شصت و سومین  جلسه سلسله نشست های علمی و دینی  گوهر معرفت با موضوع «اقتصاد ایران در گذار»  در نگارستان حضرت امام خمینی (س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش جماران، عبدالحسین ساسان در این نشست، با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران سوسیالیستی نبود ولی در عصر سوسیالیستی جهان متولد شد، گفت: در اوایل قرن بیستم انقلاب مارکسیستی اتحاد جماهیر شوروی سابق، و در اواسط این قرن انقلاب های مارکسیستی در چین و کوبا به پیروزی انجامید. علاوه بر آنها سوسیالیسم در بسیاری از کشورهای امریکای جنوبی مانند بولیوی و شیلی با توسل به انتخابات یا حتی شبه انقلابات در دوره های کوتاهی به حاکمیت رسید. از این رو گزافه گوئی نیست اگر گفته شود قرن بیستم قرن سوسیالیسم بود؛ و انقلاب اسلامی ایران یک استثناء به شمار می رود.

عضو سابق هیأت علمی دانشگاه اصفهان تأکید کرد: هرگونه تجزیه و تحلیل درباره اقتصاد ایران در چهل سال اخیر باید توجه داشته باشد که جوّ کمونیستی بر اکثر نیروهای انقلابی حاکم بود و از سوی دیگر در جو جهانی سوسیالیستی متولد شد و در همسایگی ما بزرگترین و نخستین کشور متعهد به توسعه مارکسیست حضور داشت.

وی تأکید کرد: بسیاری از اقتصاددانان شکل گیری انقلاب و حکومت اسلامی را تحت تأثیر جوّ جهانی سوسیالیسم می دانند، و از گرایش شدید قانون اساسی و سیاست های اقتصادی اوایل انقلاب به اقتصاد سوسیالیستی سخن می گویند. ولی تحولات اقتصادی دهه های دوم، سوم و چهارم نشان می دهد که اقتصاد ایران در جستجوی هویت مستقل از سوسیالیسم و کاپیتالیسم است.

ساسان اظهار داشت: شاید از همان دهه اول پیروزی انقلاب و حتی پیش از پیروزی تلاش های زیادی برای تدوین آنچه که اقتصاد اسلامی نامیده می شد انجام گرفت. چهره های شاخص و نظریه پرداز این جنبش آیت الله محمد باقر صدر، آیت الله مرتضی مطهری و آیت الله سید محمد بهشتی بودند. شاگردان و پیروان آنها نیز در این راه کوشش های بسیاری انجام دادند. ولی در سال های اخیر بسیاری از حوزویان از فقدان نظام اقتصادی در ایران سخن می گویند.

وی گفت: به آسانی می توان گفت ایران در چهار دهه گذشته به تصویر مشخصی از نظام اقتصادی مطلوب خود نرسیده است؛ جهت حرکت مشخص نیست، سیاست ها و رفتارهای متضاد و حرکات رفت و برگشتی فراوانی انجام گرفته است. در همه این دوران طولانی ما در حال «آزمون و لغزش» بودیم. از این رو می توان نام این را «دوران گذار» نامید. هدف آن است که تا حدودی مشخصات دوران گذار برسی شود، و با آیند آزمون ها و لغزش ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.