گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

ساعی: مردم تهران از اختلاف قالیباف و احمدی نژاد خیلی ضرر کردند / بحث های سیاسی مانع تعامل شهرداری و شورای شهر شد / به قالیباف نمره قبولی می دهم

هادی ساعی نمره قبولی به قالیباف می دهد هر چند انتقاداتی به روابط او با شورای شهر و دولت دارد. به اعتقاد او عدم تعامل قالیباف و احمدی نژاد ضررهای زیادی به مردم شهر تهران زد.

این روزها شورای شهر فعلی تهران روزهای آخر خود را می گذراند و به احتمال بسیار زیاد محمدباقر قالیباف نیز از کرسی شهرداری خداحافظی خواهد کرد. هادی ساعی یکی از ورزشکارانی است که عضو شورای شهر بود و البته در ماه های اخیر حضور ورزشکاران در شورای شهر محل بسیاری از بحث ها بود. به هر حال مناسب دیدیم با این قهرمان تکواندو که سالیانی در شورای شهر تهران هم عضو بود به گفت و گو بنشینیم.

به گزارش جماران، متن کامل گفت و گوی جماران با هادی ساعی را در ادامه می خوانید:

*از دیدگاه شما یک شهردار باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

تهران کلان شهراست.شهردار برای  مدیریت شهر تهران باید شاخصه هایی داشته باشد.مهمترین شاخصه شهردار تهران این است که شهردار باید پشت میز نشینی را کنار بگذارد و کفش های آهنی به پا کند؛ به این دلیل که مدیریت شهری مدیریت کف خیابانی است نه مدیریت پشت میزنشینی. مدیر شهر تهران بیست وچهار ساعته باید تلاش کند به این خاطر که شهر تهران یک شهر بسیار بزرگی است و همان اندازه که بزرگ است مشکلات بزرگی هم دارد که کار کردن در آن را بسیار سخت می کند.

یکی دیگر از شاخصه های مهم برای فردی که می خواهد شهردار تهران شود این است که تجربه کار در شهرداری داشته باشد همین طور از قوانین شهری مطلع باشد.از دیگر شاخصه های مهم شهردار این است که بتواند میان شهرداری و دولت تعامل ایجاد کند. چند سالی که در شورا حضور داشتم شاهد عدم تعامل میان شهرداری و دولت بودم. عدم تعامل میان دولت وشهرداری ضررها و آسیب های زیادی را به شهر وارد می کند. یک بخشی از مشکلات شهر تهران به این بر می گردد که مدیریت شهر تهران مدیریت یک پارچه ای نیست. در همه جای دنیا بحث آب و برق و مسائل این چنینی بر عهده شهردار است ولی در کشور ما به این شکل نیست.

یکی دیگر از شاخصه های مهم شهردار این است که بین شهرداری و ارگان های دیگر تعامل ایجاد کند.در کشور ما تعامل بین شهرداری وارگان هایی دیگر به درستی صورت نمی گیرد که این مسئله باعث لطمه زدن به شهر می شود .اینها مواردی است که باید شهردار رعایت کند. شهرداری باید با گوشه گوشه شهر تهران آشنا باشد.

* شما خودتان در شورای شهر حضور داشتید؛ بین شورای شهر و شهرداری تعامل وجود داشت ؟

بحث های سیاسی موجود باعث می شد که تعامل بین شورای شهر وشهرداری کم رنگ شود. اگر شهردار با شورای شهر هماهنگ نباشد که هیچ اتفاقی مهمی در شهر تهران نمی افتد. شورای شهر چشم بینای شهردار است؛ یعنی اعضای شورای شهر هر کدام به نوعی می توانند به عنوان چشم بینای شهردار مواردی را که می بینند و احساس می کنند به شهردار انتقال دهند. هر جا که شهردار با شورای شهر هماهنگ وهمراه بود توانست کارهای خوب وبزرگی انجام بدهد. در خیلی از بخش ها بحث هایی که در این دوره اتفاق افتاد دیدگاههای تخصصی وخوبی بین شورای شهر وشهرداری رد وبدل شد ودر نهایت کارها به شکل تخصصی وفنی جمع می شد. در این دوره از مدیریت شهر وشورای شهر اتفاقات خوبی افتاد در عین حال ایراد هایی هم وجود دارد؛ ولی در کل می توان به آقای قالیباف نمره قبولی داد.

