در بحران پلاسکو یکی از سوال هایی که گه گاه در شبکه های اجتماعی مطرح می شد نحوه کمک نیروهای نظامی به حل بحران بود. در همین راستا - معاون اجرایی ارتش جمهوری اسلامی - و مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی - در گفت و گوهایی جداگانه به تشریح اقدامات این دو نیروی نظامی در کمک به حل بحران پلاسکو پرداختند.

به گزارش جماران، امیر محمودی معاون اجرایی ارتش نیز در گفت و گویی ضمن ابراز همدردی با حادثه دیدگان این واقعه گفت: در ارتباط با حادثه‌ای که در ساختمان پلاسکو رخ داد، ما هم از طریق صداوسیما متوجه شدیم و هم از طریق دبیرخانه ستاد بحران وزارت کشور، وقوع حادثه را به من اطلاع دادند و از طریق شبکه خبر دیدم که ساختمان آتش‌گرفته و آتش‌نشان‌ها مشغول خاموش کردن هستند. دیگر طاقت نیاوردم، از طرفی هم معاون عملیات ستاد بحران کشور، آقای اکبرپور با دفتر ما تماس گرفت و درخواست کمک کرد. لذا من بلافاصله حرکت کردم.

زیرا من در کنار مسئولیت معاون اجرایی ارتش، مسئولیت ستاد بحران ارتش را هم بر عهده‌دارم و هر جا حوادث غیرمترقبه‌ای اتفاق بیافتد، متناسب با گستره اتفاق، وظیفه معاون اجرایی ارتش است تا هماهنگی‌های لازم را انجام دهد. این وظیفه توسط فرمانده محترم کل اجا تنفیذ اختیار شده است.

وی گفت: هنوز ساختمان نریخته بود که من حرکت کردم، در این فاصله می‌دانستم نزدیک‌ترین یگانی که به محل حادثه داریم، دانشگاه امام علی (ع) است. به نیروی زمینی و فرمانده دانشگاه اطلاع دادم که یک گردان آماده کنند و از طریق دبیرخانه ستاد بحران ارتش هم به همه نیروها آماده‌باش دادم، به‌صورت تلفنی دستورات لازم را ابلاغ کردم، به فرمانده هوانیروز هم آماده‌باش دادم تا بالگردهایش را برای امدادرسانی و در صورت نیاز برای انتقال مجروح به اولین پایگاه ما در تهران آماده کند. ضمناً گفتم لودر، بیل مکانیکی و نیروی انسانی هم پیش‌بینی کنند. آقای اکبرپور از ما خواسته بود که نیروهای ویژه خود را نیز برای عملیات راپل آماده کنیم.

محمودی ادامه داد: من بلافاصله رسیدم. دیدم که ستاد بحران در حال شکل‌گیری است. اتوبوس عملیاتی ستاد بحران که در تقاطع خیابان جمهوری و فردوسی قرار داشت، فرماندار تهران، نمایندگان شهرداری و آقای اکبرپور هم حضور داشتند. اولین دستور به نیروهای تحت امر، این بود که منطقه را حفظ کنند، نگذارند مردم جلو بیایند، آنجا حضورداشته باشند تا بررسی میدانی کنیم و ببینیم به چه شرایطی می‌توانیم از نیروهایمان استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نیروهایتان از سربازان بودند گفت: خیر. آن‌ها دانشجوی کارشناسی بودند، سال دوم دانشگاه افسری. همه تحصیل‌کرده بودند، همه آماده و تشنه بودند که کاری بکنند، اما گفتیم فعلاً شما اینجا را داشته باشید تا مردم هجوم نیاورند و به‌نوعی تلاشمان این بود که فضا را با حفظ آرامش برای امدادرسانی کارشناسی شده آماده کنیم. در این فاصله نیروهای تکاور تیپ 65 هم رسیدند که هم سگ‌های زنده یاب داشتند و هم نیروهای ویژه‌ای بودند که اگر لازم شد از طریق عملیات راپل به‌وسیله‌ی کابل و طناب اقدام به امدادرسانی کنند.

