گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

الهام فخاری: اختلاف فرمانداری و وزارت کار مشکل جمع آوری کودکان کار است/ شهرداری تهران همکاری خود را قطع کند

عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران درباره راه حل های شورای شهر در خصوص سامان دهی به موضوع کودکان کار می گوید: در جلسه روز یکشنبه قرار بر این شد که همه دوستان از متهم کردن متقابل همدیگر در فضای رسانه ای و ایجاد تنش خودداری کنند و در ادامه جلسات مداومی در این خصوص داشته باشیم تا به راه حل مناسب با در نظر گرفتن ملاحضات اجتماعی و روانشناختی برسیم.

عضو شورای شهر تهران، دلیل طولانی شدن موضوع جمع آوری کودکان کار همراه متکدیان شهری را اختلاف نظر فرمانداری تهران و وزارت کار و تعاون بر سر حوزه و اختیارات اجرایی خود دانست و گفت: آن چیزی که مربوط به اختیارات ماست این است که به عملکرد و همکاری شهرداری نظارت داشته باشیم؛ در این خصوص به شهرداری تذکر داده ام و تا آخر پیگیر هستم.

الهام فخاری در گفت و گو با خبرنگار جماران درباره طرح جمع آوری کودکان کار از سطح شهر تهران و همکاری شهرداری تهران با این طرح گفت: متولی این کار ستاد شهرداری نیست بلکه طرح از طرف ستاد مبارزه با آسیب های اجتماعی اجرایی شده است. در این ستاد بر اساس تقسیم کاری که صورت گرفته است متولی هر کدام از این آسیب ها یکی از دستگاه ها شده اند. متولی ساماندهی کودکان کار وزارت کار و تعاون است و فرمانداری تهران متولی متکدیان و متکدیان حرفه ای است. 

وی ادامه داد: مسأله این است که بر سر این دو حوزه بین فرمانداری و وزرت کار اختلاف نظر وجود دارد. به عبارتی فرمانداری این کودکان را متکدی تلقی کرده و همراه با متکدیان اقدام به جمع آوری آن ها نیز کرده است که در درجه اول این دو دستگاه ها  باید مسأله را بین خودشان حل کنند. 

عضو شورای شهر تهران ابراز داشت: در این بین آن چیزی که به حوزه کاری ما مرتبط می شود این است که این دو دستگاه برای اجرای طرح از برخی امکانات شهرداری در حوزه حمل و نقل کمک گرفته اند. ما در ابتدا سعی کردیم حتی الامکان این موضوع را رسانه ای نکنیم اما در جلسه روز سه شنبه شورا لازم دیدم که در این مورد به شهرداری تذکر داده شود و از شهرداری بخواهم از در اختیار گذاشتن امکانات مربوط به شهرداری تا وقتی که کمیسیون اجتماعی شورای شهر این موضوع را بررسی و در مورد آن  و تصمیم گیری نکرده است، اجتناب کند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر حوزه تحت اختیار شورای شهر همین دخالت یا عدم دخالت شهرداری است. ما در کمیسیون مباحث تخصصی این موضوع و پیامدهای آن را دنبال می کنیم اما چون متولی نهادی به غیر از شورای شهر و شهرداری تهران است ما نمی توانیم درخواست توقف کامل طرح را داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که «شورای شهر تهران در ستاد آسیب های اجتماعی نماینده ای دارد یا نظرخواهی از شورا در این خصوص شده است؟»، گفت: در شورای قبل نماینده ای از طرف شورا به این ستاد معرفی شده بود اما با توجه به تغییر و تحول شورای چهارم به پنجم ما در جلسات این ستاد تا به امروز حضور نداشته ایم، یکی از دلایلی که ما از این موضوع بی خبر بوده ایم همین است. منتها از این به بعد یا خود بنده یا از اعضای کمیسیون حتما در این جلسات حضور خواهیم داشت.

فخاری پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که «در کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران در رابطه با طرح جایگزین جمع آوری کودکان کار پیشنهاد یا اقداماتی داشته اید؟»، اظهار کرد:  ما در این مورد جلسه داشته ایم و از سازمان های مردم نهاد هم برای سروسامان دادن به این موضوع کمک خواسته شده است. در جلسه روز یکشنبه قرار بر این شد که همه دوستان از متهم کردن متقابل همدیگر در فضای رسانه ای و ایجاد تنش خودداری کنند و در ادامه جلسات مداومی در این خصوص داشته باشیم تا به راه حل مناسب با در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی و روانشناختی برسیم. در واقع در حال حاضر قرارمان این است که بخش نهاد عمومی، مردمی و دولتی در کنار هم برای حل این موضوع تلاش کنیم و به حل ریشه ای مسأله برسیم نه فقط برداشتن نشانه ها و حذف صورت مسأله.

وی در پایان درباره این موضوع  که «این تذکر به شهرداری چه قدر می تواند تأثیر گذار باشد و آیا شهرداری می تواند همکاری خود را با وزارت کشور یا فرمانداری قطع کند؟»، گفت: به هر حال حوزه وظایف شهرداری مشخص است و در بُعد نظارت و سیاستگذاری شورای شهر تردیدی نیست و برنامه کاری شهرداری جزو اختیارات شورای شهر است. بنابراین من تذکر کتبی خود را به شهرداری ارسال کرده ام و تا آخر این موضوع را تا قطع کامل همکاری شهرداری با این طرح، پیگیری خواهم کرد. 

گفت و گو از: فرهاد فتحی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.