یک عضو جامعه مهندسان مشاور ایران گفت: مدیریت بحران آب اصلا جای تامل ندارد منتهی این بحث باید با مشارکت مردم صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی جماران غفاری شیروان در همایش "آمایش سرزمین" که در ساختمان جامعه مهندسان مشاور ایران برگزار شد، گفت: پایداری ایران ما از طریق سازگاری سیستم های انسانی با سیستم های طبیعی و اقلیمی با برنامه آمایش سرزمین به دست خواهد آمد.
وی اظهار کرد: سلامتی کره زمین در مخاطره است و سلامتی ایران ما نیز به آن مرتبط است و در این زمینه باید به افزایش سطح مصرف، جمعیت و روند استفاده از سوخت های فسیلی و نیز ضعف در مدیریت کلان و منابع طبیعی ناپایدار آن توجه داشته باشیم.
این عضو جامعه مهندسان مشاور ایران با بیان اینکه در عرصه آمایش سرزمینی من پایه را بر منابع زیستی میگذارم، ادامه داد: در حال حاضر ذخیره و تنوع زیستی کره زمین کاهش یافته و حوزههای آبریز رودخانه ها با کمبود آب مواجه هستند.
غفاری شیروان با طرح این پرسش که چرا باید مراقب باشیم؟ گفت: دارایی، سلامتی و رفاه ما به خدمات زیستی "اکو سیستم" وابسته است بنابراین باید دارایی های آن بازسازی شوند.
وی افزود: در سازمان اداری، سه حوزه اقتصادی، سیاسی و زیست محیطی با یکدیگر در تصمیم سازیهایی که منجر به برنامه ریزی برای توسعه پایدار میشوند همگام نیستند و نهاد های غیر دولتی موثر هم در این تصمیم سازی ها دخالت داده نمی شوند.
این عضو جامعه مهندسان مشاور ایران افزود: در جامعه ما برنامه ریزی ها باید نیازهای اقتصادی و اجتماعی حال و آینده را مورد نظر داشته باشند.
غفاری شیروانی با بیان اینکه باید به دنبال مصرف انرژیهای نوین برویم، گفت: جمعیت ساکن بر کره زمین 50 درصد از ذخایر زیستی کره زمین را استفاده کرده و در حال حاضر از ذخیره آن برداشت میکند.
وی ادامه داد که چالش های عمده ایران آب، غذا، انرژی و تغییر اقلیم هستند و تقسیمات سیاسی ما بسیار هوشمندانه، تخریبی تعیین شده اند به گونه ای که مرزهای تقسیم بندیهای سیاسی ما در کشور با حوزه آبریز آن متناسب نیستند.
این عضو جامعه مهندسان مشاور ایران با بیان اینکه ما باید در مورد منابع زیستی کشورمان بسیار تامل کنیم، گفت: در مورد مسئله آب و منابع طبیعی باید نسبت به محدودیت آب قابل دسترسی توجه ویژه داشته و با برنامه ریزی مناسب از کشت برخی محصولات در مناطق نامناسب جلوگیری کنیم.
غفاری شیروان اظهار کرد: در جهان سرعت رشد جمعیت 2/1 و در ایران 3/1 است که با توجه به وضعیت منابع ما در آینده این سرعت رشد قابل تامل است و نیز کشور ما با بحران آب و ذخایر زیستی روبرو است.
وی با طرح این پرسش که چه باید کرد؟ افزود: سازگاری با شرایط طبیعی و اقلیم با آمایش سرزمین از جمله راهکارها است. بدانیم که مدیریت بحران آب اصلا جای تامل ندارد منتهی این بحث باید با مشارکت مردم صورت گیرد.
این عضو جامعه مهندسان مشاور ایران همچنین از تاکید بر مدیریت یکپارچه در حوزه آب و خاک و افزایش راندمان در آنها و جلوگیری از تخریبها به عنوان راهکارهای دیگر در جلوگیری از هدر رفتن منابع کشور یاد کرد.
غفاری شیروان ادامه داد: داشتن تصویری روشن از شرایط طبیعی، اقلیمی و حوضه های آبریز کشور با تاکید بر چگونگی و روند تناوب وقوع دورههای خشک و پیش بینی آن با بالاترین ضریب اطمینان در یک دوره بلند مدت و برآورد ذخیرههای زیستی و منابع آب تجدید پذیر از جمله دیگر این راهکارها است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.