کار آزاد بر اقتصاد، فرهنگ و زندگی اجتماعی اثر مستقیم دارد. یکی از ارکان اصلی شغل آزاد در هر زمینه ای چه تولیدی، تعمیراتی، فروشندگی و ورزشی، داشتن مکان لازم جهت انجام آن خدمات می باشد که با توجه به قوانین جدید ابلاغ شده به اصناف، اکثریت مشاغل بایستی در اماکن تجاری گشایش یابند هر چند از چندین جنبه از جمله کنترل و بازرسی و نظم، امر پسندیده ای است.

باشگاه مخاطبان جماران، یکی از معضلات امروز جامعه ما گرانی املاک تجاری است که با قیمت های نجومی معامله می گردند و اثر مستقیمی در کرایه مغازه ها دارند. چرا که خریدار با قیمت میلیاردی مغازه ای را می خرد و با قیمت میلیونی اجاره می دهد و سبب افزایش خارج از عرف قیمت فروش و خدمات می گردد. فارغ از اینکه این قیمت ها به حق یا خارج از عرف معمول یک جامعه اسلامی است بر آن هستیم در این مقاله اثر مستقیم آن را بر یکی از حاد ترین معضلات جامعه امروز ما یعنی بیکاری جوانان بپردازیم. با توجه به اینکه تعداد مشاغل دولتی در جامعه محدود بوده و تقریبا فقط یک در صد افراد جویای کار جذب آن می شوند و نود و نه در صد افراد جویای کار در بازار آزاد شغل خود را جستجو می نمایند. لذا، کار آزاد بر اقتصاد، فرهنگ و زندگی  اجتماعی اثر مستقیم دارد. یکی از ارکان اصلی شغل آزاد در هر زمینه ای چه تولیدی، تعمیراتی، فروشندگی و ورزشی،  داشتن مکان لازم جهت انجام آن خدمات می باشد که با توجه به قوانین جدید ابلاغ شده به اصناف، اکثریت مشاغل بایستی در اماکن تجاری گشایش یابند هر چند از چندین جنبه از جمله کنترل و بازرسی و نظم، امر پسندیده ای است اما از آنجا که افراد جویای کار، اکثرا سرمایه محدودی دارند و در چند ماه آغازین کار خود به دلیل نا شناخته بودن مشتری زیادی ندارند اکثریت اندوخته خود را به موجرهای اماکن تجاری می پردازند و بر شکست تر از قبل، دردی به مشکلات جامعه اضافه می نمایند به راستی چرا باید املاک تجاری قیمت های نجومی داشته باشند. آیا دلیل قیمت بالای آنها تعرفه بالای شهرداری هاست. یا که افراد سود جو با احتکار زمین های تجاری قیمت آنها را بالا برده اند؟

به هر حال، علت هر آن چه باشد راهکار برون رفت از این معضل چیست؟ چگونه می شود ایده های تولید محور جوانان خلاق در مکان هایی با قیمت مناسب به عرضه ظهور برسند. به نظر می رسد با به کار گرفتن موارد ذیل شاید بتوان این زخم را التیام بخشید:

_ جلوی احتکار املاک تجاری گرفته شود؛ یعنی سرمایه داران بجای خرید زمین های تجاری و انباشت آنها برای روز مبادا، سرمایه خود را به بخش های تولیدی ببرند این امر با تعرفه سنگین بر خرید و فروش املاک مازاد از یک یا دو و یا حتی سه واحد تجاری و حتی مسکونی قابل اجرا است. چگونه است که انباشت مواد غذایی مازاد از نیاز احتکار محسوب می شود اما احتکار زمین قوانین خاص خود را ندارد.

_ مورد دیگر این است بعضی از مشاغل به مانند قدیم، نیاز به ملک تجاری ندارند مانند آرایشگاه های زنانه و امثال آن،  لذا با مجوز دادن به اینگونه مشاغل به کار کردن در اماکن غیر تجاری، از تقاضا برای املاک تجاری و ارزش افزوده کرایه های بالا به خدمات جلوگیری می شود.

_ نکته بعدی اینست که، با ایجاد بازارچه های ارزان قیمت متعدد در نقاط مختلف شهر نسبت به تمرکز زدایی از مناطق خاص اقدام گردد و عرضه محصولا ت و خدمات بطور یکنواخت در همه جای شهر امکان پذیر گردد.

_ و در آخر مهمترین نکته اینست، قیمت اجاره اماکن تجاری هر محله توسط سازمان بازرسی تعیین گردد همانگونه که این سازمان در امر قیمت گذاری سایر محصولات نظارت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.