از نظر شما  کاندید شدن شهردار برای انتخابات ریاست جمهوری به سمتی که او دارد ضربه می زند؟

کاندید شدن شهردار در انتخابات ریاست جمهوری می تواند زمینه ای برای ایجاد انگیزه و فرصتی جهت مثبت کار کردن شهردارویا تهدیدی برای کار مدیریتی شهردارباشد. زمانی که فردی این انگیزه را پیدا می کند و با داشتن سمت شهردار برای ریاست جمهوری کاندید می شود و می خواهد رای بدست آورد به طور کلی به دو شکل عمل می کند: یک شکل آن این است که تلاش زیادی می کند که خوب کار کند تا به این وسیله نظر مردم را برای دادن رای به سمت خود معطوف کند.در این هنگام شهردار فرصت مناسبی در اختیار دارد تا از طریق کارها ومدیریت خوب خود، خودش را به مردم ثابت کند.

شهر تهران به نوعی برای خود یک کشور است وآینه کل کشور محسوب می شود؛ اگر کسی بتواند در آن مدیریت  خوبی داشته باشد  دور از دسترس نیست که در آینده رئیس جمهور یک  کشور شود.در شهر تهران عملکرد مناسب می تواند سکوی پرش خوبی برای دست یابی به مقام ریاست جمهوری باَشد.حالت دوم این است که شهردار تمام فکر وتوان خود را برای رئیس جمهور شدن بگذارد در این حالت طبیعی است که تمرکز او بر روی شهر و مسائل آن کم شود وعملکرد منفی او به مدیریت شهری ضربه بزند.

*با توجه به اینکه زمانی که شما در شورای شهر حضور داشتید آقای قالیباف کاندید ریاست جمهوری شدند عملکردشان  به گونه ای شد که از شورای شهر وشهرداری غافل شوند؟

تا یک ماه، مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایشان کارهای خود را انجام می داد و به بحث هایی شهری پیرامون شهر زیاد لطمه وارد نشد. یک ماه آخر ایشان مرخصی گرفتند و از سیستم شهرداری کاملا جدا شدند.بحث ها وانتخاباتی که داشتند نه اینکه بگویم به کار شورا وشهرداری لطمه  زد ولی به هر حال بی تاثیر هم نبود. وقتی مدیری در بخش مدیریتی حضور نداشته باشد کارها به نحو احسن انجام نمی پذیرد.با توجه به اینکه در کشور ما بحث های مدیریتی به شخص مربوط می شود و سیستم ، سیستم منسجمی نیست که  بتواند کار را به خوبی انجام دهد اگر یک مدیرخیلی قوی ومحکم پای کار نباشد  وحضورش کم رنگ ومدیریتش ضعیف باشد نمی تواند موفق شود.مدیریت در کشور ما به افراد بستگی دارد وبه همین خاطر در یک ماه آخر که آقای قالیباف مرخصی گرفتند آن موقع کارها روند خوبی نداشت .

