به گزارش جماران، در حالی که عملیات تجسس و آواربرداری از ساختمان پلاسکو وارد پنجمین روز خود شده است، با تلاش امدادگران ساعتی پیش جسد ۴ نفر از شهروندان، کشف و از زیر آوار خارج شد.

چینش اخبار جدید از بالا به پایین است:

- ملکی در مورد لباس آتش نشانان گفت: شک نکنید لباسهایی که چند ماه اخیر تهیه شده بهترین در دنیا است. دود سفید، همه دودها خطرناک نیست اگر سفید است یعنی آتش رو به خاموشی است.  وقتی ناگهان زیاد میشود زمانی است که هوا به آتش میرسد.

وی تاکید کرد: بخش زیادی از دود بخار آبی است که آتش نشانان استفاده می کنند. ضمن اینکه تخریب پلاسکو قابل مقایسه با ۱۱ سپتامبر نیست.

- شهریاری سرپرست دادسرای جنایی در نشست خبری گفت: شهرداری بجز آرای کمیسیون ماده ۵ اختیار تخریب ندارد. صحبت قالیباف در فیلم منتشر شده به دلیل نداشتن اختیار تحریب است.

وی افزود: قانون کار می گوید وزارت کار در مورد ایمنی محل کار مکلف به بازرسی و به عنوان ضابط قضایی می تواند پلمپ کند.

معاون دادستان تهران ادامه داد: این احتمال وجود دارد که اجساد در محل حادثه پیدا نشوند.

شهریاری ادامه داد: پس از انتقال آوار ها با استفاده از سگ های تربیت شده ناجا مجددا جست و جو در میان آوارها صورت می گیرد. در صبح روز پنج شنبه در ساختمان پلاسکو زیارت عاشورایی برگزار شده است و این افراد در مراسم زیارت عاشورا حضور داشتند که با وجود تاکیدات قبلی محل را ترک نکرده اند.

- به گزارش جماران، سخنگوی آتش نشانی گفت: در مورد پیامک چیزی مورد تایید نیست و سندیت ندارد. ممکن است در اثر حرارت اجساد از بین برود.

- نماینده دادستانی تهران گفت: افرادی تقاضای بردن اموال در معرض خطر را داشتند که ما مجوز قضایی را دادیم. گاو صندوق ها در محل گاراژ قرار داده شد تا تحویل مالکان شود. از مالکان و کسبه تقاضا داریم حوصله بیشتری داشته باشند تا پس از کشف اجساد، به وضعیت آنها رسیدگی کنیم.

- سخنگوی آتش نشانی گفت: شب گذشته در طبقه منهای یک با ۴ جسد مواجه شدیم. ۳ تا خارج شد و جسد نفر چهارم فعلا ممکن نیست زیرا متلاشی می شود. این بدن حکم ستون پیدا کرده و برداشتن آن ممکن است باعث ریزش آوار شود. مسئله امنیت تونل نبود، بدن محفوظ مانده تا از بالا آواربرداری شود.

- سخنگوی آتش نشانی گفت: آتش نشانانی که وارد شدند در ابتدا شروع به تخلیه ساختمان کردند. آتش نشانان در ابتدا باید جان خود را نجات دهند و می توانستند پیرو دستور فرمانده خودشان بیرون بیایند اما در مسیر بازگشت افرادی را می دیدند که در حال پاره کردن محدودیت های ورود بودند تا چک ها و وسایل مهم خود را بردارند.

- نماینده دادستانی تهران گفت: اولویت ما اجساد است. اموال جای مطمئنی منتقل و نگهداری می شود. مالکان پس از ایمن سازی برای بردن اموال و اسناد خود مراجعه کنند.

- قادی پاشا مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: احراز هویت قطعی اجساد شناسایی شده ظرف چند روز آینده اعلام می شود. از ۷ پیکر ۶ پیکر به پزشکی قانونی ارجاع داده شده است.

- نشست خبری بررسی عملکرد حادثه پلاسکو با حضور علیرضا جاوید معاون عمرانی شهردار تهران و جلال ملکی سخنگوی اتش نشانی و  مسعود قادی پاشا،مدیر کل پزشکی قانونی ، قاضی محمدشهریاری سرپرست دادسرای جنایی، عباسعلی محمدیان از مسئولان ناجا آغاز شد.

