شورای شهر را نباید در حد یک پست تشریفاتی سیاسی در نظر گرفت.

 مدیرعامل پیشین مترو تهران شب گذشته در جمع جوانان اصلاح‌طلب و در پاسخ به انتقادات جمعی از جوانان حاضر در مراسم به عملکرد شهرداری تهران تأکید کرد: اکثر انتقادات شما به سمت شهردار تهران است؛ ولی باید توجه کرد که ما باید شورای شهر را نقد کنیم و بپرسیم که چرا سه دوره شورای شهر اجازه داد این تخلفات مطرح شده، انجام شود؟ شورای شهر بیش از پنجاه درصد در تخلفات انجام شده سهیم است. 

به گزارش خبرنگار جماران، محسن هاشمی در این مراسم که در محل سالن اجتماعات رایزن برگزار شد، در این باره افزود: باید دقت داشت که انتخابات الان برای شورای شهر است و کسانی که کاندیدا شده‌اند راهی شورای شهر  هستند نه شهرداری، از این رو باید عملکرد شورا را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به جایگاه شورای شهر در قانون اساسی گفت: اولین انتخابات برای شورای شهر را آقای خاتمی برگزار کرد  که البته شورای اول به دلیل اختلافات درون شورا و به دلیل حملاتی که به شهرداری تهران شده بود، چندان موفق نبود. در آن دوران شاهد حضور چندین شهردار بودیم و همین باعث شد شهر آنگونه که باید نتواند توسعه پیدا کند.

هاشمی اضافه کرد: من در سال 76 به عنوان رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل مترو انتخاب شدم و قبل از آن چهار سال نیز عضو هیأت مدیره مترو تهران بودم. مترو تهران در ابتدا در رژیم گذشته در شهرداری مطرح شده بود ولی بعد از انقلاب قانون مترو تغییر کرد و تحت نظر دولت قرار گرفت. من این مسئولیت مترو را از آقای عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات دریافت کردم و با آقای نوری هماهنگ کردم که مترو را به محل اصلی خودش یعنی شهرداری بازگردانیم و این یکی از تصمیمات عاقلانه دولت آقای خاتمی بود که مترو به شهرداری تهران بازگشت و توانست اولین خط هم بین تهران و کرج راه‌اندازی شود. 

وی اظهار کرد: من هم با شورای شهر اصلاحات و اصولگرا و هم با شهرداران مختلف از جمله کرباسچی، الویری، احمدی‌نژاد و قالیباف کار کردم و در نتیجه این فعالیت‌ها می‌خواهم بگویم که نقش شورای شهر تهران در اداره آن بسیار مهم است. 

هاشمی گفت: اگر کسی بگوید برای اداره شهر باید قانون‌فروشی کنم قطعا اشتباه است. در این شهر به شدت تجارت و ساخت و ساز فراهم است که اگر درست مالیات گرفته شود، بدون فشار به مردم، می‌تواند درآمدی پایدار برای تهران باشد و می‌تواند به توسعه پایدار شهر بینجامد. 

وی تصریح کرد: زمانی که آقای احمدی‌نژاد آمد طرح مونوریل را مطرح کرد و ما بر اساس طرح جامع حمل و نقل تهران مخالف چنین طرحی بودیم. به خاطر دارم وقتی این طرح در شورا مطرح شد با اینکه شورای حامی احمدی‌نژاد بود، با مونوریل مخالفت کرد. احمدی‌نژاد شورای شهر را دور زد و در صادقیه یک طرح مطالعه نشده‌ای مثل پل صدر را کلنگ زد و کار را شروع کرد و آنجا بود که شورا چیزی نگفت. اینجاست که نقش شورا مهم می‌شود. چرا نخواست که جلوی کلنگ زدن طرح منوریلی که یک صفحه مطالعه نداشت را بگیرد؟ بعد که آقای قالیباف آمد ددید که طرح علمی نیست و کلا این پروژه را از بین برد. 

محسن هاشمی گفت: این از یک فساد هم بالاتر است که یک طرحی غیرکارشناسی را کلنگ بزنند و کسی مانع نشود و بعد فرد دیگری بیاید به دلیل غیرکارشناسی بودن طرح، آن را بهم بزند و بعد هیچ‌کسی هم این مسأله را بررسی نکند که اموال مردم چرا ضایع شد؟ 

مدیرعامل سابق مترو تهران افزود: نقش شورای شهر برای جلوگیری از تخلفات مجریان شهر بسیار مهم است. بدون اینکه شورای شهر خبر داشته باشد تونل نیایش آغاز شد. من آن موقع مدیرعامل مترو تهران بودم و از طرح باخبر شدم چرا که این تونل قرار بود از خیابان ولیعصر عبور کند و برای محیط مترو در زیرزمین مشکل ایجاد می‌کرد. مثل تونل توحید که مترو را پنجاه متر به عقب راندند و هزینه‌های مترو را زیاد کردند. ما گفتیم اجازه بدهید که طرح دوباره مطالعه شود. من با اعضای شورا بحث کردم و آنها وارد میدان شدند و وقتی گزارش گرفتند، فهمیدند که تونل نیایش کارشناسی نیست به دلیل اینکه دو لاین را وارد صدر می‌کرد که مدرس هم به آن مرتبط می‌شد، بر این اساس وضع را بدتر می‌کرد. ولی ساخت تونل شروع شده بود و اگر کسی جلوی آن را می‌گرفت می‌گفتند خب تکلیف هزینه‌ها چه می‌شود و باز شورای شهر سهل‌انگاری کرد. به این ترتیب به تونل نیایش دو لاین و پل صدر را اضافه کردند و تا شریعتی آمد بعد که دیدند جوابگو نیست و مشکلی را حل نمی‌کند ابتدا تا خیابان کاوه و بعد تا قیطریه و امام علی آن را ادامه دادند و به این ترتیب پل صدر ده کیلومتری شد و حالا یکی از پروژه‌های گران تهران محسوب می‌شود. اگر شورای شهر جدی به وظایفش عمل نکند وضع شهر همین است.

