نشست «قانون جرم سیاسی، یک گام به پیش یا به پس؟»، به همت انجمن اندیشه و قلم و با همکاری تشکل وکلای مدافع حقوق شهروندی کانون وکلای مرکز و با حضور برخی از نمایندگان مجلس و حقوقدانان برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در این نشست صالح نیکبخت، محمود صادقی، نعمت احمدی، محمود علیزاده طباطبایی و عماد الدین باقی به بحث و بررسی در خصوص قانون جرم سیاسی خواهند پرداخت.
حضور در این نشست برای عموم آزاد است.
این نشست فردا در میدان آرژانتین، ابتدای زاگرس، پلاک ۳ ، کانون وکلای دادگستری مرکز و در ساعت 17 برگزار می‌شود.
در این نشست محورهای ذیل مورد بحث و بررسی قرار می گیرد:
- چرا باید رسیدگی به جرایم سیاسی و نحوه اعمال مجازات بر مرتکبین این جرایم دارای تفاوت ماهوی با سایر جرایم حقوق کیفری باشد؟
- چرا تصویب قانون جرم سیاسی علی رغم تکلیف اصل ۱۶۸ قانون اساسی به تعریف جرم سیاسی نزدیک به چهار دهه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی زمان برده است و آیا قانون جرم سیاسی سرانجام موفق به تعریف جرم سیاسی شده است؟
- با توجه به این که دولت ها عموما مخالفین سیاسی خود را به عنوان برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی شناسایی و محاکمه می کنند، مرز میان جرایم سیاسی و جرایم علیه امنیت کشور کجاست؟
- آیا عناوین مجرمانه ای نظیر تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور یا تشکیل گروه با هدف بر هم زدن امنیت و عضویت در گروه های و جمعیت های ممنوعه ارتباط مستقیمی با حوزه جرایم سیاسی ندارد و چرا قانونگذار اصلی ترین عناوین مجرمانه ای که در رویه قضایی فعالان سیاسی به اتهام آن مجازات می شوند را خارج از قلمرو جرایم سیاسی تعریف کرده است؟
- آیا جرایم فوق الذکر مندرج در قانون مجازات اسلامی اقتباس مستقیم برخی از مواد قانون مجازات مقدمین بر علیه امنیت و استقلال کشور مصوب سال ۱۳۱۰ نیست و چطور قانونگذارانی که قبل از انقلاب اسلامی خود به علت فعالیت سیاسی به اتهام همین جرایم محکوم و زندانی شده اند همین قوانین را در نظام جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده مجدد قرار داده اند؟
- با توجه به ماده یک قانون جرم سیاسی که انگیزه اصلاح امور کشور و عدم قصد ضربه زدن به اصل نظام را یکی از معیارهای تفکیک مجرمین سیاسی از مجرمین عادی قرار داده است آیا می توان انگیزه ها و قصد افراد را ملاک مناسبی برای تعریف جرایم سیاسی دانست؟
- با توجه به اصل عدم تاثیر انگیزه در ارتکاب جرم چگونه می توان انگیزه و نیت مجرمین در ارتکاب رفتار مجرمانه را تشخیص داد؟ آیا هیچ معیاری جز تصمیم گیری دلبخواهانه مقام رسیگی کننده قضایی برای چنین تشخیصی وجود دارد؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.