گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

محمد تقی سبزواری در گفت و گو با جماران:

آموزش و پرورش بهتر از دانش آشتیانی ندارد/ برخی تشکل ها سیاسی منافع شخصی خود را دنبال می کنند

شما ببینید این تشکل های سیاسی که امروز داعیه دار معلمان شده اند یک بیانیه در نقد فاجعه ای که در صندوق ذخیره فرهنگیان رخ داد صادر کرده اند؟ و یا مثلا خواستار برخورد با مسببان آن شده اند؟

فعال رسانه ای-صنفی آموزش و پرورش گفت: با همه انتقاداتی که به جناب دانش آشتیانی داریم، هنوز او را بهترین گزینه برای آموزش و پرورش می دانیم.

انتقاداتی که از جنس آموزش و پرورش نیست

محمد تقی سبزواری در پاسخ به این سوال جماران که « تحرکات برخی از تشکل های سیاسی را برای برکناری دکتر دانش آشتیانی چگونه ارزیابی می کنید؟» گفت: هنوز چند روزی از پایان شمارش آراء نگذشته بود که شیپور تغییر در کابینه و در رأس آن آموزش‌وپرورش به صدا در آمد. در میان اظهارات و پیشنهادات، هیچ نقدی بر برنامه ها و عملکرد دانش آشتیانی مشاهده نمی شود. مسلما دانش آشتیانی نیز نقص هایی در کار خود دارد، اما این تشکل های سیاسی، اصلا عملکرد او را در حوزه های آموزشی و پرورشی نقد نمی کنند، بلکه انتقاد آنان بیشتر بر انتصابات دانش آشتیانی است.

چرا ما مشاور نشدیم؟

وی افزود: مثلا یکی از تشکل ها از این که فلان مشاور جناب دانش آشتیانی از گروه ایشان نیست، ناراحتند و این ناراحتی را می خواهند با تعویض وزیر نشان  دهند. در واقع آنان بیشتر دغدغه منافع شخصی خودشان را دارند نه منافع آموزش و پرورش را.

حمایت دکتر نجفی از دانش آشتیانی

سبزواری به تلاش های تشکل های سیاسی منتقد دانش آشتیانی اشاره کرد و افزود: البته این منتقدان سیاسی، می خواستند پای دکتر نجفی را هم به انتقاد از دانش آشتیانی باز کنند و خواسته ی خود خواهانه ی خود را به دکتر نجفی منتسب نمایند اما دکتر نجفی با  پذیرش عضویت در هئیت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان، عملا حمایت خود را از وزیر فعلی اعلام کرده است.

مخالفان دانش آشتیانی دلایل خود را بیان کنند

سبزواری با بیان این که منتقدان دانش باید دلایل خود را برای نامناسب دانستن وی بیان کنند، ابراز داشت: چنان که گفتم قطعا جناب دانش در مدت هشت ماه خدمتشان ایراداتی را داشته اند؛ کسی منکر این نیست اما در مجموع و در مقایسه بین موارد مثبت و موارد منفی عمکلرد ایشان، با عدد و رقم می توان نشان داد که وی نمره قبولی می گیرد.

وقتی پای منافع شخصی به میان می آید

وی افزود: متاسفانه برخی دوستان ما به خاطر منافع شخصی خودشان، و مسائل پیش آمده در انتخابات که به ناحق دانش آشتیانی را آماج حملات خود کرده بودند، در صددند که دانش آشتیانی را از چشم دکتر روحانی بیندازند و متاسفانه از هیچ کوششی فرو گذار نمی کنند. این دوستان بدانند با این کار خود دولت را تضعیف می کنند.

لابی گری برای منافع شخصی در آموزش و پرورش خیانت است

سبزواری اضافه کرد: در این که وزیر هر روز باید به نقد کشیده شود و عملکرد وزارتخانه تبدیل به احسن گردد، شکی نیست؛ اما این نقد باید مربوط به مسائل تعلیم و تربیت باشد نه منافع شخصی احزاب و گروه های سیاسی. این کار خیانت به آموزش و پرورش است.

