به گزارش جماران، حادثه ساختمان پلاسکو وارد سومین روز خود شد. امروز علاوه بر اینکه عزای عمومی اعلام شده است، رییس جمهوری با حضور در منطقه از نزدیک از روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان بازدید کرد.

چینش اخبار جدید از بالا به پایین است:

-نایب رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد تشکیل کارگروهی از اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس برای بررسی ابعاد پلاسکو و پساپلاسکو را مطرح کرد. بر همین اساس باید با همکاری مجلس و شورای شهر تهران، بیمه اجباری و الزامی ساختمان‌های عمومی و بلند مرتبه در دستور کار قرار گیرد. همچنین قوانین شهری که متعلق به ۵۰ سال قبل است نیز اصلاح شود.

 

-مدیرعامل هلال احمر تهران تاکید کرد که تا این لحظه هیچ علایمی از سوی دستگاه‌های زنده‌یاب مبنی بر نشانه‌های علایم حیات در زیر آوار پلاسکو، دریافت نشده است.

به گزارش جماران،حسین کتابدار در گفت‌وگو با ایسنا، باتاکید بر اینکه تا همین ساعت هیچ علایمی از سوی دستگاه‌های زنده‌یاب دریافت نشده است، اظهار کرد: در حال حاضر پنج دستگاه زنده‌یاب شامل سه دستگاه بیورادور جدید که نسبت به حرکت انسان و حیوان واکنش نشان می‌دهند و حتی می‌توانند ضربان نبض و قلب را احساس کنند، در منطقه مستقر است اما تا این ساعت هیچ علامتی از سوی آنها دریافت نشده است.

وی افزود: چهار قلاده سگ زنده‌یاب نیز در محل حادثه مستقرند، اما با توجه به دود وسموم منتشره و همچنین حرارت آتش که در قسمت‌های زیرین آوار وجود دارد، استفاده از آنها تا مهار کامل آتش امکان ندارد.

وی همچنین در خصوص اخبار منتشر شده درباره اعلام وضعیت سکوت در منطقه حادثه برای استفاده از سگ‌های زنده‌یاب، گفت: چنین گزارشی نداشته‌ایم.

 

-روابط عمومی اورژانس تهران آخرین آمار مصدومان حادثه پلاسکو را ۱۵۷ نفر اعلام کرد.

-نیروهای عملیاتی و آتش‌نشانان در حال تلاش برای تخریب باقی مانده دیوار بتنی در سمت چپ ساختمان پلاسکو هستند.  این عملیات، دود زیادی را در محدوده ایجاد کرده‌است. 

همچنین آتش‌نشانان عملیات تخریب را متوقف و وارد تونل سمت راست ساختمان که در پارکینگ پاساژ کویتی‌ها حفر شده، شده‌اند.

در ادامه عملیات آواربرداری در قسمت جنوب غربی ساختمان پلاسکو، آتش‌نشانان از ساعتی قبل به منظور جلوگیری از ورود خسارت به ساختمان مجاور، اقدام به برش ستون این بخش از ساختمان به شیوه هوابرشی کرده و سرانجام دقایقی بعد با استفاده از جرثقیل اقدام به جداکردن این بخش کردند.

 

-مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اظهار کرد: آواربرداری سرعت بیشتری یافته است. در حال حاضر تیرها و ستون‌های سنگین از روی آوار برداشته شده و به تیرهای پایین رسیده‌ اند. در نتیجه سرعت عملیات آواربرداری افزایش پیدا کرده است که با تامین امکانات و کار بهتر می‌توان سرعت عملیات را بیشتر هم کرد.

وی با بیان اینکه دیگر به جرثقیل‌های بلند و بزرگ نیازی نیست، افزود: به علت اینکه پیکر شهدا در زیر آوار مانده، برش تیرهای بزرگ با دقت صورت می گیرد و خاکبرداری به طور حساب‌شده انجام می‌شود.

 

-حجم آوارها نسبت به روز گذشته با توجه به تلاش امدادگران و آتش‌نشان‌ها به حد چشمگیری کاهش یافته است. در حال حاضر چهار دستگاه جرثقیل 120 و 360 تنی در محل عملیات فعالیت می‌کنند که قرار است دو جرثقیل دیگر نیز اضافه شود. در جنوب غربی پلاسکو، یک بارانداز 100 تنی وجود دارد که نیروهای عملیاتی در حال تلاش برای بریدن آن هستند؛ چرا که با بریدن آن، به سرعت همه آوارها برداشته خواهد شد.

