به گزارش جماران، نیروهای امدادی کماکان تلاش می کنند با آوار برداری، آتش نشانان و شهروندان را از زیر آوار نجات دهند. این در حالی است که از بیمارستان شهید مفتح خبر می رسد، آتش نشان فداکار بهنام میرزاخانی به شهادت رسیده است.

- معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان تهران در این ساعت اعلام کرد که هنوز سرنخی از فوتی ها نیافته‌ایم  درباره برخی خبرهای ضد و نقیض مبنی بر اینکه سگ‌های زنده یاب توانستند مناطق مشکوکی را که محبوسین در آنجا قرار داشتند، شناسایی کنند، گفت: باید توجه کرد که شرایط کاری بسیار سخت است و با آوار شهری بسیاری مواجه‌ایم. همچنین با توجه به دود و گرمای زیادی که وجود دارد، علی رغم تمام تلاش‌ها و با اطلاعاتی که آتش‌نشانان درباره نقاطی که احتمال می‌دادند همکاران‌شان در آن‌جا باشند، به ما دادند، هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

 

- استتار محل حادثه پلاسکو با گونی‌های آبی/ایجاد محدودیت‌ها  برای حضور عکاسان و خبرنگاران در محل حادثه

-سید جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در محل حادثه پلاسکو، ضمن بیان اینکه با گذشت بیش از 33 ساعت از زمان ریزش ساختمان پلاسکو عملیات جستجوی آتش‌نشانان بی وقفه در محل ادامه داشته و عملیات آواربرداری نیز سرعت بالایی به خود گرفته است از ادامه عملیات جستجو با گذشت 33 ساعت از ریزش پلاسکو / احتمال شهادت محبوسین قوت گرفت خبر داد.

 

-برگزاری جلسه اضطراری شورای شهر بدون حضور خبرنگار در محل حادثه پلاسکو جلسه اضطراری شورای شهر تهران به علت وقوع حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو فردا ساعت ٨ صبح در محل حادثه برگزار می شود. بر اساس این گزارش اعلام شده است که این جلسه بدون حضور خبرنگاران و به صورت غیر علنی، برگزار می شود.

 

- دادستان تهران از  تشکیل پرونده حادثه ساختمان پلاسکو  خبر داد و گفت: با توجه به اینکه امداد و نجات در اولویت اقدامات قرار دارد از اعلام تشکیل پرونده برای این حادثه خودداری کردیم اما از روز گذشته این امر انجام شده و گزارش مقدماتی معاون دادستانی تهیه شده همچنین مدیران این ساختمان شناسایی شده‌اند و قطعاً باید درخصوص موارد ایمنی‌ که رعایت نشده است، پاسخگو باشند.

 

- سردار حسین ساجدی نیا رییس پلیس پایتخت گفت: استفاده از پیاده‌روها و مجتمع های تجاری اطراف پلاسکو برای عموم آزاد است اما از کسبه این منطقه می‌خواهیم که از ساعت 2 بعد از ظهر به بعد مغازه‌های خود را تعطیل کنند تا در تردد نیروهای امدادی سهولت ایجاد شود.

 

-روابط عمومی اورژانس تهران آخرین آمار مصدومان حادثه آتش سوزی و حریق ساختمان پلاسکو را 114 نفر اعلام کرد.

به گزارش جماران به نقل از ایسنا، آمار مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو تا ساعت 20 امشب در مجموع به 114 نفر رسیده‌ است.

آخرین خبرها حاکی از آن است که به سه آتش نشان مصدوم امداد رسانی صورت گرفته است که خوشبختانه هر سه در محل درمان شده اند. این سه مصدوم ٤٨ ، ٣٧ و ٤٧ ساله بوده‌اند که دچار سرگیجه و تنگی نفس شده بودند و پس از درمان های اولیه و اکسیژن درمانی توسط اکیپ های اورژانس، به چرخه امدادرسانی بازگشتند.

براساس این گزارش، حال این مصدومان در حال حاضر مساعد است و به طور سرپایی در محل درمان شده اند.

طبق اعلام اورژانس تهران، بنابراین تعداد کل مصدومان تا ساعت ٢٠ امشب، به عدد ١١٤ نفر رسیده است.

 

-اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا از ایجاد دسترسی جدید برای نجات محبوس‌شدگان پلاسکو خبر داد و در توضیح آن اظهار کرد: زیرزمین بازارکویتی‌ها که جنب پلاسکو قرار دارد، همتراز با موتورخانه پلاسکو است، لذا تصمیم گرفته شد که با ایجاد حفره در دیواره زیرزمین بازار کویتی‌ها به موتورخانه پاساژ پلاسکو که احتمال داده می‌شود تعدادی از افراد در آن محبوس شده باشند، برسیم.

