گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛ خاطرات یک جانباز شیمیایی از آزادسازی خرمشهر

عباس رمضانی جانباز شیمیایی گفت: حفظ خرمشهر برای ارتش عراق اهمیت بسزایی داشت و فرماندهان عراقی به خوبی می‌دانستند که از دست دادن این نقطه استراتژیک به معنای تغییر معادلات جنگ بین دو کشور است از همین رو تمام تلاش خود را برای حفظ این منطقه حساس به عمل آوردند و نیروها و امکانات خود را به ‌طرز قابل توجهی افزایش دادند.

 خرمشهر در حالی و پس از 22 ماه اشغال به دست پرتوان رزمندگان اسلام از یوغ دشمنان سرتا پا مسلح بعثی آزاد شد که امام راحل فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد و این جمله تاریخی خود گویای این مطلب است که هر آنکس که در این راه قدمی برداشت جز برای رضای الهی نبوده و رزمندگان اسلام، جانبازان و شهدا وسیله ای برای دست یابی به این هدف متعالی بودند.

به گزارش خبرنگار کمیته روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام (س)، عباس رمضانی جانباز 40 درصد از جمله افرادی بود که در روزهای تاریخ ساز آزادسازی خرمشهر در صحنه های دفاع مقدس برای میهن و عزت و سربلندی اسلام از جان خود گذشت و در این راه به درجه رفیع جانبازی و شیمیایی از ناحیه ریه نائل شد.

وی ضمن بیان خاطراتی از چگونگی مجروحیت در میدان جنگ تحمیلی، گوشه هایی از صحنه آزادسازی خونین شهر را برای مردم ایران بازگو کرد.

این جانباز شیمیایی گفت: حفظ خرمشهر برای ارتش عراق اهمیت بسزایی داشت و فرماندهان عراقی به خوبی می‌دانستند که از دست دادن این نقطه استراتژیک به معنای تغییر معادلات جنگ بین دو کشور است از همین رو تمام تلاش خود را برای حفظ این منطقه حساس به عمل آوردند و نیروها و امکانات خود را به ‌طرز قابل توجهی افزایش دادند.

وی افزود:‌ رزمندگان اسلام اعم از نیروهای بسیج، سپاه پاسداران و نیروهای زرهی ارتش برای هجوم به دشمن و بازپس گیری خرمشهر لحظه شماری می کردند تا اینکه در روز دهم اردیبهشت ماه سال 61 دستور حمله به مواضع دشمن در قالب عملیات بیت‌المقدس رسید و عملیات آزاد سازی منطقه آغاز شد و عملیات تا روز سوم خردادماه و تثبیت پیروزی رزمندگان ادامه داشت که این روز تاریخی در تقویم جمهوری اسلامی به خوبی ثبت و ضبط شده است.

رمضانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و رزمندگان این روز به یاد ماندنی، گفت: نزدیک ظهر روز سوم خرداد در حالی که درگیری شدیدی در اطراف خرمشهر بین نیروهای ایرانی و عراقی در جریان بود، رزمندگان با حمایت توپخانه از جناح غرب وارد شهر شده و ساعت 12 همان روز هم از سمت شمال و شرق رزمندگان اسلام وارد خرمشهر شدند.

این جانباز شیمیایی افزود: در همین موقع نیروهای متجاوز بعثی که 24 ساعت در محاصره کامل قرار داشتند، راهی جز اسارت یا فرار و یا کشته‌ شدن نداشتند و دسته دسته خودشان را تسلیم رزمندگان اسلام می کردند.

رمضانی که برای مداوا در بیمارستان ساسان تهران بستری است در ادامه گفت و گو، اظهار کرد: بعد از 23روز نبرد سنگین با ارتش بعثی، زمان آزادسازی خونین شهر فرا رسید و رزمندگان اسلام در ساعت 2 بعد از ظهر، به طور کامل خرمشهر را به همراه 5 هزار متر مربع از مناطق مرزی میهن از وجود ارتش عراق آزاد کردند.

وی افزود: بعد از ورود رزمندگان به شهر، همگی به شادی پرداختند و این شور و هیجان با برافراشته شدن پرچم پُرافتخار جمهوری اسلامی ایران برفراز «مسجد جامع» و پل تخریب شده‌ خرمشهر، کامل شد.

رمضانی یادآور شد: بعد از اینکه خبر آزاد سازی خرمشهر به سرعت در کشور طنین انداز شد متوجه شدیم مردم ایران یکپارچه به شادمانی پرداخته و در خیابان ها نقل و شیرینی پخش کردند و در مساجد نماز شکر به‌جای آورده اند و طنین الله اکبر از پشت بام خانه ها به صدا درآمده است.

این جانباز دوران دفاع مقدس، آزادی خرمشهر را مرهون خون پاک شهدا و رشادت و ایثار رزمندان اسلام و دعای خیرحضرت امام راحل دانست و گفت: در این برهه که حدود چهار دهه از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی می گذرد باید از خدمتگذاران به انقلاب اسلامی به ویژه جانبازان که از ذخایر انقلاب و جنگ به شمار می روند تشکر و قدردانی کرد.

آزادسازی خرمشهر یکی از مهم ‌ترین اهداف عملیات بیت ‌المقدس در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود که اشغال ۵۷۸ روزه این شهر در روز سوم خرداد سال ۱۳۶1 پایان یافت.

سوم خرداد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری شده ‌است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.