 

- بنابر گزارش روابط عمومی اورژانس کشور، تا این لحظه آمار مصدومان حادثه پلاسکو به 150 نفر رسیده‌ است. از این تعداد 115 نفر به صورت سرپایی در محل درمان و 40 نفر به بیمارستان اعزام شدند. 

- نصب چهار شیر آتش نشانی جدید در محدوده پلاسکو توسط آبفا.

- بازار کویتی ها تخریب نمی شود. پس از عملیات آوار برداری و ایمن سازی ساختمان پلاسکو بازار کویتی ها مرمت می شود.

- با وجود بارش باران روند آوار برداری ادامه دارد.

- نبرد 56 ساعته نیروهای امدادی و آتش نشانان با کلاف های سنگین آهن و آوار.

- محمود علوی با حضور در محوطه پلاسکو گفت: تا این لحظه به هیچگونه اطلاعاتی یا نشانه ای از خرابکارانه بودن حادثه آتش سوزی و تخریب پلاسکو نرسیده ایم.

- جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی گفت: در خصوص آخرین وضعیت حادثه پلاسکو گفت: لحظه ای عملیات آوار برداری متوقف نشده است. حرکت به سمت جبهه غربی که احتمال می رود تعدادی از نیروهای آتش نشان در آن محل باشند آغاز شده است اما مشکلاتی برای رسیدن به این جبهه وجود دارد.

- رئیس کل بانک مرکزی از اعطای تسهیلات 300 میلیون تومانی به هر یک از واحدهای آسیب دیده در حادثه پلاسکو خبر داد.

- دو جبهه کاری جنوبی و شرقی حادثه پلاسکو به هم متصل شدند. آوار برداری در دو جبهه جنوبی و شرقی ادامه دارد. باران در محل پلاسکو باریدن گرفته و در ضلع  غربی حادثه پلاسکو ۱۰ بیل مکانیکی مشغول آوار برداری هستند. همچنین ۱۵۰ نیروی آتش نشان مشغول آوار برداری در ضلع غربی هستند.

- به گزارش خبرنگار مهر، در پی بروز آتش گسترده در بخشهایی از آوار پلاسکو، عملیات آواربرداری تا خاموش کردن شعله های جدید متوقف شد. از دقایقی پیش شعله های آتش بار دیگر از ضلع جنوب غربی آوار پلاسکو زبانه کشیده اشت.

- شهردار تهران گفت: کار آواربرداری در مدت زمان مشخص شده یک هفته به طول می انجامد. خانواده مفقودانی که تاکنون مراجعه کرده‌اند ۷ نفر هستند.

- شعله ور شدن قسمتی از آوار های ساختمان پلاسکو؛ آتش نشانان در تلاش برای مهار آتش هستند.

- مدیرعامل سازمان هلال احمر استان تهران در تشریح فعالیت های این سازمان: در حال حاضر 50 نیروی عملیاتی، 20 دستگاه خودرو عملیاتی، 4 قلاده سگ تجسس و 4 دستگاه زنده‌یاب، به همراه تجهیزات مرتبط با امداد و نجات آوارهای سبک در محل حضور دارند.

- هم چنان آتش در زیر آوار وجود دارد و لحظه به لحظه بر دود اضافه می شود.

- ساختمان های هم جوار ساختمان پلاسکو جهت تسهیل در آوار برداری به دستور دادستانی و قانونی تخریب شدند.

- دادستان کل کشور به همراه دادستان تهران از محل بازدید کرد.

- در دقایق اخیر، خبرنگاران حاضر در محل از محوطه دور شده تا عملیات امداد و نجات آتش نشان ها و سایر نیروهای امدادی با جدیت بیشتری پیگیری شود.

- گفته می شود 2 نقطه جدید در زیر آوار شناسایی شده و احتمال دارد پیکر شهدای آتش نشان در این نقاط باشد.

- هم اکنون سگ های زنده یاب به این محل آورده شده اند.

- مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده با شهرداری، قرار شده محلی را شهرداری در نظر بگیرد تا از خانواده آتش‌نشانان مفقود شده در زیرآوار ساختمان پلاسکو، نمونه D.N.A اخذ شود.

- آتش و دود همچنان از ویرانه پلاسکو بر می‌خیزد.

- تخلیه مغازه های مجاور ساختمان پلاسکو.

- اختصاص دو شعبه  ویژه جهت رسیدگی به کلیه امور حقوقی و قضائی بازماندگان شهدا و جان باختگان حادثه پلاسکو در شورای حل اختلاف تهران.

-عباس جدیدی در گفت و گو با راه دانا: برای جلوگیری از حاشیه ها و به دور از دید رسانه ها در جریان امدادرسانی بودم. از اینجا از تمام سایت ها و خبرگزاری ها عاجزانه درخواست دارم که اولویت کاری را برای هندل کردن فضا برای مسئولین قرار دهند.

-یکی از شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو احراز هویت شد.

- جانشین رئیس سازمان پزشکی قانونی در مدیریت بحران از انتقال اجساد سه تن از آتش نشانان شهید در حادثه پلاسکو به مرکز پزشکی قانونی خبر داد.

- دودهای غلیظ منطقه را فرا گرفته است.

- رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران: گرامیداشت یاد آتش نشان ها فرداشب در مساجد تهران برگزار می شود.

- علی لاریجانی رئیس مجلس در محل ساختمان پلاسکو حاضر شد.

- رئیس بنیاد مستضعفان به مغازه داران اطمینان خاطر داد: ظرف دو سال پلاسکو را با استانداردهای لازم و منطبق بر مشخصات فنی ساخته و طبق شرایطی خاص به افراد دارای سرقفلی واگذار خواهیم کرد.

- تعطیلی ۳ روزه بازار به دلیل حادثه ساختمان پلاسکو تکذیب شد.

- حضور رحمانی فضلی، وزیر کشور و سعیدی‌کیا، رییس بنیاد مستضعفان در محل حادثه پلاسکو.

-  معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتم الانبیاء اعلام کرد: به دلیل در هم تنیدگی مصالح و همچنین سازه فلزی ساختمان، احتمالا کار آواربرداری بیش از یک هفته طول بکشد.

- سخنگوی سازمان آتش نشانی با اعلام اینکه عملیات با قدرت ادامه دارد گفت: دقایقی قبل سومین شهید آتش نشان از زیر آوار خارج شد، این دومین شهیدی است که از زیر آوار خارج می شود و با احتساب شهادت آتش نشانی که در بیمارستان شهید مطهری شهید شد، مجموع شهدا به سه نفر رسیده است.

_ ملکی، سخنگوی ستاد بحران پلاسکو:  ١٦ آتش‌نشان قطعا شهید شده‌اند/ تخمین زده می‌شود حداکثر ٢٥ نفر زیر آوار پلاسکو محبوس شده‌اند.

- رییس شورای شهر تهران با حضور در محل حادثه پلاسکو تعداد آتش‌نشانان مفقود حادثه را 15 نفر اعلام کرد.

- حضور مهدی چمران در محل حادثه پلاسکو.

- مردم شهرهای مختلف با حضور مراکز آتش نشانی یاد و خاطره آتش نشانان شهید را گرامی داشتند.

- دقایقی پیش پیدا شدن یک کپسول آتش‌نشانی امیدها را برای یافتن یک قربانی دیگر سانحه سقوط پلاسکو زنده کرد. حضور پرتعداد نیروهای امداد و نجات بر سر صحنه واکنش احساسی تعدادی از همکاران آتش‌نشان را به همراه داشت، اما تلاش‌ها فایده‌ای در بر نداشت و تنها این کپسول برای شناسایی در اختیار ماموران مخصوص ایستگاه آتش‌نشانی مربوطه قرار گرفت.

- انتقال ستون های آهنی چند تنی از محل حادثه.

- ابراز همدردی آتش نشانان سراسر کشور با همکاران تهرانی.

- مسعود قادی‌پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، از تحویل دو نفر از شهدای حادثه پلاسکو به پزشکی قانونی خبر داد و گفت: اقدامات کارشناسی پزشکی قانونی بر پیکر این شهدا آغاز شده است. پیکر یک تن از این شهداء به دلیل عدم تشخیص از روی چهره، از طریق DNA هم نمونه‌گیری شده است. متاسفانه اتیکت‌ها قابل شناسایی نیست.

