به گزارش جماران، عملیات نجات و آواربرداری از حادثه پلاسکو در حالی وارد چهارمین روز خود شد که همچنان وضعیت زیر آوارماندگان نامشخص است.
چهارمین روز عملیات آوار برداری از ساختمان پلاسکو آغاز شده و تیم های آتش نشانی با استفاده از جرثقیل های 360 تن، 250 تن و 120 تن مشغول تخلیه آوار هستند.
همچنین تیم های دیگر آتش نشانان همزمان کار خاموش کردن آتش زیر آوار را آغاز کردند.
تلاش های آتش نشانان برای یافتن 13 شهید زیر آوار و 10 مفقود شده حادثه ادامه دارد. در سه روز گذشته آتش نشانان موفق شدند تنها پیکر مطهر دو شهید را از زیر آوار خارج کنند.

چینش اخبار جدید از بالا به پایین است:

- براساس آنچه منابع رسمی و منابع مسوول تا کنون تایید کرده اند تعداد پیکرهای پیدا شده از زیر آوار تا کنون به چهار نفر و تعداد فوتی ها به پنج نفر رسیده است.

آمارهای بیشتر از این تعداد تا کنون به تایید منبع رسمی و یا مقام مسوولی نرسیده است.

- عملیات آواربرداری در میان دود و غبار در چند نقطه مختلف پلاسکو ادامه دارد و سرعت بیشتری به خود گرفته است.

- معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی از برقراری بیمه بیکاری 260 کارگر پلاسکو تا ساعت 19 امشب خبر داد.

تعداد مصدومان و فوتی‌های حادثه ساختمان پلاسکو به 187 نفر رسید. از این تعداد 143 نفر به صورت درمان در محل توسط تکنسین‌های اورژانس درمان شده‌اند و تعداد مصدومان بستری به 44 نفر رسیده است.

- اکیپ نقشه برداری در محل مستقر است و مدام به قرائت سنجی تارگت ها مشغولند و در حال تهدیدی متوجه پاساژ کویتی‌ها نیست. 

-  اقبال شاکری، عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری چندمحل برای فعالیت کسبه پلاسکو در نظر گرفته تا زمان نوروز و خریدهای سال نو بازارشان رونق بگیرد. همچنین فروش ویژه بهاره کسبه پلاسکو در شهرآفتاب در آستانه نوروز برگزار می‌شود.

- سازمان آتش نشانی تهران طی اطلاعیه‌ای از هموطنان و آتش‌نشانان سایر شهرها درخواست کرد: نظر به ازدحام جمعیت در محل حادثه ساختمان پلاسکو که باعث کند شدن امر امدادرسانی می گردد، خواهشمند است از حرکت به سمت تهران جهت همکاری امر مذکور خودداری کنید.

-  سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکوبا بیان اینکه عملیات آواربرداری بدون کوچکترین تعلل ادامه دارد گفت: نمی‌توان زمان دقیقی برای پایان عملیات مشخص کرد اما تصور می‌کنم در نهایت یک فرصت سه تا چهار روزه برای اتمام عملیات نیاز است.

- ساجدی‌نیا، رئیس پلیس پایتخت در گفت‌وگو با ایسنا، از ادامه اجرای محدودیت‌های ترافیکی فعلی تا عصر فردا خبر داد و گفت که احتمال دارد این محدودیت‌ها از فردا عصر کاهش یابد.

- حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالعلی گواهی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه تهران، گفت: سپاه تهران جهت اسکان موقت کسبه ساختمان تجاری فروریخته پلاسکو در«دهکده مقاومت» اعلام آمادگی کرد.

- صندوق پنج تنی از زیر آوار خارج و به مالک تحویل داده شد.

- سید جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر عملیات آواربرداری و جستجو در محل ساختمان پلاسکو ادامه دارد و البته سرعت این عملیات افزایش یافته است به طوریکه در ضلع جنوب شرقی و شمال شرقی ساختمان حجم زیادی از آوار برداشت شده و اما در بخش غربی همچنان بخش‌هایی در حال آوار برداری است. تا به حال تنها پیکر همان دو آتش نشان از زیر آوار خارج شده و مورد دیگری کشف نشده است.

ماسک‌های پارچه‌ای آتش نشانان برای امدادرسانی در پلاسکو، هیچ تاثیری ندارد

- سازمان آتش نشانی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به اطلاع کلیه هموطنان عزیز و همکاران گرامی آتش‌نشانی سراسر کشور می‌رساند؛ نظر به ازدحام جمعیت در محل حادثه ساختمان پلاسکو که باعث کند شدن امر امدادرسانی می‌شود، خواهشمند است از حرکت به سمت تهران جهت همکاری امر مذکور خودداری نمایید.

