یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

پرسش ­های شهر

در آستانه انتخاب شهردار، با پرسش جالبی از یک خبرنگار مواجه شدم، از من خواسته شد که مهم­ترین سوالاتم را از شهردار آتی بیان کنم. بعد از پایان مصاحبه ، احساس کردم می ­توان از زوایای دیگری هم به این سوال پرداخت. این انگیزه­ای شد تا سوالی را که کمی پیش به آن پاسخ داده­بودم، در قالب پیامک برای جمعی ارسال کنم، جمعی که در میان آن­ها شماری از فعالین مدنی، متخصصین مدیریت شهری، فعالین محیط زیست ، مدیران، اندیشمندان و کنشگران  سیاسی حضور داشتند. پاسخ­هایی که دریافت کردم، جالب بود و دریغم آمد آنها را در اختیار عموم و نامزدهای شهرداری قرار ندهم. به ضرورت اختصار متن، تعدادی از آن­ها را انتخاب کردم و امیدوارم که شهردار آینده پاسخ و چشم­انداز روشنی برای این سوال­ها داشته باشد:

  1. شهردار تهران زندگی شهری مطلوب را چگونه تعریف می­کند و در راستای افزایش مطلوبیت شاخص ­های مرتبط با آن چه برنامه ­ای دارد؟
  2. او نقش شهرداری را در حمایت از ارتقاء و گسترش کسب و کارهای اقشار مختلف مردم چقدر موثر می­ داند؟
  3. نقش شهرداری را در خصوص آسیبهای اجتماعی، توانمندسازی و حمایت از اقشار آسیب دیده یا آسیب پذیر چه می­داند وچه راهبردهایی متناسب با این نقش پذیری مد نظر دارد؟
  4. جایگاه مردم را در ساختار تصمیم سازی و تصمیم گیری  کجا و چگونه می­بیند و چه برنامه ای برای اجرایی کردن مشارکت مردم دارد؟
  5. چه نقشه راهی به سوی بهبود مساله حمل و نقل تهران ترسیم می­کند؟
  6. آیا شهرداری را دارای وظیفه ی اثر گذاری بر بازار مسکن به نفع کاهش قیمت و افزایش عرضه برای اقشار مختلف مردم می­داند؟
  7. نگاه شهردار به مساله بافت­های ناکارآمد و ناپایدار شهری، و جزایر و حاشیه های فقیر شهری چگونه است  و نقش مدیریت شهری دراین خصوص را چه می­داند؟ آیا راهبردهای ویژه ای در این خصوص مد نظر دارد؟
  8. درباره محیط زیست شهری چگونه می اندیشد؟ مساله مصرف انرژی شهری را چگونه تحلیل می­ کند و مدیریت شهری را چگونه دراین راستا کارآمد خواهد کرد؟
  9. نگاهش به صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف در اداره کردن شهر و هزینه های مدیریت شهری چیست؟
  10. راهبردهای جایگزین شهردار برای خلق فرصت­های جدید و پایدار ثروت آفرینی برای شهر و شهرداری چیست؟
  11. راهبرد شهردار در خصوص تاب آوری شهری  و کاهش خطر پذیری در عرصه های شهری چیست؟
  12. او به مساله مدیریت بحران شهری و بحران مدیریت در این عرصه چه رویکردی دارد؟
  13. چه مکانیسمی برای گسترش شفافیت در فرایندهای مدیریت شهری و کاهش فساد در نظر گرفته است؟
  14. شهردار برای افزایش فرصتهای کارآفرینی و اشتغال در شهر چه برنامه ای دارد؟ یا اصولا نقش مدیریت شهری را در ارتباط با این حوزه ها تا چه میزان می­داند؟
  15. چه مکانیسمی برای ایجاد هماهنگی میان بازوهای ساختاری مختلف شهرداری در فرایند مدیریت ارائه خدمات و انجام وظایف و همچنین سایر نهادهای موثر بر مدیریت شهر، اندیشیده است؟
  16. او برای ارتقاء کیفیت فضاهای شهری، ارتقاء کیفیت معماری (از لحاظ زیست­ پذیری بهتر واحدها و نه فقط نما و سیمای ساختمانها) و نهادینه­ سازی کیفیت­ های مطلوب معمارانه در ساخت و سازها، چه نقش و جایگاهی برای شهرداری مد نظر دارد و راهبردهای اصلی­اش در این خصوص چیست؟
  17.  او برای گسترش عدالت فضایی و افزایش برخورداری پهنه ­های مختلف شهر از امکانات و فرصتها، چه راهبردهایی اندیشیده است؟
  18. شهردار چگونه می ­خواهد فرایندهای رشد و دگرگونی شهر را، مجددا با اسناد توسعه فرادست و اهداف ترسیم شده و مصوب برای شهر تهران، همسو نماید؟

 

بی­ شک با در نظر داشتن پرسش­ها و دغدغه ­هایی از این دست، شهردار آینده تهران تنها در صورتی قادر خواهد بود از عهده  بر دوش کشیدن این بار سنگین امانت برآید که ظرفیت­های موجود و مسکوت در جامعه را در جهت حل مسائل تهران بسیج کند و با پشتوانه همراهی مردم، متخصصین و نهادهای مدنی تهران را از این برهه حساس به سلامت عبور دهد. ان­شاءالله

 *عضو اولین دوره شوراى شهر تهران

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.