-سرپرست دادسرای امور جنایی تهران خبر داد: زمان فوت 3 جسد کشف شده دقیقا بعد از ریزش آوار بوده است.

- سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد به غیر از خانواده های متوفیان از حضور سایر افراد تحت هر عنوان و سمت در محل پزشکی قانونی جلوگیری به عمل می آورد.

- جلال ملکی در خصوص آخرین وضعیت عملیات امدادرسانی حادثه پلاسکو گفت: ضلع  شرقی محل وقوع حادثه به ضلع جنوبی متصل شده است و عملیات جستجو در منطقه غربی همچنان ادامه دارد و به مورد جدیدی نرسیدیم.

وی در رابطه با اتمام عملیات امدادرسانی گفت: پیش بینی صریح در مورد اتمام عملیات قابل تشخیص نیست با این حال فکر می کنیم سه روز دیگر این کار ادامه داشته باشد.

- خیابان فردوسی حد فاصل خیابان نوفل لوشاتو تا سرهنگ سخایی که به منظور تردد خودروهای امدادی برای شهروندان مسدود شده بود بازگشایی شد و ابران پیاده می توانند در مسیر شمال به جنوب چهار راه استانبول تردد کنند.

- در حال حاضر رژه خودروهای پلیس جهت پاکسازی خودروهای پارک شده در محورهای مواصلاتی به محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو در حال انجام است.

- جمعی از اولیا و مربیان مدارس همجوار ساختمان پلاسکو، جهت عرض تسلیت به آتش‌نشانان و ادای احترام به آنها در محل حادثه حضور یافتند.

- سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو گفت: جستجو در طبقه منفی یک با حفر تونل و کانال ادامه خواهد داشت اما اگر مقدور نباشد، با برداشت آوار به طبقات پایین دسترسی پیدا می‌کنیم.

- دبیر کمیته آوار برداری ساختمان پلاسکو  با اعلام اینکه تاکنون ۸ هزار تن آوار از محل حادثه پلاسکو تخلیه شده است، اعلام کرد: در حال حاضر امکان کار برای «بیل مکانیکی۸۰۰ » فراهم شده است و تا ظهر این تجهیزات در محل آوار برداری  فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

- ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری گفت: ماسک های نیروهای امدادگر در حادثه پلاسکو استاندارد هستند.

- قالیباف از رییس مجلس در خواست برای حضور در صحن علنی  و تشریح ابعاد حادثه پلاسکو کرد.

- مدرسه دخترانه که به دلیل مجاورت با ساختمان حادثه دیده پلاسکو و عملیات آواربرداری و جست‌وجو از روز شنبه ۲ بهمن تعطیل بود، امروز دایر است.

- در حال حاضر چندین گاوصندوق کشف شده و تلاش برای یافتن سایر گاوصندوق‌های شخصی و بانکی(تجارت) ادامه دارد. گاوصندوق‌ها پس از کشف در اختیار ناجا قرار گرفته و پس از بررسی به مالک تحویل  داده می‌شود.

- ۲۰۲ وکیل دادگستری با امضای نامه‌ای، آمادگی خود را برای ارائه مشاوره و خدمات حقوقی رایگان به آسیب‌دیدگان حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان تجاری پلاسکو اعلام کردند.

- مجید رضازاده رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی به منظور حمایت های روحی و مشاوره آسیب دیدگان و بازماندگان حادثه پلاسکو خبر داد و گفت: مردمی هم که از این حادثه دچار اضطراب شده اند برای مشاوره با ۱۴۸۰ تماس بگیرند.

- مجتبی عبدالهی مسئول ستاد تشییع پیکر شهدای آتش نشان گفت: پیش بینی کرده ایم تا پیکر شهدای آتش نشان از دانشگاه تهران به سمت بهشت زهرا (س) تشییع شوند. وی افزود: پس از خواندن نماز، پیکر شهدا از سمت خیابان انقلاب به بهشت زهرا(س) تشییع می شود تا در آرامگاه ابدی آرام گیرند.

