساوق است با نبودن «قصد حرام».» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 151) و
4- واضح هست که در فتاوای فقهای بزرگوار شیعه هیچ تصرفی در حلال و حرام دستورات دینی که حکم خداوند است صورت نمی گیرد و استنباطات فقهی بنا بر دریافت خود آنها و برداشت از دستورات دین است و در این جهت نمی توان آنها را به فتوای خلاف برداشت خود وادار کرد؛آن هم فقیه شجاعی چون امام خمینی(س)
5- به نظر می رسد اگر با این چنین تهمت زدن ها و تعرض های نظیر این که: « آن هم یک داستانی داشت که چه جوری مرحوم امام را وادار به این کردند » برخورد قاطع و قانونی صورت نگیرد، زمینه ساز رخنه در اقدامات علمی و عملی حضرت امام خواهد بود که قطعا زیان آفرین است.
لازم به ذکر است که آن چه طرح شده است، بحثی علمی و نظری فقهی و حتی اجتماعی نیست، نوعی تهمت عدم ثبات رأی حتی در مورد حلال و حرام الهی است. و چنین است که پیگیری و اقدام قانونی ضرورت می یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.