گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

عباس فرجی در گفت و گو با جماران:

برخی جریانات منفعت طلب، برای تغییر دانش آشتیانی به دولت و مجلس فشار می آورند/سهم خواهی دلالان، به اعتماد فرهنگیان لطمه خواهد زد/تزریق 11 هزار میلیارد تومان در شش ماه بی سابقه است

پرداخت 11هزار میلیارد تومان از مطالبات معوق آموزش و پرورش که از سال 79 تا کنون بر گردن آموزش و پرورش مانده بود، در مدت حضور شش ماهه ی آقای دانش کاری بی سابقه است. 11 هزار میلیارد رقم کوچکی نیست و من متعجبم که چرا برخی از دوستان این رقم را نمی بینند. دلالان که چشممشان را به خاطر منافع شخصی براین مسائل بسته اند

یک کارشناس آموزش و پروش گفت:پرداخت یازده هزار میلیارد جدای از بودجه آموزش و پرورش، در مدت شش ماه، کاری بی سابقه است. 

عباس فرجی، کارشناس مسائل آموزش و پرورش، در پاسخ به این سوال جماران که «نظر شما درباره ی گمانه زنی های این روزها در باره ی وزیرآموزش و پرورش دولت یازدهم چیست؟» گفت: با ابقای دولت فعلی و رای حداکثری به آقای روحانی، صحبت از اصلاح و ترمیم کابینه در میان جریانات سیاسی کشور، روز به روز پر رنگ تر می شود، در این میان، یکی از گزینه ها که برسر زبان ها قرار گرفته  است، وزیر فعلی آموزش و پرورش و عملکرد او است که در کارزار های انتخاباتی هم به کرات، نامی از وی برده شد.

به عملکرد کلی دکتر روحانی رای دادم

وی ادامه داد: پیش از ورود به این بحث، لازم است یک مورد را روشن کنم و آن این که من به عنوان یک فرهنگی، وقتی به آقای روحانی رای می دادم، به این فکر نکردم که ایشان چه کسی را قرار است بر مسند وزارت آموزش و پرورش قرار دهد؟ رای من، به عملکرد کلی جناب  آقای روحانی بود؛ به تعبیری وقتی این رای را در صندوق انداختم، این اختیار را نیز به ایشان تفویض کردم که وزیر آینده را هم بنا به مصالح کشور تعیین نمایند.

دلالانی که رای به روحانی را بهانه امتیاز گیری می کنند

فرجی به برخی از افراد اشاره کرد که می خواهند از انتخاب مجدد دکتر روحانی به منافع و مطامع شخصی خود برسند و تصریح کرد: بنده به عنوان یک فرهنگی، دلیلی نمی بینم  که بر سر این موضوع، بخواهم چانه زنی کنم. یعنی این که وزیر فعلی بر مسند وزارت بماند یا تغییر کند؛ چون این مهم، در حدود اختیارات شخص رییس جمهور است.  لذا صحبت کردن در این خصوص، مصداق معامله کردن با رایی که داده ام، خواهد بود. گرچه برخی جریانات در میان فرهنگیان، این رویه را پیش گرفته اند که متاسفانه باید بگویم، این مسیر، هم به دولت آسیب خواهد زد و هم به آموزش و پرورش؛ طبیعی است آسیب به این دو نهاد، آسیب به همه معلمان خواهد بود . لذا همان طور که عرض کردم، سهم خواهی از دولت در تعیین وزیر، رای اعتمادی که بخش عظیمی از فرهنگیان به دکتر روحانی داده اند را، به خطر خواهد انداخت. 

با رای خود به رییس جمهور وکالت داده ایم

فرجی در باره نام های برخی از افراد که به عنوان جایگزینان دانش آشتیانی از سوی برخی از تشکل های سیاسی، که نام معلمی را هم یدک می کشند، گفت: من چندان نظر مثبتی به این لابی گری ها ندارم. مگر شخص رییس جمهور و دولت، از من خواسته اند که برایشان لیست تهیه کنم؟ من مطالباتی از دولت و آموزش و پرورش دارم؛این قسمت مربوط به من است و آن را با جدیت تعقیب می کنم که البته، یکی از مطالبات من، انتصاب وزیر کار آمد برای وزارت آموزش و پرورش است که این مهم در حدود اختیارات و وظایف دولت است.