*مشکلاتی مانند ترافیک ساخت وسازهای غیر مجاز در تهران را چه طور می توان حل کرد؟

به نظر من شهرداری به تنهایی نمی تواند مشکل ترافیک را حل کند.این ها مشکلاتی هستند  که بسیاری از ارگان ها برای حل آن باید پا پیش بگذارند.دولت،مردم،شهرداری وحتی در بسیاری از مواقع بانک ها با وام هایی که به بخش های تجهیزات وساخت وسازهای مترو می دهند می توانند به حل مشکل ترافیک کمک کنند.چاره حل مسئله ترافیک شهر تهران در حمایت کردن از حمل ونقل عمومی نهفته است.دولت وشهرداری  برای حمایت از حمل ونقل عمومی هر کدام باید به این بخش 50 درصد سوبسید پرداخت کنند که ما در شورای شهر آمدیم وگفتیم این هزینه را به سه قسمت تقسیم کنیم.در واقع آمدیم وچنین مطرح کردیم  که 33 درصد آن را مردم،33 درصد آن را شهرداری،33 درصد آن را دولت بپردازد.به دلیل اینکه ما قادر نیستیم بلیط های مترو و قیمت تاکسی را به قیمت های واقعی برسانیم ؛درصورت محقق شدن تعرفه های ما یکباره بالا خواهد رفت، بنابراین مجبوریم که یارانه بدهیم. هم اکنون در بحث قیمت بلیط مترو سوبسید زیادی می پردازیم و به حمل ونقل در مترو کمک می کنیم. در دولت آقای روحانی اتفاقات خوبی در شهر تهران صورت گرفت در دولت آقای احمدی نژاد که بین قالیباف واحمدی نژاد اختلاف وجود داشت مردم شهر تهران خیلی ضررکردند؛ به این خاطر که دولت احمدی نژاد آنچه که سهم شهر تهران بود را نمی پرداخت. در دولت فعلی تعامل بین شهرداری ودولت خیلی بیشتر شده وآنچه سهم شهر تهران بوده تا حدودی پرداخت شد. امیدوارم که در شورای شهر وشهرداری بعدی کمک دولت پر رنگ تر باشد تا حمل ونقل درشهر تهران ارتقا داده شود. در چند سال گذشته  یکی از مهمترین اولویت هایمان اولویت حمل ونقل عمومی مخصوصا مترو بوده و بودجه بسیار خوبی در چهار سال گذشته برای مترو هزینه کردیم. 

*فکر می کنید چه موانعی باعث شده تا عملکرد شهرداری در صدا وسیما بررسی وبه صورت یک برنامه زنده پخش نشود؟

 فکر می کنم عدم بررسی عملکرد شهرداری در صداوسیما تا حدودی به بحث های سیاسی وجناحی بر می گردد. شهرداری به اندازه کافی در تلویزیون برنامه دارد؛ همین چند وقت پیش من شاهد پخش یکی از این برنامه ها بودم. بررسی عملکرد شهرداری بسیار مهم است ولی در مواقع زیادی صدا وسیما در این خصوص کم کاری کرده است.اتفاقات خوبی  در تهران رخ داده که به درستی نشان داده نشده است.اگریک اتفاق بدی رخ می داد همه می آمدند ونقد می کردند وحتی سعی می کردند مدیریت شهری را زیر سوال ببرند. تعامل بین صداوسیما وشهرداری باید دوطرفه باشد. در بسیاری از مواقع شهرداری تعامل خوبی با مطبوعات و تلویزیون ندارد. در مواردی هم که تعاملی اتفاق افتاده شهرداری خوب پاسخ گویی نکرده است.

*چرا درپایان مدیریت آقای قالیباف عملکرد ایشان در شورای شهر مورد بررسی قرار نگرفت؟

همزمان با پایان مدیریت آقای قالیباف مدت زمان فعالیت شورا هم تمام می شود.در دوره  شورای بعدی عملکرد ایشان باید مورد بررسی قرار گیرد.امیدوارم که در شورای بعدی این امر اتفاق بیفتد.شورای شهر هر مصوبه ای که می داد سه ماه برای آن وقت می گذاشت تا سه ماه بعد شهرداری در خصوص آن مصوبه گزارشش را ارائه دهد و مراحل انجام مصوبه مشخص می شد که مصوبه به کجا رسیده ودر کجا مشکل اجرایی داشته است؟ در بعضی از مواقع در بخش اجرا به مشکل بر میخوردیم به همین خاطر برای ارائه گزارش مصوبات به شهرداری فرصت می دادیم.

*اینکه آقای قالیباف در مناظره انتخاباتی خود مدعی شدند که شهرداری از زباله برق تولید می کند؛این ادعا را تا چه اندازه قبول دارید؟

این گفته که خیلی اغراق آمیز است .آن چیزی که ما شاهد اتفاقش بودیم نسبت به آنچه ما انتظار داشتیم در حد ناچیزی بوده است.اگر هم از زباله ای برق تولید شده به مرحله اجرایی نرسیده است.به واقع آن چیزی که باید اتفاق می افتاده نیفتاده و به اندازه ای که برق باید تولید می شد، نشده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.