 

-آمادگی بهزیستی برای ارائه خدمت به بازماندگان و آسیب‌دیدگان حادثه پلاسکو به گزارش ایسنا، مهدی میرمحمدصادقی، معاون دفتر مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور با حضور در محل حادثه ساختمان پلاسکو گفت: تلاش می‌کنیم تا با استفاده از متخصصان روانشناسی و مشاوران تحت نظارت سازمان بهزیستی به سلامت روان افراد حاضر در این حادثه، بازماندگان و همچنین آسیب‌دیدگان ارائه خدمت داشته باشیم.

 

ورود سگ‌های زنده‌یاب تازه نفس به محل آواربرداری؛ در حالی که بخشی از نمای چند  تنی ساختمان پلاسکو آواربرداری شد، سگ‌های زنده‌یاب پلیس به محل ساختمان آورده شدند تا احیاناً افرادی که زیر آوار مانده‌اند را جست‌وجو کنند.

پس از ورود سگ‌های زنده‌یاب و جست‌وجوی حدود 6 دقیقه‌ای این سگ‌ها در میان آوار چیزی پیدا نشد و سگ‌ها بار دیگر از محل حادثه خارج شدند تا بیل‌های مکانیکی و جرثقیل‌ها ادامه عملیات آواربرداری را انجام دهند.

- نیروی انتظامی هیچ مسوولیتی درخصوص ارائه آمار تلفات و قربانیان حادثه پلاسکو نداردساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران ضمن تأیید نکردن خبر مراجعه 255 خانواده به پلیس و اعلام مفقودی یکی از اعضای خانواده‌شان تاکید کرد: تنها مرجع اعلام آمار در این خصوص سخنگوی ستاد مدیریت بحران حادثه پلاسکو است.

 

- نوربخش ، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیز از تشکیل کمیته‌ای در تامین اجتماعی برای پرداخت مستمری و بیمه بیکاری آسیب دیدگان ساختمان پلاسکو  خبر داد. وی افزود: با این اتفاق 580 کارگاه تخریب  و  بیش از4000 کارگر و تعدادی از آتش نشانان که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند آسیب دیده‌اند که مسوول پرداخت مستمری و هزینه درمان و بیمه بیکاری شان بر عهده سازمان تامین اجتماعی است.

 

-رئیس سازمان صداوسیما نیز در محل حادثه پلاسکو حضور یافت.

 

-به گزارش جماران، اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان اینکه نقشه جدید موتورخانه تحویل آتش نشانان شد/تلاش آتش نشانان برای دسترسی به پشت منابع سوخت موتورخانه اظهار کرد: به نظر می رسد تعدادی در موتورخانه ساختمان پلاسکو واقع در طبقات منفی محبوس شده‌اند، بر همین اساس نقشه موتورخانه پلاسکو در اختیار آتش نشانان قرار گرفت تا آنها مسیر جدیدی را برای دسترسی به فضای پشت موتورخانه پیدا کنند.

 

-بیش از 25 درصد آوار پلاسکو برداشت شده و عملیات آوار برداری همچنان ادامه دارد.

آخرین وضعیت حادثه پلاسکو را رئیس‌پلیس پایتخت تشریح کرد. وی از شهروندان خواست در صورتی  که فرد مفقود شده‌ای در حادثه پلاسکو دارند با مراجعه به اداره آگاهی گزارش مفقودی را اعلام کنند. به گفته وی در حال حاضر تعداد مفقودی‌ها در مجموع کمتر از 25 نفر است.

 

-  یکی از شرکتهای هواپیمایی دقایقی قبل برای امدادگران و آتش‌نشانان بسته‌های پذیرایی آورد.

 

-کشف پیکر2 آتش‌نشان در زیر آوار دقایقی پیش دو نیم تنه از اجساد آتش‌نشانان از زیر آوار خارج  شده و تلاش برای خارج کردن اجساد کامل ادامه دارد.

به گزارش جماران، ایسنا نوشت: تیم‌های جست‌وجو حین آواربرداری با پیکر دو تن از آتش‌نشانان روبه‌رو شدند که نیمی از بدن آنها از زیر آوار خارج شده و با توجه به تاکیدی که برای سالم خارج شدن اجساد وجود دارد، دستگاه‌های امدادی در تلاشند تا بدون کمترین آسیب‌دیدگی پیکر این افراد را از زیر آوار خارج کنند.

