معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به دیدگاه های عملی امام خمینی (س) نسبت به حضور زنان در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی گفت: امام توانست با بازیابی هویت زن مسلمان راه سومی را فرا روی زن ایرانی مسلمان بگستراند که این راه فرسنگ ها با تحجر، ابتذال و افراط و تفریط فاصله دارد و توانست زنان را از پستوی خانه ها به بیرون بیاورد و به مادر و همسری که کنشگر فعال اجتماعی است تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار جماران، شهیندخت مولاوردی در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در حرم امام گفت: هرچند در باب شخصیت حضرت زهرا (س) سخن ها بسیار گفته شده به نظر می رسد که از کتاب زندگی کوتاه و پر بار آن حضرت هنوز حرف های زیادی ناگفته باقی مانده و با علم اجمالی و شناخت ناقص ما به نظر می رسد ما می توانیم الگویی را برای همه عصرها و همه نسل ها داشته باشیم؛ به شرطی که بتوانیم از وجوه شخصیتی ایشان برای جوانان رمزگشایی کنیم و بتوانیم از این شخصیت الهام بخش و هویت ساز در مسیر انسان ها و نه فقط زنان، معیاری را برای انسانیت ارائه کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اظهار کرد: بررسی ها حکایت از این دارد که ما نتوانستیم موفقیتی در تبیین این شخصیت چند بعدی و حقیقت وجودی آن حضرت داشته باشیم که اگر همین وضعیت را ادامه دهیم جفایی در حق بشریت، زنان و آن بزرگوار است که به نظر می رسد همه ما در هر سمتی باشیم این مسئولیت را داریم. ان شاء الله بتوانیم با شناخت و تبیین درست شخصیت این بانوی بزرگوار قدم هایی را برای ارائه این الگوی کامل به بشریت برداریم؛ نه الگویی که بعضی ها می پسندند و همان گونه که بود.

وی افزود: تلاش ما در در دولت یازدهم این بوده که با تبیین علمی و درست این شخصیت با مشارکت همه کسانی که در کنار ما هستند بتوانیم حرکتی را آغاز کنیم. با فاطمه شناسی و معاصرسازی شخصیت آن حضرت حرکت هایی را شروع کردیم ولی هنوز ناتمام است و تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه زیادی پیش روی ما باقی مانده است.

مولاوردی با اشاره به تقارن روز میلاد حضرت زهرا (س) با میلاد امام خمینی گفت: امام خمینی (س) با بیانات حکیمانه و دم مسیحایی خود خیل عظیم زنان را با خودشان همراه کردند که چه در خلق حماسه بزرگ انقلاب اسلامی و چه در تمامی تحولات سیاسی پس از آن زنان توانستند نقش ممتاز، فوق العاده و بی بدیل خودشان را به نمایش بگذارند.

وی تصریح کرد: وقتی ما به تأکیدات مکرر امام در مورد همدوش بودن زنان و مردان بر می گردیم و زن موجودی تاریخ ساز و تمدن ساز معرفی شده که می تواند در کنار نقش مادری پهنه های سیاسی و اجتماعی را در نوردد، در کنار این تأکیدات آنچه در عملکرد امام اتفاق افتاد هم می بینیم به بروز و ظهور دیدگاه قاطع و مصلحانه خود در حوزه زنان اصرار داشتند که نمونه های آن را در حمایت از حضور یک زن در مجلس خبرگان رهبری و قرار دادن یک زن در هیأت ابلاغ پیام به گورباچوف شاهد هستیم که توانست با بازیابی هویت زن مسلمان راه سومی را فرا روی زن ایرانی مسلمان بگستراند که این راه فرسنگ ها با تحجر، ابتذال و افراط و تفریط فاصله دارد و توانست زنان را از پستوی خانه ها به بیرون بیاورد و به مادر و همسری که کنشگر فعال اجتماعی است تبدیل کند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری  تأکید کرد: این ایام را فرصت مغتنمی می دانیم که می تواند به ما در بازخوانی و یادآوری نقش و حرکت فوق العاده زنان به عنوان یکی از پایه های پیروزی انقلاب اسلامی کمک کند و می توانیم این فرصت را داشته باشیم تا با آسیب شناسی نقش و سهم زنان در عرصه های جامعه با توجه به تحولات بنیادینی که خانواده و جامعه ایرانی الآن به خود دیده و در 38 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی تجربه کرده بپردازیم تا با درک و شناخت وضعیت موجود و چالش هایی که پیش روی زنان و جامعه ایرانی در حوزه زنان و خانواده قرار دارد بتوانیم از این ظرفیت و توانمندی به عنوان پیشگامان انقلاب و پیشران توسعه هم بهره مند شویم و جامعه و کشور خودمان را محروم نکنیم.