لازم به ذکر است؛ در صورت هرگونه نیاز (نیروی انسانی، تخصصی، تجهیزانی و...) اطلاع رسانی مناسب از طریق سایت رسمی این سازمان به آدرس www.125.ir و کانال تلگرامی به آدرس @TFD125 و زیرنویس شبکه‌های تلویزیونی و بخش‌های خبری صورت خواهد گرفت.

در پایان از ابراز همدردی و احساس مسئولیت همه هموطنان عزیز و همکاران گرامی تشکر و قدردانی به عمل می‌آید.

- در حال حاضر در صحنه حادثه نیروهای انتظامی با تشکیل زنجیره انسانی اجازه حضور هیچ فردی به غیر از نیروهای امدادی را نمی دهند.

_ سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: در حال حاضر آواربرداری به نقطه‌ای رسیده است که گاو صندوق‌ها، اموال و اسناد پیدا شده و به پلیس آگاهی مرکز واقع در خیابان وحدت منتقل شده است. همچنین محدودیت‌های ترافیکی تا اطلاع ثانوی وجود دارد ولی در اولین فرصت که شرایط بهبود یابد، از این محدودیت‌ها کاسته خواهد شد.

_ ۳۱۰ نفر از کارگران ساختمان پلاسکو برای پیگیری روند برقراری بیمه بیکاری خود مراجعه کرده‌اند.

- ملکی درباره انتشار شایعات مختلف در فضای مجازی نیز گفت: متاسفانه برخی از منابع غیر رسمی اخباری را منتشر می کنند که جو روانی شهروندان را بر هم می‌زند. به همین دلیل برای چندمین بار است که از شهروندان می‌خواهم به اخبار منابع غیرموثق و نامعلوم توجه نکنند.

- کماکان آمار شهدا همان 3 نفر هستند.

- تمرکز بر روی ضلع غربی است.

- ملکی سخنگوی ستاد بحران پلاسکو: خاک برداری بخش جنوبی آغاز شده است.

- کشف یک کپسول اکسیژن دیگر و یافتن یک کلاه،  عملیات را دوباره تشدید کرد.

- ورود سگ‌های تجسس پلیس به محل پلاسکو

- ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌ نشانی: شب گذشته همکاران من به موتورخانه ساختمان پلاسکو رسیده و وارد آنجا شدند؛ اما پس از ورود آنها و حتی علی رغم استفاده از سگ‌های زنده یاب برای ما محرز شد که کسی در موتورخانه حضور ندارد، با توجه به اینکه پیش از این گفته شده بود که از موتورخانه صداهایی به گوش می‌رسد ما با استفاده از سگ‌ها و دستگاه های زنده یاب وارد محل شدیم اما کسی داخل موتورخانه حضور نداشت.

- مسعود قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران ز مراجعه 13 تن از خانواده‌های مفقودشدگان حادثه پلاسکو برای اخذ نمونه DNA به مراکز پزشکی قانونی خبر داد.

- دانش‌آموزان شین‌آبادی برای ابراز همدردی در محل حادثه پلاسکو حاضر شدند. این دانش‌آموزان چند سال پیش در یک حادثه آتش سوزی در مدرسه‌شان دچار سوختگی شدند.

- سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو: دیوار ضلع غربی که بین پاساژ کویتی‌ها و پلاسکو بود، طی عملیات موفقیت‌آمیز تخریب شد.

- سخنگوی اورژانس تهران از افزایش مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو به 170 نفر خبر داد.

شهدای آتش نشان در قطعه 50 بهشت زهرا (س) دفن می‌شوند

- یک کپسول اکسیژن به همراه ماسک هوا در ضلع جنوب غربی پلاسکو پیدا شد/ماشین‌ها خاموش و عملیات به صورت دستی و با احتیاط توسط آتش‌نشانان در حال انجام است

- ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی: در حال حاضر به نتیجه قطعی رسیده‌ایم که کسی در موتورخانه پلاسکو حضور ندارد.

- در ساعت های اولیه صبح مردم برای ⁧ آتش نشان‌ها و نیروهای امدادی شیر و عدسی آورده بودند. ⁩

-  سرهنگ صدرا معاون هماهنگ کننده گروه تخصصی کربلا قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: به محض اعلام نیاز مجدد آمادگی داریم که دستگاه‌های جدیدی را وارد عمل کنیم. این دستگاه‌ها شامل جرثقیل‌های بلند، بیل‌های تخصصی و دستگاه‌های برش و خمش است.

- مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران با تشکر از حضور مردم در ایستگاه‌های آتش‌نشانی و همدلی آنان با نیروهای آتش‌نشان گفت: در اطراف محل حادثه هیئت‌های عزاداری  و تشکل‌ها به برپایی ایستگاه‌های صلواتی اقدام کرده و همدلی خود را به نمایش گذاشته‌اند، اما از شهروندان تقاضا داریم از تجمع‌های بی‌مورد خودداری کرده و شرایط را برای فعالیت خودروهای حمل نخاله فراهم کنند.