- ده‌ها کامیون در محل حادثه فعال هستند و نخاله ها را از منطقه به مکان تعیین شده  منتقل می کنند.

- در حال حاضر بیش از یکصد آتش نشان و نیروهای امدادگر در منطقه در حال فعالیت هستند.

- سعید شریف زاده مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: تونلی فرعی به سمت اتاقی در کنار موتورخانه حفر شده بود و همکارانم موفق شدند چهار پیکر شهروندان غیرآتش‌نشان را از این اتاق بیرون بیاورند. هنوز هم امیدواریم کسانی را که احتمال زنده‌ماندشان می‌رود زنده از زیر آوار بیرون بیاوریم.

- پلیس راهور تهران اعلام کرد: هیچ گونه تغییری در محدودیت ترافیکی محدوده مرکزی ایجاد نشده و غرب به شرق خیابان جمهوری از تقاطع خیابان حافظ و ۳۰ تیر و همچنین خیابان فردوسی از میدان امام(س) به سمت شمال کماکان مسدود است.

- محمدرضا عارف رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس با تاکید بر اینکه حادثه پلاسکو زنگ خطری برای تهران و کشور است از تشکیل کمیته ویژه نمایندگان تهران برای بررسی این حادثه خبر داد.

- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهران با بیان اینکه ۳۵۰ کارگر پلاسکو برای دریافت بیمه بیکاری مراجعه کرده‌اند، گفت: تمام کارگران این مرکز به شرط داشتن سابقه بیمه، مشمول بیمه بیکاری می شوند.

- نیروی انتظامی از مردم به خاطر اینکه در محل حادثه پلاسکو حضور نیافته و شرایط امدادرسانی را تسهیل کرده اند، قدر دانی کرد.

- تعداد کشته شدگان حادثه پلاسکو با احتساب آتش نشانی که در بیمارستان به شهادت رسید، به ۷ تن رسید.

- سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: احتمال می دهیم شمار شهدا و مفقودان به ۲۵ نفر برسد.

- با فرا رسیدن سپیده دم پنجمین روز از وقوع حادثه پلاسکو، نیروهای امدادی در حال آواربرداری هستند و تردد آمبولانس‌های بهشت زهرا در خیابان های اطراف پلاسکو مشهود است.

- فراهانی معاون اورژانس تهران از تحویل پیکر ۴ شهروندی که بامداد دوشنبه از زیر آوار خارج شد، به پزشکی قانونی خبرداد.

- پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور گفت: طی ساعات گذشته چهار جنازه پیدا شده است که با توجه به اینکه آثار سوختگی شدید ندارند، قابل شناسایی هستند.

- ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی: احتمال یافتن پیکرهای دیگری از زیرآوارماندگان وجود دارد. کار جستجو در جبهه شرقی و جنوبی ساختمان پلاسکو پایان یافته است و جمع آوری ضایعات انجام می شود.

- با کشف پیکر ۴ نفر از شهروندان (غیر آتش نشان) تا کنون مجموعا پیکر ۶ نفر از زیر آوارها بیرون کشیده شده است.

- پیکر ۴ نفر از شهروندان از زیر آوارها بیرون کشیده شد.

- جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: تیم های امدادی با حفر کانال از سمت غرب پاساژ پلاسکو وارد ساختمان شده و دقایقی قبل موفق شدند سه جسد را کشف کنند. این اجساد همگی شهروند بوده و در میان آنها آتش نشانی وجود ندارد.

- سخنگوی آتش نشانی با بیان اینکه امدادگران اورژانس پس از معاینه اجساد مرگ آنها راتایید کردند، افزود: مشخص شد چند روزی از مرگ این افراد می گذرد و علت  مرگ آنها ریزش آوار است.

- ملکی در مورد سن این افراد گفت: سن اجساد کشف شده میانسال به بالا است.

- بنابر اطلاعات کسب شده، اجسادی که دقایقی پیش از زیر آوار پلاسکو کشف و خارج شدند، متعلق به نیروهای تاسیساتی پلاسکو بوده که در موتورخانه حضور داشتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.