وی با اشاره به تقارن این ایام با ماه های پایانی دولت یازدهم گفت: وضعیت زنان هم از وضعیت خاصی که دولت یازدهم میراثدار آن شد استثناء نبود. یکی از این شرایط افت شدید سرمایه اجتماعی بود که زنان و جوانان بخشی از این سرمایه اجتماعی را تشکیل می دهند؛ ما با همه همکاران برای ارتقای این سرمایه و تقویت اعتماد عمومی تلاش کردیم.

مولاوردی با بیان اینکه در سه سطح این کار را انجام دادیم، تصریح کرد: برای این منظور به تقویت اعتماد به نفس و خودباوری زنان پرداختیم، تقویت اعتماد و باور نظام و دولت با صلاحیت ها و توانایی های زنان و همین طور تقویت اعتماد زنان به برنامه های اتخاذی توسط دولت و نظام را در برنامه ها داشتیم که باور داشته باشند این برنامه ها و سیاست ها می تواند منافع آنها را تأمین کند. البته ترمیم این اعتماد نیازمند اقدامات چند وجهی و طراحی اقدامات ساختارگرایانه و مشارکت جویانه است که کماکان باید در دستور ارکان مختلف نظام قرار داشته باشد.

وی افزود: نمونه و حاصل این حرکت ها را ما در انتخابات اخیر مجلس مشاهده کردیم که حضور دو برابری زنان به عنوان نماینده را در مجلس داریم. ان شاء الله در انتخابات آتی شورای شهر و روستا مشارکت جدی و حداکثری زنان و دختران را خواهیم داشت که به بهره گیری از حق تعیین سرنوشت با تحقق فضای مملو از نشاط سیاسی کمک خواهد کرد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری ادامه داد: افزایش میزان مشارکت زنان در فعالیت های انجمنی را در دولت یازدهم داشتیم، تعداد سازمان های غیر دولتی زنان و خانواده از یک هزار و 677 سازمان در سال 92 به 2333 سازمان در سال 94 رسیده است. همین طور افزایش روز افزون تعداد زنان مدیر در سطوح میانی به بالا و بهره مندی از توانایی زنان در پست های مدیریتی را هم شاهد هستیم که آمار آن قابل توجه است.

وی گفت: یکی از ویژگی های سال 95 ابلاغ سیاست های کلی خانواده توسط مقام معظم رهبری است که به سران سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده و بلافاصله توسط معاون اول تقسیم کار ملی صورت گرفته است. معاونت امور زنان و خانواده که دبیرخانه ستاد خانواده و زن در آن مستقر است به عنوان متولی پیگیری تحقق این سیاست ها تعیین شده و ما با زمان سه ماهه ای که برای دستگاه های همکار تعیین کردیم منتظر هستیم که این برنامه ها را برای تحقق سیاست های شانزده گانه خانواده بررسی کنیم و به تصویب برسانیم چون موضوع زنان و خانواده فرابخشی است و پرداختن به آن و بهبود وضعیت زنان و خانواده از عهده یک معاونت و حتی یک قوه خارج است و باید تمام قوا با مشارکت هم و با عزم ملی بتوانند کارها را پیش ببرند.

مولاوردی افزود: اتفاق مهم دیگر توجه به روند رو به رشد و نگران کننده آسیب های اجتماعی در عالی ترین سطح نظام بوده که در حضور مقام معظم رهبری هر شش ماه یک بار گزارش اقدامات فوق العاده در مورد آسیب های اجتماعی ارائه می شود که چهارمین جلسه اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. بخشی از این آسیب ها به آسیب های حوزه زنان و خانواده از جمله افزایش نرخ طلاق، افزایش سن ازدواج، کاهش نرخ فرزند آوری و زنانه شدن بسیاری از آسیب های اجتماعی، مربوط می شود. امیدواریم با این توجه جدی به این روند و با هدفگذاری که در برنامه ششم توسعه نرخ 25 درصدی کاهش و کنترل آسیب ها پیش بینی شده، مجموعه اقدامات و توجهات منجر به این شود که ما شاهد کنترل و کاهش آسیب ها از جمله آسیب های حوزه زنان و خانواده باشیم.

وی در مورد دیگر فعالیت های سال 95 معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در چهارچوب برنامه ششم توسعه رویکرد عدالت جنسیتی را تعیین کردیم و به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسید که می تواند به ما در تحقق یک توسعه متوازن و دسترسی آزاد و عادلانه زنان و مردان به منابع و فرصت ها کمک شایانی داشته باشد. ما اینجا عدالت را به معنی انصاف به کار بردیم. ابلاغ منشور حقوق شهروندی را داشتیم که فرصتی را برای توجه به حقوق زنان و موضوع خانواده در اختیار ما قرار خواهد داد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اظهار داشت: آخرین نکته این است که سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را داریم پشت سر می گذاریم. با توجه به پنج مؤلفه ای که برای این کار تعیین شد ما روی بحث دانش بنیانی و درون زایی اقتصاد تأکید داریم که زنان در گفتمان سازی به عنوان عوامل تولید هم می توانند نقش آفرین باشند و شرایط پسابرجام هم می تواند به بهره برداری از ظرفیت زنان دانش آموخته ما کمک کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.