طرح جمع آوری کودکان کار و متکدی در تهران که این روزها حاشیه های زیادی در پی داشته است، هفته آینده در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف می شود.

پایگاه خبری جماران- شیما شعاعی: کافی است سوار بر اتوبوس های بی آر تی  راه آهن تجریش باشی تا بتوانی یک آمار سرانگشتی از بچه هایی که هر روز طولانی ترین خیابان این شهر را با گام های کوچکشان قد می کنند، به دست بیاوری. بچه هایی که از فرط خستگی، ایستاده و با چند اسکناس مچاله شده در دست می خوابند و با هر تکانه و ترمز اتوبوس، رشته رویاهای کودکانه شان پاره می شود و باز در جهنمی که بزرگترها برایشان ساخته اند فرو می روند. این روزها  داستان شان دردناک تر شده است، یک سوی ماجرا تیم هایی هستند که دخلشان شده است دست های کوچک این بچه ها و سوی دیگر ماجرا ماموران بهزیستی و شهرداری که مسئول جمع آوری و رسیدگی به وضعیت این کودکان اند.

هرچند ماجرای جمع آوری کودکان کار، موضوعی تازه نیست اما این بار حواشی بسیاری داشته است. این بار فعالان حقوق کودک هم مسئولان را نشانه گرفتند که رفتار صحیحی با این کودکان ندارند، محل نگهداری آن ها نامناسب است و حتی برخی از آن ها مفقود شده اند. هرچند مسئولان، اظهارنظرهایی در این زمینه ارائه کرده اند و حتی نمایندگان خواهان حضور وزیر کشور و شهردار تهران برای پاسخ در این باره به مجلس فرامی خوانند اما همچنان نقاط ابهامی در این ماجرا وجود دارد. از این رو، ماجرا را از یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و مسئول روابط عمومی فرمانداری تهران به عنوان مسئول اجرای پروژه جمع آوری کودکان را پیگیری کردیم.

هفته آینده سرنوشت طرح جمع آوری کودکان در مجلس مشخص می شود

محمدرضا بادامچی در گفت و گو با خبرنگار جماران ، درباره  جلسه  اخیر کمیسیون اجتماعی  با مسئولان امر و حواشی مسئله گم شدن کودکان کار در جریان جمع آوری های اخیر، گفت: هفته گذشته از مسئولان خواستیم برای توضیح درباره طرح اخیر جمع آوری کودکان  و اخباری که در فضای مجازی منتشر شده است، در کمیسیون حاضر شوند که در جریان این جلسه هر یک اطلاعات و توضیحاتی را ارائه کردند.

وی ادامه داد: در این جلسه ما متوجه شدیم گویا طرحی برای جمع آوری متکدیان و بی خانمان ها به دستور شورای اجتماعی وزارت کشور مصوب شده است و با مشارکت چند نهاد از جمله بهزیستی، وزارت کار و نیروی انتظامی در حال اجراست و مشخص شد در این میان کودکان کار نیز در حال جمع آوری اند.

این عضو کمیسیون اجتماعی با تاکید بر اینکه بر اساس اطلاعاتی که مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت کار  تاکنون هیچ یک از این کودکان گم نشده است، افزود: تاکنون هیچ نهادی مسئولیت جمع آوری و ساماندهی کودکان کار را برعهده نگرفته بود و اینکه بهزیستی این مسئولیت را پذیرفته، اتفاق خوبی است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه مستندات و برنامه هایی از سوی نمایندگان نهادهای مسئول در این جلسه ارائه شده است، گفت: هرچند  در این جلسه هر یک از نمایندگان اطلاعات و دستاوردهای خود را ارائه کردند اما در این توضیحات و اطلاعات تناقض هایی به چشم می خورد.

این نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این جهت تصمیم گرفتیم اجرای طرح متوقف شود و هر دستگاه مسئولی مستندات و برنامه های خود را به شکل جامعی برای پیشگیری، کنترل  و ساماندهی کودکان تهیه کند تا در جلسه ای که مقرر شده است هفته آینده در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تشکیل  شود ارائه و در نهایت تصمیم جامعی درباره آن اتخاذ شود. چرا که این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است و ما سال هاست که با معضل کودکان کار مواجهیم و هر از چند گاهی این بچه ها جمع آوری و دوباره رها می شوند؛ در حالی که اگر نهاد مشخصی مسئولیت نگهداری از آن را عهده دار شود دیگر شاهد این اتفاق نخواهیم بود.

بادامچی در پاسخ به این پرسش که بزرگترین مانع در پیشگیری از افزایش تعداد کودکان کار و ساماندهی آن ها چه بوده است، گفت: به نظر من نبود یک نهاد و متولی واحد برای ساماندهی این کودکان  بزرگترین مانعی است که پیش روی این طرح وجود داشته و به همین جهت در دوره های گذشته جمع آوری این کودکان بی نتیجه می ماند.

وی در ادامه درباره  بایدهایی که برای حل این بحران باید در نظر گرفت و اینکه آیا نهایتا دولت می تواند این بحران را کنترل کند یا نه؛ گفت: البته که این معضل نیز مانند همه مشکلات قابل حل است اما نیاز به همراهی و برنامه ریزی هماهنگ از سوی سایر  دستگاه های مسئول دارد.