- ملکی: کماکان عملیات آواربرداری از دو جبهه جنوبی و شرقی پلاسکو ادامه دارد و تا حد زیادی رو به اتمام است. از ساعت‌های میانی بامداد به سمت جبهه غربی پیشرفت‌هایی داشته‌ایم.

- عملیات هنوز درتونل‌ها ادامه دارد.

- با گذشت بیش از 60 ساعت از وقوع حادثه در ساختمان پلاسکو، تا کنون تنها منابع رسمی از خروج پیکر دو تن از شهدای آتش‌نشان از زیر آوار حکایت دارند و پیکر 13 نفر همچنان خارج نشده است. البته علاوه بر آن 15 آتش‌نشانی که به تایید سخنگوی آتش‌نشانی زیر آوار محبوس مانده‌اند، حدود 10 تن دیگر از شهروندان نیز در زیر آوار پلاسکو محبوس شده‌اند که عملیات برای یافتن آنان همچنان ادامه دارد.

- تونل‌هایی با استفاده از ساختمان‌های مجاور پلاسکو برای دسترسی به زیرزمین این ساختمان حفر شده اما تا کنون خبر امیدوار کننده‌ای از آن منتشر نشده است.

- محدودیت‌های ترافیکی در چهارمین روز از حادثه همچنان در معابر اطراف ساختمان پلاسکو ادامه خواهد داشت، اما اجازه تردد به عابران پیاده داده شده است.

- دستگاه‌های بیل مکانیکی بر روی آوار به جا مانده از ساختمان پلاسکو همچنان در حال آواربرداری هستند.

- سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو با بیان اینکه عملیات آواربرداری همچنان ادامه دارد، گفت: امیدواریم در ساعات آینده یا حداقل تا پایان امروز به پیکر شهدا دست یابیم.

- ملکی تاکید کرد: از مردم خواهش می‌کنیم از حضور در منطقه حادثه خودداری کنند.

- مسئول عملیات هلال‌احمر در سانحه پلاسکو، درخصوص برخی اظهارات مبنی بر دریافت سیگنال توسط دستگاه‌های زنده‌یاب از زیر آوار ساختمان پلاسکو گفت: سیگنال‌های گرفته شده کاذب بود و از افراد زنده در زیر آوار نیست. یکی از مشکلات ما در محل حادثه این است که برای دریافت سیگنال باید سکوت کامل برقرار باشد.

- عده‌ای از مردم با فریاد یا حسین و یا ابوالفضل و همراه داشتن پرچم‌های مشکی وارد محوطه شدند که جو تاثربرانگیزی را ایجاد کرد

- با توجه به امدادرسانی‌هایی که در سه روز گذشته صورت گرفته، از میزان آهن‌آلات سنگین تا حد چشم‌گیری کاسته شده است. در حال حاضر نسبت به روزهای گذشته از آهن‌آلات قطور در پلاسکو خبری نیست و بیشتر شاهد آوار بتون و میلگرد هستیم.

- دود برخاسته از پلاسکو همچنان نفس‌گیر است

- از ساعت ۴ بامداد تلاش کارشناسان عملیات پلاسکو بر این بود که از طریق لیزر برخی سازه‌های آهنی را برش زنند. در حال حاضر سازه‌های آهنی سنگین بیشترین مشکل را برای آتش‌نشانان و امدادگران جهت دستیابی به محبوسین پلاسکو ایجاد کرده و کار را سخت و دشوار کرده‌ است.

- سید جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا مستقر در محل حادثه پلاسکو، درباره آخرین وضعیت آواربرداری اظهار کرد: عملیات آواربرداری با سرعت بیشتری در حال انجام است و پس از آن که سازه فلزی از روی آوار برداشته شد، این سرعت افزایش یافت.

- با حادثه رخ داده برای آتش‌نشانان، امروز در بسیاری از ماشین‌های آتش‌نشانی پارچه سیاه و گلایل‌های سفید نصب شده و این ماشین‌ها در ایستگاه‌ها و همچنین محل حادثه مستقر شدند و به این ترتیب با جانباختگان این حادثه و خانواده‌هایشان  همدردی شد.

- در ضلع جنوبی ساختمان پلاسکو و در خیابان جمهوری، قیچی‌های مکانیکی قطعات فلزی آوار را به کامیون‌ها می‌ریزند و ده‌ها کامیون از محل خارج شده است.

- هنوز پیکر جدیدی از محبوس‌شدگان پیدا نشده.

- سیدجلال ملکی در خصوص آخرین وضعیت آواربرداری در محل حادثه پلاسکو گفت: این عملیات کماکان و بدون درنگ پیگیری می‌شود. بعد از  موردی که ظهر روز گذشته پیدا شد، تا این لحظه پیکر جدیدی از محبوس‌شدگان پیدا نکرده‌ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.