- حدودا 50% آوار ساختمان فروریخته پلاسکو تخلیه شده است.

- محدودیت های ترافیکی محل حادثه: از سمت غرب تقاطع حافظ – جمهوری به سمت چهارراه استانبول از سمت فردوسی به جنوب، از میدان امام خمینی به سمت تقاطع استانبول و تقاطع مخبرالدوله به سمت محل حادثه همچنان محدودیت‌های ترافیکی وجود دارد.

- مجوز دادستانی برای تخلیه و درصورت نیاز تخریب پاساژ کویتی‌ها و ساختمان شمالی پلاسکو.

- مرتضی طلایی: پیش بینی می شود عملیات تا 5 یا 6 روز به طول بیانجامد.

- حضور چیت چیان وزیر نیرو در محل حادثه پلاسکو.

 -کیانی فرمانده میدان عملیات آواربرداری صبح امروز تمامی شایعات مبنی بر ارسال پیامک از سوی آتش‌نشانان محبوس شده را رد کرد.

 -فرمانده میدان عملیات آواربرداری: تاکنون جسد یک آتش‌نشان پیدا شده است، 50 درصد عملیات آواربرداری انجام شده و امیدواریم تا آخر هفته آواربرداری که از دو جبهه در حال انجام است به اتمام برسد.

- دودهای غلیظ که منطقه را فرا گرفته، کار را سخت کرده و موجب تنگی نفس آتش‌نشان‌ها شده است و البته عوامل اورژانس در محل حادثه مستقر هستند و همچنین تیم‌های زنده‌یاب هلال احمر به تلاش خود ادامه می دهند و امیدها برای زنده یافتن محبوسین از دست نرفته است.

- جلسه اضطراری اعضای شورای شهر در پاساژ پروانهکه از روبه‌روی  به محل آوار ساختمان پلاسکو و کارگاه شمالی اشراف دارد، برگزار شده است.

- ربیعی در بازدید از محل حادثه: سعی می‌کنیم افراد بیکار شده را سریع‌تر سامان دهیم از سوی دیگر وزیر کشور امروز با هیات امنای ساختمان پلاسکو جلسه‌ دارد تا با همفکری آنها امور سریع‌تر پیش برود و سامان یابد.

- ثبت‌نام بیمه بیکاری کارگران حادثه دیده پلاسکو از فردا/ برقراری سریع مستمری آتش نشانان شهید.

- علی ربیعی صبح امروز که به همراه رییس‌جمهور از منطقه حادثه دیده پلاسکو بازدید کرد.

- رئیس جمهور در محل حادثه: این حادثه درس بزرگی برای همه مسئولان در زمینه امن سازی زندگی مردم که جزو حقوق شهروندی آنها بود. باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد و این حادثه بسیار تلخ درسی برای آینده باشد.

- رییس جمهوری با حضور در خیابان جمهوری از روند امدادرسانی به حادثه دیدگان پلاسکو بازدید کرد.

- ادامه جستجو و آواربرداری در پلاسکو به رغم دود و آتش.

- عملیات جستجو و آواربرداری در ضلع جنوبی ساختمان پلاسکو، در حالی ادامه دارد که با وزش باد و بلندکردن آوار شعله‌های آتش زبانه می کشد.

- لحظاتی پیش دستگاه‌های مکانیکی برای آواربرداری کار خود را متوقف کردند تا گروههای امدادی با استفاده از گوشی‌های زنده‌یاب نسبت به پیدا کردن احتمالی افراد زنده در زیر آوار اقدام کنند.

- وحید حقانی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری هم‌اکنون بار دیگر با حضور در محل حادثه از نزدیک از روند عملیات نجات و امداد بازدید کرد.

- بار دیگر با برداشتن آوار شعله‌ها بلند شد و آتش نشانان در حال مهار آتش ساختمان مجاوری پلاسکو هستند. در حال حاضر براساس گزارش خبرنگار ایسنا بارش باران در منطقه آغاز شده است و می‌تواند موجب کند شدن آواربرداری شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.