گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

مهدی بهلولی در گفت و گو با جماران:

اجرای کمپین مطالبات معلمان از دولت دوازدهم، به انتخاب مجدد دکتر روحانی بستگی دارد

یک نقطه قوت این کمپین یا پویش این است که از زبان محمد علی نجفی بیان می شود و ایشان دارند از این طرح و کمپین حمایت می کنند. با توجه به پیشینه مثبت کاری و اعتبار ایشان در امور اجرایی، به گمانم باید امیدوار بود که به هدف های گفته شده از این کمپین برسیم یا دست کم نزدیک شویم.

یک کارشناس آموزش و پرورش به جماران گفت: ایجاد و عضویت در کمپین مطالبات معلمان در دولت دوادهم توسط دکتر نجفی، نشان از عزم جدی دولت دوم روحانی بر حل مشکلات آموزش و پرورش دارد.

حمایت محمد علی نجفی از کمپین مطالبات معلمان

 مهدی بهلولی، کارشناس آموزش و پرورش درباره ایجاد پویش مطالبات معلمان از دولت دوم روحانی به جماران گفت:« پیش از هر چیز باید خوشحالی خودم از مطرح شدن این پویش را بیان کنم و اظهار امیدواری کنم که هدف های آن، واقعا و در عمل به وقوع بپیوندد. ناگفته پیداست که این مهم به انتخاب شدن دوباره حسن روحانی به عنوان رییس جمهور بستگی دارد. »

بهلولی افزود:« یک نقطه قوت این کمپین یا پویش این است که از زبان محمد علی نجفی بیان می شود و ایشان دارند از این طرح و کمپین حمایت می کنند. با توجه به پیشینه مثبت کاری و اعتبار ایشان در امور اجرایی، به گمانم باید امیدوار بود که به هدف های گفته شده از این کمپین برسیم یا دست کم نزدیک شویم. »

سهم آموزش و پرورش کشورهای توسعه یافته از بودجه عمومی و تولید ناخالص داخلی

بهلولی به سهم آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی اشاره کرد و گفت:یکی از شاخص‌های مهم جهانی در بررسی بودجه آموزش‌وپرورش، سهم آموزش‌وپرورش از تولید ناخالص داخلی(GDP) است. در ایران در بهترین ارزیابی‌ها می‌توان گفت که سهم آموزش‌وپرورش از تولید ناخالص داخلی کشور حدود 1/5 است- حدود هشت میلیارد دلار از 450 میلیارد دلار. این در حالی است که در سند چشم‌انداز توسعه کشور سهم هزینه‌های آموزش، هفت درصد از تولید ناخالص داخلی ذکر شده است. با نگاهی به آمارهای جهانی روشن می‌شود که این عدد، ایران را در ردیف فقیرترین کشورهای جهان قرار می‌دهد که بین یک تا دو درصد از GDP خود را به آموزش‌وپرورش اختصاص می‌دهند. 

کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشوردر دولت دهم

وی به سهم چند کشور توسعه یافته از بودجه عمومی دولت اشاره کرد و ابراز داشت: در برخی کشورها همچون کره‌جنوبی 16 درصد و در کشورهای سنگاپور و مالزی و هنگ‌کنگ سهم آموزش‌وپرورش از هزینه‌های دولت در چند سال گذشته بیش از 20 درصد بوده است  این در حالی است که طبق آمارها در دولت دهم این سهم به نه درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: « البته کار آسانی نیست که سهم یک تا یک و نیم درصدی کنونی آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی را، به شش درصد برسانیم اما اگر عزمی ملی و افرادی خوشنام و کاردان همچون نجفی، پشت آن باشند، خیلی هم دور از دسترس نیست. »

اقتصاد آموزش و پرورش اولویت اصلی پویش

بهلولی با اشاره به ویژگی دیگر کمپین اضافه کرد: ویژگی دیگر این پویش این است که اولویت های بهسازی آموزش و پرورش را به خوبی درنظر گرفته است و پیش از هر چیز ،به سراغ اقتصاد آموزش و پرورش رفته است. می دانیم که یکی از بزرگ ترین آسیب های آموزش و پرورش ما در سال های پس از انقلاب همین اقتصاد ضعیف آموزش و پرورش بوده است که متاسفانه در برخی دولت ها، همچون دولت نهم و دهم به آن بی توجهی بیشتری هم شد.»

این کارشناس آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: «اما به گمانم می توان در گام های بعد، به سراغ موضوعات دیگری همچون القایی بودن آموزش و پرورش هم رفت و در راستای رفع این ایراد هم برنامه هایی درنظر گرفت.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.