وی گفت: همه جای دنیا بافت فرسوده را خراب نمی‌کنند؛ به جای اینکه سرمایه‌گذاری را در باغات انجام دهند در بافت فرسوده انجام داده‌اند. اما در تهران این کار نشده و باید پرسید چرا شورای شهر جلو این کار را نگرفته است؟

محسن هاشمی گفت: می‌گویند چرا به مجریان شهری فشار می‌آورید؟ آنها دلشان می‌خواهد پروژه را سریع اجرا کنند، دیده بشوند و پول خوب بدست بیاورند و بعد بگویند ما می‌توانیم مدیریت کنیم و می‌خواهیم رئیس جمهوری هم شویم. شهرفروشی می‌کنند و بعد ادعای رئیس‌جمهوری هم دارند. خب اگر این کار را با کل کشور کنند چه می‌شود؟ البته در سطح ریاست‌جمهوری هم مجلس باید جلوگیری کند.

وی به مشکلات فرهنگی شهر تهران اشاره کرد و ادامه داد: چه وضعی است که پول بی‌حساب و کتاب را در هیأت‌ها و مساجد خرج می‌کنند تا رأی کسب کنند، شورای شهر باید جلوی آن رابگیرد. اگر شورای شهر در بودجه‌نویسی دقیق باشد نباید این وضع باشد.

محسن هاشمی گفت: حتی اصلاح‌طلبان اگر در اقلیت بودند باید با صدای بلند هزینه‌های غیراصولی را اعلام می‌کردند و جلوی این اقدامات را می‌گرفتند. همه تقصیر را نباید به گردن شهردار انداخت چون نقش شورای شهر بسیار مهم است و نقش شورای شهر به نظرم مهمتر از بدنه شهرداری است. همانطور که شورای شهر طرفدار احمدی‌نژاد با منوریل مخالفت کرد و من خوشحالم که منوریل به جای تهران در قم اجرا شد و حالا شاهد افتضاح آن هستیم.

وی ادامه داد: در آن زمان آقای لاریجانی رئیس مجلس و نماینده قم بود از من خواست در جلسه‌ای که قرار بود درباره منوریل قم تصمیم بگیرند شرکت کنم من در آنجا مخالفت کردم اما در آن جلسه گفتند که آقای احمدی‌نژاد گفته به شرطی برای قطار شهری قم پول می‌دهم که منوریل باشد. الان می‌دانید چند میلیارد تومان پول در قم خرج شده است؟ چرا بازرسی کل کشور مسأله را بررسی نمی‌کند؟ چرا به مسئول پروژه ایراد ‌یرند؟ معلوم است تصمیمات، سیاسی گرفته می‌شود و آنجا که حق مردم ضایع می‌شود به نظرم ده برابر بزرگتر از فساد دزدی است. 

هاشمی تأکید کرد: شورای شهر را نباید در حد یک پست تشریفاتی سیاسی در نظر گرفت.

وی افزود: در اوایل انقلاب جوانانی که مسئولیت داشتند با مترو تهران مخالف بودند اسناد جلسات آنان هست که استدلال می‌کردند چگونه این همه خاک را می‌خواهیم از زیر شهر تهران خارج کنیم اگر هم خارج کردیم کجا ببریم؟ یا گفته بودند هنوز فاضلاب تهران ساخته نشده و زیر تهران پر از مدفوع است. با همین استدلال مصوبه دادند و در سال 60 شرکت مترو را منحل کردند. اما حتما همه این صحبت مرحوم آیت‌الله هاشمی را در نماز جمعه دیده این که می‌گویند نه تنها تهران مترو می‌خواهد بلکه همه کلان شهرها باید قطار شهری داشته باشند و در نهایت که دوباره هیأت دولت مخالفت می‌کنند رئیس مجلس شخصا در هیأت دولت حاضر می‌شود و تلاش می‌کند که مصوبه این پروژه را بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: درباره شورای شهر بحث جوان‌گرایی بسیار جدی مطرح است. من دخالتی برای بسته شدن لیست انتخاباتی شورای شهر ندارم و ما را اصلا دراین باره تحویل نمی‌گیرند و حتی من هم مطمئن نیستم که در لیست باشم. ولی با توجه به تعداد ثبت‌نام کنندگان در انتخابات باید به بزرگان اصلاحات حق داد که انتخاب جوانان برای لیست کار مشکلی باشد. یکی از راه‌های این کار می‌تواند رأی‌گیری در بین خودشان باشد. بهرحال امیدواریم هرچه سریع‌تر لیست آماده شود چون تأخیر در آن صدمه شدیدی به انتخابات می‌زند. آنان که تأیید صلاحیت شده‌اند در حال تبلیغ هستند و هرچه که زمان می‌گذرد انصراف آنها سخت‌تر می‌شود و اگر بمانند رأی مرده زیاد می‌شود و اگر همین لیست با این وضع وارد شورا بشود آرای زیادی نخواهند داشت. باید انصراف حداکثری را بعد از ارائه لیست داشته باشیم تا کسب حداکثر آرا ممکن شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.