وی ادامه داد: در حقیقت، من با رای خودم به رییس جمهور، وکالت داده ام که این مهم را برایم انجام دهد. وقتی لیست تهیه می کنم، به نوعی نشان می دهم که من به وکیل خودم اعتماد ندارم . 

سهم خواهی اخلاقا درست نیست

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: نکته مهم تر این که اگر در حد لیست باشد باز مشکلی نیست، اما گاهی شنیده می شود که فشار و اصرار و نیز برخی کارهای غیر اخلاقی که بیان گر نوعی دلالی است هم، در پشت برخی اسامی وجود دارد. این کار، یعنی سهم خواهی را اخلاقا و عقلا  درست نمی دانم .

فرجی ابراز داشت: به عنوان یک فرهنگی، پیگیر مطالبات خود از دولت هستم؛لذا من معتقدم فرهنگیان به جای آن که خود را وارد فاز سیاسی کنند، از دریچه ی صنفی مشکلات فرهنگیان را پیش ببرند.

مطالبات را در حد تعیین وزیر تقلیل ندهیم

فرجی به اسامی مطرح شده برای وزات اشاره کرد و گفت: دادن لیست از نظر من، به ضرر فرهنگیان تمام خواهد شد؛ چرا که انتخاب وزیر، از درون لیستی که فرهنگیان می دهند، دستِ کنشگرانِ صنفی را خواهد بست؛ چرا که این مطالبات را  به وزیر تقلیل خواهد داد؛ لذا همان طور که گفتم، اولویتِ فرهنگیان، طرح مطالبات خودشان باید باشد که  وزیر لایق هم، یکی از همین مطالبات است به تعبیری: چون که صد آمد، نود هم پیش ماست. 

دکتر نجفی تمایلی به وزارت ندارد

فرجی در پاسخ به این سوال که « نام دکتر نجفی هم گاهی به عنوان یکی از نامزدها مطرح می شود، نظرتان چیست؟ گفت: به واقع تا جایی که من اطلاع دارم، ایشان صریحا برای حضور در پست وزارت آموزش و پرورش، تمایلی نشان نداده اند و ترجیح داده اند که کمک رسان آموزش و پرورش باشند تا کارگردان اصلی، مدعای کلام من هم حمایت از کمپین مطالبات فرهنگیان از دولت است. حمایت از این کمپین، به این معنا است که نجفی ترجیح می دهد که در کنار معلمان باشد تا اینکه وزیر فرهنگیان.

نجفی اعتبارش را برای وزارت دانش آشتیانی گذاشت

وی ادامه داد: نکته مهم تر این که، با شناختی که از آقای نجفی داریم، مادامی که نام آقای دانش آشتیانی در لیست دولت باشد، برای پست وزارت آموزش و پرورش پا پیش نخواهد گذاشت؛ چون چنین کاری، خود آقای نجفی را زیر سئوال خواهد برد . همگان می دانیم که نجفی، بخش مهمی از محبوبیت خود را، برای گرفتن رای اعتماد دانش هزینه کرده است؛ لذا معقول نیست که اکنون برای وزارت اقدامی داشته باشد . 

دکتر نجفی احتمالا سعی در ابقای دانش آشتیانی دارد

فرجی خاطر نشان کرد: از نظر من، حضور آقای نجفی در دولت بعدی با عنوان وزیر آموزش و پرورش منتفی است و حتی می توانم بگویم، منطقی تر آن است که خود دکتر نجفی هم برای ابقای آقای دانش تلاش داشته باشد.

فرصت کافی به دانش آشتیانی داده نشده است

فرجی به علت حمایت خود از دانش آشتیانی اشاره کرد و ابراز داشت: من معتقدم که ما هنوز، فرصت کافی را به آقای دانش نداده ایم؛ ایشانزمان کوتاهی که از وزارتشان گذشت، دولت و دستگاه ها،  وارد فاز انتخاباتی شدند؛ گرچه در همان زمان هم، اقداماتی داشته اند اما احتمالا برخی از دوستان و همکاران من، این اقدامات را به نفع تبلیغات انتخاباتی مصادره می کنند که به نظرم چندان درست نیست.  