 

-دو آتش نشان در حین امدادرسانی در محل حادثه ساختمان پلاسکو مصدوم و به بیمارستان منتقل شده‌اند.
محمد آسترکی آتش نشان 26 ساله، به علت ترومای پا به بیمارستان سینا و مهرداد ربیعی 30 ساله، به دلیل ترومای کتف به بیمارستان بانک ملی منتقل شدند.

 

-افزایش دود در پلاسکو

-مصوبات جلسه ستاد مدیریت بحران هنوز تصویب نشده است ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی  تهران در رابطه با مصوبات جلسه ستاد مدیریت بحران که ظهر امروز در محل حادثه پلاسکو برگزار شد، گفت: در این جلسه علاوه بر ارائه گزارشات کلی از روند عملیات تعداد امدادرسانی‌ها، پیشنهاداتی مطرح شد اما چون این پیشنهادات قطعی نیست و به تصویب اعضای جلسه نرسیده است، نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد.

-محمدرضا بیدخام، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات از  وصل مجدد تلفن‌های محدوده پلاسکو خبر داد. به گفته وی از مجموع حدود ۳۵۰۰۰ خط که به دلیل قطعی برق با اختلال مواجه شده بودند و از ساعات اولیه صبح امروز امور مربوط به وصل مجدد آنها انجام شد، در حال حاضر تنها ۱۳۰۰ خط مربوط به واحدهای خود ساختمان  پلاسکو قطع است.

-ملکی، سخنگوی ستاد مدیریت بحران حادثه ساختمان پلاسکو ضمن بیان اینکه  وضعیت زیر آوار بحرانی است/ انتظار زنده ماندن کسی را نداریم توضیح داد که هنوز کسی را بیرون نکشیده‌ایم. شعله های نهفته همچنان  وجود دارند و تقریبا نمی‌توانیم انتظار زنده ماندن کسی را داشته باشیم.

- مازیار حسینی به عنوان فرمانده عملیات آواربرداری پلاسکوتاکید کرد که  آواربرداری بدلیل پیچیدگی عملیات تجهیزات خاصی می‌خواهد حال آنکه تجربه‌اش برای اولین بار در ایران رخ داده و در دنیا نیز کم‌نظیر است به گونه‌ای که در خود آمریکا نیز تنها تجربه ریزش برج‌های دوقلو وجود دارد.

 

- امیرپوردستان، جانشین فرمانده کل ارتش در محل حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو حاضر شد.

- داوری، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران افزود: در حال بررسی نقشه‌ها و مسیرهایی هستیم که هرچه سریع‌تر افراد را پیدا کنیم. از سمت شمال و غرب نیز تونل زده بودیم اما کسی را پیدا نکردیم.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی تهران ضمن اشاره به برنامه تیم‌های عملیاتی برای ورود از کانال فاضلاب که در ضلع جنوبی ساختمان و در پیاده‌رو قرار دارد، گفت: به علت قرار داشتن در کانال فاضلاب در پیاده‌رو تلاش می‌کنیم که ابتدا آهن‌آلات را برداریم و از همان مسیر نفوذ کنیم. این مورد یکی از گزینه‌های اصلی ما برای بررسی است.

- نیروهای آتش‌نشانی در حال تلاش هستند تا از قسمت‌های مختلف از جمله کانال فاضلاب خود را به زیر ساختمان پلاسکو برسانند، اما هنوز خبری از موفقیت آنها در دست نیست.

- بتن‌آرمه‌ها تبدیل به مانعی بر سر راه آتش‌نشانان شده است و برداشتن آنها کار بسیاری سختی است. نیروهای برشکار در حفر تونل آتش‌نشانان را همراهی می‌کنند تا بتوانند بتن آرمه‌ها را برش دهند.

- آتش نشانان با استفاده از پشت بام پاساژ کویتی ها به مهار دود و ایمن سازی پلاسکو مشغولند.

- آتش‌نشانان بخشی دیگر از نمای فلزی چند تنی ساختمان پلاسکو را جابجا کردند.

- فرمانده ناجا تاکید کرد: در 24 ساعت گذشته هیچ مورد امنیتی نداشته‌ایم و نیروهای پلیس در اطراف محل حادثه حضور دارند.

- روابط عمومی اورژانس کشور، درباره برخی اخبار منتشر شده در کانال‌های تلگرامی درباره نجات یک آتش نشان از زیر آوار و شهادت یکی دیگر از آتش نشانان، اعلام کرد که هنوز هیچ کس از زیر آوار ساختمان پلاسکو پیدا نشده و بیرون نیامده است. بنابراین تمام اخباری که درباره نجات یا شهادت آتش نشانان محبوس مطرح می شود کذب است.