به گفته این امیر ارتش: ستاد بحران کشور، استانداری و شهرداری از ارتش خواستند که نیروهای حاضر در میدان بمانند. ما هم نیروها را نگه داشتیم. در همین جلسه از ما خواسته شد که پیش‌بینی کمپرسی، بیل مکانیکی و لودر داشته باشیم. بعد هم خواسته شد که پیش‌بینی دستگاه هوابرش را هم بکنیم. بر همین اساس تعدادی از نیروهای دریایی و هوایی را هم به منطقه انتقال دادیم. تا حوالی ساعت پنج بعدازظهر این تجهیزات پای‌کار بودند. تا اینکه مجدداً برای ادامه کار تصمیماتی گرفته شد. چون نیروی انسانی اعزامی در آن مقطع زمانی دیگر کارایی خاصی نداشت، تشکر کردند و گفتند دانشجوها در حالت آماده‌باش به خوابگاهشان برگردند. ساعت 6 بعدازظهر بود که ما نیروهایمان را برگرداندیم تا در صورت نیاز دوباره به کار گرفته شوند.

معاون اجرایی ارتش در ادامه گفت: ارتش جمهوری اسلامی علاوه بر وظایف ذاتی، در زمان بحران‌ها و بلایای طبیعی هم بر اساس تعریفی که شده و مصوبه‌ای که از سوی فرمانده کل قوا به کل نیروهای مسلح و به ارتش هم ابلاغ‌شده است، باید ورود کرده و به امدادرسانی بپردازد. اساساً یکی از وظایف ارتش در زمان صلح کمک و یاری به مردم آسیب‌دیده، به منطقه آسیب‌دیده و مناطقی است که این حوادث طبیعی رخ می‌دهد؛ بنابراین این وظیفه ما هم هست و از این نظر تجربه‌های ارزنده‌ای هم اندوخته‌ایم؛ در زلزله منجیل و بم تجربه خوبی داشتیم در سیل شمال کشور، در برف‌های سنگین استان‌های شمالی که آسیب‌های زیادی رساند، در مناطق دیگر در آتش‌سوزی جنگل‌های شمال غرب، غرب و جنوب کشور ارتش از نیروی انسانی و بالگردها و تجهیزات خود برای کمک استفاده کرد.

در بحث امدادرسانی و انتقال مجروحان نیز نیروی هوایی ما با هواپیماهایی که در اختیار دارد کمک می‌کند یا مثلاً چند سال پیش در یک روستایی، در استان چهارمحال و بختیاری خانمی آماده وضع حمل بود، تمام راه‌ها بسته بود، به ما اطلاع دادند آنجا بالگرد هوانیروز را فرستادیم و آن خانم به اصفهان انتقال داده شد.

***

مسئول روابط عمومی کل سپاه اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات امدادرسانی ساختمان پلاسکو را تشریح کرد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف با تبریک و تسلیت شهادت جمعی از آتش‌نشانان فداکار و قهرمان به مردم ایران و خانواده معظم آنان و تحسین روح همدلی، همراهی و از خودگذشتگی مردم در جریان این حادثه گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار سایر دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای اجرایی، انتظامی و امدادی با بکارگیری تمامی ظرفیت‌های لازم در کلیه حوادث غیرمترقبه تابه‌حال از هیچ مساعدتی و کمکی دریغ نکرد و در حادثه تلخ ساختمان پلاسکو نیز به محض وقوع حادثه با بکارگیری ظرفیت‌های خود برای کمک به مردم و آسیب‌دیدگان وارد عمل شد

او کمک‌رسانی دقیق و به موقع در ساعات اولیه به حادثه‌دیدگان اینگونه حوادث را مهم و حیاتی توصیف کرد و افزود: هر چند، مسئول اولیه وقوع این گونه بحران‌ها، سازمان مدیریت بحران و سایر دستگاه‌ها هستند، با این وجود به دستور فرمانده محترم کل سپاه تیم‌های تخصصی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با بیش از یکصد نفر از نیروهای متخصص و حدود ۲۵ دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین مانند جرثقیل‌های سنگین، لودرهای ۴۷۰ و بیل‌های مکانیکی سنگین ۲۲۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ در ۱۱ گروه ۴ نفره و در سه شیفت کاری مشغول به فعالیت بوده و در روند امدادرسانی، کمک کرده‌اند.

سخنگوی سپاه پای کار آمدن تجهیزات پیشرفته و مدرن سپاه در صحنه مشارکت و نقش‌آفرینی در فرایند عملیات امداد و نجات و آواربرداری ساختمان پلاسکو را تأثیرگذار توصیف کرد.

شریف با تبریک و تسلیت مجدد شهادت جمعی از آتش‌نشانان فداکار و قهرمان و آرزوی صبر و اجر برای خانواده‌های این بزرگمردان عرصه ایثار از آحاد مردم قدرشناس برای ارج نهادن به حماسه ایثار و فداکاری جهت شرکت در مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان دعوت به عمل آورد.

منبع: ایلنا و رویداد24

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.