تزریق 11هزار میلیارد تومان در شش ماه به آموزش و پرورش بی سابقه است

 فرجی به تزریق 11 هزار میلیارد تومان به آموزش و پروش در شش ماه اشاره کرد و گفت:  پرداخت 11هزار میلیارد تومان از مطالبات معوق آموزش و پرورش که از سال 79 تا کنون بر گردن آموزش و پرورش مانده بود، در مدت حضور شش ماهه ی آقای دانش کاری بی سابقه است. 11 هزار میلیارد رقم کوچکی نیست و من متعجبم که چرا برخی از دوستان این رقم را نمی بینند. دلالان و کاسبان که چشممشان را به خاطر منافع شخصی، براین مسائل بسته اند. البته متاسفانه هنوز بخشی از حق التدریس ها و هزینه امتحانات مانده  است که چنان که گفته شده، تا آخر خرداد ماه پرداخت خواهد شد.

وی افزود: اما این دست اقدامات را برخی دوستان، حرکت انتخاباتی می دانند ولی آنهایی که اهل حساب و کتاب هستند می دانند که گرفتن اعتبارات 11 هزار میلیاردی، کار هر کسی نیست؛ حتی معتقدم با فرض انتخاباتی بودن این کار ، باید پذیرفت این کار را آقای دانش آشتیانی انجام داده است. 

افرادی که  در حد وزارت نیست/ذکر برخی از افراد شوخی است

فرجی به برخی از اسامی که به عنوان نامزد وزارت مطرح شده اند اشاره کرد و گفت: اول این که این لیست ها، بسیار مشوش هستند و احتمالا هر کسی و یا کسانی که این اسامی را تهییه کرده اند، به دنبال اهداف و منافع خودش بوده است .دوم این که، برخی از اسامی، واقعا در حد و اندازه ی وزارت نیستند و سوم این که برخی از این اسامی، آن قدر با هم زاویه دارند که کنار هم قرار گرفتن آن ها در یک لیست، بیشتر شبیه یک شوخی است .

ظلمی که به دانش آشتیانی شد

 فرجی به تهمت های دروغی که به دانش آشتیانی و خانواده اش در خلال مناظرات وارد شد پرداخت و گفت: اما از همه این ها که بگذریم، من معتقدم در کارزار انتخابات، آموزش و پرورش مورد هجمه زیادی قرار گرفت که بخش عمده ی آن ها به ناحق بوده است.

تغییر دانش آشتیانی به منزله قبول اتهامات دروغ است

وی ادامه داد: به گمانم دولت، با فرصت دادن به آقای دانش، هم فرصت دفاع در برابر اتهامات وارده به آقای دانش را خواهد داد و هم  موجه بودن انتخاب ایشان توسط آقای روحانی را نشان خواهد؛ لذا جابه جایی ایشان، این معنا را می دهد که اولا آقای روحانی در انتخاب وزیرش اشتباه کرده است و دوم این که اتهامات وارده درست بوده و دولت از مواضع خود در خصوص آموزش و پرورش عقب نشسته است. 

انتقاد زیادی به دانش دارم اما همچنان او را گزینه برتر می دانم

فرجی با اشاره به این که تایید دانش آشتیانی به منزله نداشتن نقد به او نیست ابراز داشت:  من شخصا نقد زیادی به آقای دانش دارم، اما باید دید که این نقد در نهایت به نفع  آموزش و پرورش و دولت است یا خیر؟ شما ملاحظه بفرمایید سئوالی مطرح است که آیا آقای دانش برای وزارت آموزش و پرورش مناسب است یا خیر؟ گزینه هایی که مطرح می کنید چه می تواند باشد؟ این گزینه هایی است که پیش روی داریم  که از میانشان یکی را باید انتخاب کنیم: 

الف : ما دکتر نجفی را داریم که شخصا عنوان کرده تصمیمی برای تصدی این پست ندارد . ب: لیست مشوشی داریم که مطالبات فرهنگیان را از رییس جمهور به وزیر تقلیل می دهد و علاوه بر آن بیشتر به نظر سهم خواهی است تا پیشنهاد. ج: برکناری آقای دانش آشتیانی را داریم که هم اتهامات را تقویت می کند و هم فرصت دفاع را از وزیر و دولت می گیرد.  د: آقای دانش را داریم که کمتر از چند ماهی از وزارتش نمی گذرد که در این مدت اعتباری معادل یک سوم بودجه آموزش و پرورش به مجموعه تزریق کرده است و دیگر این که نشان داده است که حاضر به باج دادن به دلالان و کاسبان نبوده و نیست.

وی ادامه داد: اگر گزینه ها این گونه باشد، البته عقلانی ترین و اخلاقی ترین گزینه، انتخاب مجدد دانش آشتیانی است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.