- هنوز هیچ اطلاع دقیقی از وضعیت آتش‌نشانان در دست نیست

- در حال حاضر 80 جرثقیل و 20 نیروی برش‌کار در حال آواربرداری ساختمان پلاسکو هستند اما در هم تنیدگی این سازه بتونی فرآیند آواربرداری را سخت‌تر کرده است.

- سازمان هواشناسی کشور درباره کند شدن روند امداد رسانی از عصر امروز به دلیل بارندگی خبر داد.

- از دقایقی پیش جلسه ستاد مدیریت بحران حادثه پلاسکو با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، سردار عزیز جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، سردار حسین اشتری فرمانده ناجا، سیدحسین هاشمی استاندار تهران، محمد باقر قالیباف شهردار تهران، سردار ساجدی‌نیا رییس پلیس پایتخت، دکتر پیرحسین کولیوند رییس اورژانس کشور، سیدجلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی و تعدادی دیگر از مسوولان برگزار شده و هم‌اکنون در حال برگزاری ایست.

- سردار عزیز جعفری دقایقی پیش با حضور در محل حادثه ساختمان پلاسکو از این محل بازدید کرده و در جریان آخرین وضعیت امدادرسانی و جست‌وجو قرار گرفت.

- حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، صبح امروز (جمعه) به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در دو بیمارستان محل بستری آتش‌نشانان مصدوم حادثه‌ ساختمان پلاسکو، از آنان عیادت و سلام و دعای رهبر انقلاب اسلامی برای سلامتی و بهبود این نیروهای فداکار و متعهد را ابلاغ کرد.

- تلاش بی وقفه نیروهای امدادی و آتش نشانان برای برداشتن سازه های عظیم بتنی.

- از مردم درخواست می شود که از حضور در اطراف محله پلاسکو پرهیز کنند.

- عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در بازدید مجدد از محل حادثه ساختمان پلاسکو و در حاشیه بازدید از قسمت شمالی عملیات آوار برداری، گفت: آمار دقیقی از تعداد محبوس شدگان نداریم.

وزیر کشور با بیان اینکه حضور مردم در محل حادثه لزومی ندارد، گفت: گازوئیل در محل حادثه وجود دارد و نباید افراد به نزدیکی محل آوار بیایند.

وی افزود: متاسفانه در جلساتی که پیرامون این حادثه برگزار شده،‌آتش نشانی و سازمان های مذکور در خصوص فعالیت ساختمان هایی به مانند پلاسکو هشدار دادند و باید قوه قضائیه و مقننه بررسی های لازم را انجام دهند.

وزیر کشور درباره تأمین امنیت این محل نیز گفت: پلیس در محل حاضر است و از گاوصندوق های مردم و اجناس باقی مانده حفاظت می کنند.

- استاندار تهران با بیان اینکه جلسه ستاد مدیریت بحران تا دقایقی دیگر تشکیل شده و درباره چگونگی ادامه عملیات و دیگر موارد تصمیم گیری خواهد شد، درباره هماهنگی میان دستگاه ها نیز گفت: هماهنگی ها خوب است اما یک مقدار شاهد تجمیع نیروها هستیم که بهتر بود به شکل منضبط تری انجام می‌شد.

- عبدالرضا رحمای فضلی وزیر کشور، به همراه سردار حسین ساجدی نیا رئیس پلیس پایتخت و سیدحسین هاشمی استاندار تهران از محل حادثه ساختمان پلاسکو بازدید کردند.

- با برداشتن رأس سازه پلاسکو دود سفید در محل حادثه افزایش یافت. با برداشتن سازه‌های این ساختمان فروریخته دودهای سفیدی مشاهده می‌شود که نشان از وجود شعله‌های آتش در زیر آوار ساختمان دارد که با برداشتن هر لایه از آوار این دودها بیشتر می‌شود.

- دکتر مهرداد علی بخشی، جانشین رئیس سازمان پزشکی قانون در مدیریت بحران در گفت‌وگو با ایسنا، از آماده باش تیم های پزشکی قانونی برای شناسایی و صدور جواز دفن جان باختگان احتمالی حادثه پلاسکو خبر داد.

- سرپرست اورژانس کشور از شهادت آتش‌نشان فداکار «بهنام میرزاخانی» که به علت شدت جراحات و سوختگی در بیمارستان مطهری بستری شده بود، خبر داد.

وی افزود: صبح امروز یکی از مصدومان این حادثه که با سوختگی بالا در بیمارستان شهید مطهری منتقل و در بخش  آی سی یو بستری شده بود، به علت شدت جراحت درگذشت.

به گفته وی، این مصدوم جزو آتش نشانانی بود که چندین عملیات احیاء روی او صورت گرفته بود.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.