بادامچی با اشاره به اینکه این ها کودک اند و ساماندهی آن ها از اساسی ترین دغدغه های ما و سایر بخش های حاکمیت است؛ تاکید کرد: نحوه برخورد با این کودکان نباید با متکدیان، معتادان و کارتن خواب ها یکسان باشد اما سپردن ساماندهی آن ها به بهزیستی اتفاق مثبتی است. چرا که بخشی از آن ها  ایرانی نیستند و باید مشخص شود والدین آن ها کجا هستند؛ اگر حضور دارند که مسئول اند و اگر نیستند  دولت مسئول آن هاست.

وی در پایان در پاسخ به اینکه ممکن است با بحث قاچاق کودکان مواجه باشیم؛ گفت: تا زمانی که اطلاعات دقیقی در این زمینه ارائه نشود، هر گونه تصور و گمانه زنی می توان کرد اما نکته ای که باید توجه داشت این است که حضور کودکان خارجی در بین آن ها می تواند یک هشدار امنیتی باشد و لازم است مرزهای ما و به طور خاص مرزهای شرقی بیش از گذشته کنترل شوند.

طرح جمع آوری کودکان متکدی متوقف نمی شود؛ چون قانون است

از سوی دیگر رئیس شورای اطلاع رسانی فرمانداری تهران در گفت و گو با خبرنگار جماران ، درباره تذکر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر توقف اجرای طرح جمع آوری کودکان کار ، گفت: نمایندگان صحبتی درباره توقف طرح نکرده اند، شورای اجتماعی کشور این طرح را مصوب کرده و قانون است و ما موظف به اجرای آن هستیم.

وی در همین راستا افزود: ستاد فوریت های اجتماعی تهران بزرگ در همین راستا تشکیل شده است که مسئولیت آن را آقای فرماندار برعهده دارد. این ستاد زیر نظر شورای اجتماعی کشور فعالیت می کند و دستگاه قضایی، بهزیستی، شهرداری تهران و اداره اتباع خارجه عضو آن هستند.

رئیس شورای اطلاع رسانی فرمانداری تهران در همین راستا ادامه داد: شهرداری تهران و بهزیستی متولی جمع آوری این افراد هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که کدام نهاد مسئول اصلی ساماندهی این کودکان است و به نظر می رسد نوعی دوگانگی در ساماندهی وجود در اداره این، گفت: اخیرا آقای کردونی، مدیرکل امور آسیب های اجتماعی وزارت کار  صحبت هایی را مطرح کردند به این تناقض گویی ها دامن زده است. ایشان  بحث جمع آوری کودکان کار را مطرح کردند که شامل افراد زیر سن قانونی که درکارخانه ها هم کار می کنند نیز می شود، در حالی که بحث ما جمع آوری کودکانی است که تکدی گری می کنند.

جنگروی افزود: در حال حاضر مسئول ساماندهی افراد زیر 15 سال با بهزیستی و بالای 15 سال شهرداری است که دختران و پسران به صورت جداگانه و در چندین مرکز مشخص نگهداری می شوند. به این ترتیب شهرداری و بهزیستی تحت نظارت فرمانداری تهران مسئول جمع آوری و ساماندهی این کودکان هستند.

وی درباره خبر مفقود شدن این کودکان گفت: هیچ یک از این کودکان مفقود نشده اند و  پدر و مادرها می توانند به مراکز نگهداری این کودکان مراجعه کنند و از وضعیت مطلع شوند. خوشبختانه صدا و سیما نیز در این راه ما را همراهی کرده است.

مدیر روابط عمومی فرمانداری تهران با اشاره به اینکه ابتدا اطلاعات غلط به نمایندگان مجلس واعضای شورای شهر داده بودند، گفت: بعد از توضیح مسأله از سوی مسئولان اجرای این طرح و بازدید آن ها از این مراکز، نمایندگان و اعضای شورا توجیه شدند و قول مساعد برای همکاری با فرمانداری تهران به عنوان نهاد بالادستی و هماهنگ کننده در این مسئله را دادند.

 لایحه حمایت حقوق کودکان چاره راه است؟

نکته پایانی آنکه به نظر می رسد ماجرای کودکان کار به راحتی پایان نمی یابد، چرا که فعالان اجتماعی و حوزه کودک جمع آوری آن ها را نه درمان بلکه مسکّنی می دانند که تاثیر مقطعی دارد. چراکه تجربه نشان داده است عموم این کودکان با بازگشتن به خانواده ها مجددا به خیابان ها باز می گردنند و مورد انواع سو استفاده ها و استثمار قرار می گیرند.

از این رو، به نظر می رسد قانونی شدن لایحه حمایت از حقوق کودکان که به مسأله  اشتغال و سرپرستی همه افراد زیر18 سال پرداخته است، ضروری است و مجلس باید در اسرع وقت به آن رسیدگی کنند تا راه برای مجریان قانون در این زمینه هموار شود. بنا به اظهارات اخیر حجت الاسلام و المسلمین نوروز؛ سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، این لایحه احتمالا تا پایان مهر ماه  در کمیسیون نهایی می شود و تا پایان سال، تکلیف آن در صحن علنی مجلس مشخص خواهد شد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.