طبق گزارش وزارت بهداشت در روز دوشنبه 17 آبان 1400، در حال حاضر ۳۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:‌ ۱۴۰ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند و شمار واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۹۴ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۳۸۷ دُز رسید.

از دیروز(یکشنبه) تا امروز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۳۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۶۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۹۹۶ هزار و ۱۵۵ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۴۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۷ هزار و ۴۳۹ نفر رسید.

همچنین تا کنون ۵ میلیون ۶۱۵ هزار و ۴۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۶۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

۳۶ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۷۷۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ نیز تا کنون در کشور انجام شده است.

تا کنون ۵۵ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۷۹۵ نفر دُز اول، ۳۹ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۹۵۸ نفر دُز دوم و ۱۹۸ هزار و ۶۳۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۴ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۳۸۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته، ۷۸۳ هزار و ۱۱۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

در حال حاضر ۳۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به رغم کاهش روند تلفات کرونا اما همچنان به آمار دو رقمی ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ که تلفات روزانه کرونا ۹۴ نفر اعلام شد، نرسیده ایم.

روند سه رقمی شدن تلفات روزانه کرونا از ۱۳ فروردین سال جاری با ۱۱۷ نفر آغاز شد و تا کنون این ارابه مرگ بر این مدار می تازد. 

روز شنبه ