انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها طی بیانیه نشست پایانی ضمن تسلیت رحلت دو یار امام از تخریب کنندگان آن مرحومان انتقاد کردند. انجمن همچنین ضمن ستودن برجام و دستاوردهای آن، بر حفظ منافع ملی تاکید کردند.

به گزارش جماران، متن کامل این بیانیه به این شرح است: در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی و ورود تاریخی امام جانها به میهن قرار داریم. روزهایی که یادآور عظمت آرمان آزادیخواهی دین مدارانه ملت ایران است. انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در گرامیداشت سی سالگی اش بدین وسیله با آرمانهای امام خمینی و ملت بزرگ ایران، تجدید میثاق می کند و بیش از پیش بر خط سبز امام پای می فشرد، خطی که آراسته است به جوانه های آزادی خواهی، حق مداری، استبداد ستیزی، عدالت جویی و استقلال طلبی بر حاصلخیزی اجتهاد پویا و ضد تحجر. خاکی که در آن هرزهای بند و حصر و شکنجه و تبعید، مجال روییدن ندارد. اعضای انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها پس ازهم اندیشی در جوار بارگاه رضوی ملاحظات زیر را خاطرنشان می کند:

1 -امسال در حالی به استقبال بهار انقلاب می رویم که در سوگ دو استوانه عظیم انقلاب و یاران خمینی کبیر جامه سیاه برتن داریم. سوگ عزیزانی که غم رحلتشان در برابر اندوه ظلمی که متأسفانه به نام دفاع از انقلاب بر آنها رفت خردتر است. آیت الله العظمی موسوی اردبیلی و آیت الله هاشمی رفسنجانی در حالی در فاصله ای کوتاه ما را در غم از دست دادنشان و بهت فقدانشان تنها گذاشتند که انقلاب و مردم به وجود منش معتدل و آزاداندیشی مردم گرایانه آنها سخت نیازمند است و در شرایط کنونی نبودشان به شدت احساس می شود. اندوه رحلت این دو بزرگ مرد گرچه جانکاه بود ولی عظمت بزرگداشتی که مردم برای آنها به پا داشتند، اندکی تسلی بخش خاطرمان شد. آنانی که در این شرایط به گونه ای شگفت، هتاکی های گذشته را ریاکارانه به تجلیل و تکریم مبدل کردند، این سوال را خلق نمودند که در مواجهه با دیگر عزیزان و بزرگانی که سابقه ای روشن در خدمت به مردم و میهن دارند و همچنان در آماج تیر تهمت ها و محدودیت ها قرار دارند، چگونه می توانند از شرمندگی مردم به درآیند!؟

2 -یک سال از انعقاد برجام، سند افتخار دولت تدبیر و امید می گذرد، سندی که کمترین دستاوردش برای ملت ایران، پاک کردن تصویر نامعقول و ناموجه دولت و ملت صلح جوی ایران در اذهان عمومی جهان است. هر چند افراط گرایان دلواپس داخلی همسو با جنگ افروزان و سلطه طلبان بین المللی، به نقض و بی اعتبار جلوه دادن آن همت گماشته اند؛ ما ضمن تقدیر از تلاش های خستگی ناپذیر دست اندرکاران این امر خطیر، مصرانه بر دفاع مدبرانه از منافع ملی تأکید می کنیم.

3 - میراث شوم فاجعه اقتصادی دولت پیشین، چنان معیشت را بر بخش بزرگی از خانواده های ایرانی سخت کرده که تلاش های چند ساله اخیر دولت، در جبران مافات، به قدر کافی محسوس نیست. همت هر چه بیشتر برای کاهش ملموس فشارهای اقتصادی به ویژه بر اقشار ضعیف باید در اولویت برنامه های دولتمردان قرار گیرد و سیاست های خروج از رکود با شدت بیشتری تعقیب گردد.

4 - با وجود اینکه بیش از سه سال است دولت از دست انحصارطلبان خارج شده است؛ شاهد تداوم نسبی فضای امنیتی در دانشگاه ها و عدم تحقق انتظارات رهبری در خصوص ضرورت نقادی و برپایی کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها هم به دلیل برخی محدودیت ها برای برگزاری و هم نبود احساس امنیت پس از نقد می باشیم. ضروریست دولت، مدیریت آموزش عالی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد های ذیربط برای بهبود فضای مناسب نقد و نظر تدابیر موثری بیندیشند و به این خواسته منطقی دانشگاهیان و فرهیختگان توجه جدی و عاجل داشته باشد.

5- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جهت پاسخگویی به مطالبات مردم باید از حق پرسشگری و امنیت برای بازگو کردن مطالبات مردمی برخوردار باشند، فشارها و تضییقات به وجود آمده برای پرسشگری قانونی نمایندگان با آرمان های انقلاب و حقوق مردم ناسازگار است. علاوه بر آن ضروری می نماید، فضایی ایجاد شود تا از طریق پاسخگویی و شفاف سازی سوالات و ابهامات موجود در متن جامعه که از زبان نمایندگان طرح می شود، برای مردم ابهام زدایی و به افکار عمومی پاسخ داده شود.

6 -طی سالهای اخیر شاهد نارسایی ها و کاستیهای غیر قابل توجیه در نظام آموزش عالی در زمینه سرقت های علمی، تولید مقاله سفارشی و فروش پایان نامه هستیم که متأسفانه انتشار اخبار آن در مجامع بین المللی به حیثیت علمی کشور، آسیب رسانده است. توجه جدی به این مسأله باید در اولویت های وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی قرار گیرد و هرگونه مسامحه در این زمینه ناموجه است .

7 – متاسفانه در مسیر دستیابی به رشد و توسعه تولیدات علمی کشور، آیین نامه ارتقا و معیارهای اعتبارسنجی تولیدات اعضای هیأت علمی به نحوی سامان یافته است که کمی گرایی در تولید مقاله و کم توجهی به کیفیت و تولید محتوای غنی و معتبر در عرصه نظام دانشگاهی غلبه یافته است، این امر به ویژه در حوزه علوم انسانی که غنای کیفی اینگونه تولیدات به شدت مورد نیاز است، لزوم بازنگری جدی در این سیاست ها را اجتناب ناپذیر ساخته است.

8 - در روزهای اخیر شاهد بودیم، مشهد مقدس به طور رسمی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نامگذاری شد، متناسب با این اقدام افتخار برانگیز، انتظار می رود، مشهد مقدس بیش از گذشته به مرکزی برای به نمایش گذاشتن و اشاعه چهره رحمانی و معنوی اسلام و تشیع و پایگاه مفاهمه بین گفتمانهای اسلامی و دینی تبدیل شود و هر آنچه مغایر با این شاخص های فرهنگی، گفتمانی و فکری اسلامی و چهره این شهر فرهنگی و بارگاه قدسی امام رئوف است، از آن زدوده شود.

9- در پاسخ به این خواسته ملی که در جریان بزرگداشت باشکوه حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی و با مشارکت اقشار و طیف های مختلف ملت بروز یافت و نماد اعتدال گرایی و مردم باوری با تکریم و احترام همه جانبه ملی مواجه شد، از همه جریانها و جناح های مختلف سیاسی کشور میخواهیم با تمسک و التزام به قانون اساسی، جمهوریت و اسلامیت نظام را توامان پاس دارند و مفاهمه وگفتگو را در مسیر پیشبرد اهداف و منافع ملی بر تعارض و تخریب یکدیگر رجحان دهند.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها

7 بهمن 1395. مشهد مقدس.

انتهای پیام

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.