این کارشناس آموزشی یا مقایسه برنامه های دکتر فانی و دانش آشتیانی ابراز داشت: برنامه پیشنهادی دکتر فانی نسبت به برنامه دکتر دانش آشتیانی، از اهداف رفتاری بیشتری برخوردار بود؛ به همین دلیل ارزیابی عملکرد دولت دکتر فانی راحت تر بود. برنامه پیشنهادی دکتر دانش، ترکیبی از اهداف کلی و رفتاری است و ارزیابی ایشان در این بازده زمانی به مکانیزم های خاص خود نیاز دارد.

تشکل هایی که فاجعه صندوق ذخیره را نادیده گرفتند

وی ادامه داد: ما همچنان منتظریم منتقدان ایرادات اساسی خود را به عملکرد دانش آشتیانی بیان کنند تا ما هم بهره ببریم. اما متاسفانه ایرادات این دوستان شخصی است شما انتقاد موجه ای نمی بینید. شما ببینید این تشکل های سیاسی که امروز داعیه دار معلمان شده اند یک بیانیه در نقد فاجعه ای که در صندوق ذخیره فرهنگیان رخ داد صادر کرده اند؟ و یا مثلا خواستار برخورد با مسببان آن شده اند؟

درخشش بانوان در آموزش و پرورش

سبزواری در پاسخ این سوال جماران که « نظرتان در باره ی انتخاب وزیر زن در آموزش و پرورش که این روزها مطرح است چیست؟» گفت:یکی از وظایف این دولت، شناساندن جایگاه زنان و بهره مندی از نیمی از پتانسیل کشور است. در طول  تاریخ بالاخص چند دهه گذشته نقش این طبقه کلیدی نادیده گرفته شده است. برای آموزش‌وپرورش مایه افتخار است که در آن زنان، بیشترین مناصب مدیریتی را دارا باشند. ولی با نگاهی گذرا به وضعیت بانوان و سمت های مدیریتی، در می یابیم که تا رسیدن زنان به پست وزارت، راهی پر فراز و نشیب را در پیش داریم.

فعلا بهتر از دانش آشتیانی نداریم

وی اضافه کرد: بانوان فرهنگی در سطح مدیریت مراکز آموزشی، به خوبی توانسته اند  شایستگی های خود را ابراز کنند؛ ولی متأسفانه فراتر از این سطح، به علت اعمال سلیقه های سیاسی، زنان توانمند نتوانسته اند در سمت های اداری شایستگی خود را نشان دهند. انتصاب بخشنامه‌ای معاونان زن نیز نتوانسته است میدان تجربه اندوزی شایستگان باشد. در این محیط قبل از جنسیت باید نگاهمان به عملکرد و توانایی افراد باشد و تا جایی که من رصد کرده ام، در مجموعه آموزش و پرورش فعلا بهتر از دانش آشتیانی نداریم. 

نگاه جنستی به آموزش و پرورش کوچک کردن شان آن است

سبزواری ادامه داد: البته عده ای می گویند درست است که هنوز در مجموعه آموزش و پرورش مدیر زن توانمندی برای وزارت نداریم، اما می توانیم از بیرون مجموعه آموزش و پرورش فردی را اضافه کنیم. این کار البته عقلانیت درستی ندارد. آموزش و پرورش کارگاه کارآموزی نیست که بخواهیم مدیرانی که هیچ تجربه ای در آن نداشته اند را وارد کنیم. این نوع نگاه، به سخره گرفتن آموزش و پرورش است. دیده ایم وزیران متعددی که سال ها در آموزش و پرورش تجربه داشتند، اما در باتلاق آن فرو رفتند. بنابراین تکلیف کسانی که هیچ آشنایی با مدرسه و تعلیم و تربیت نداشته اند معلوم است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.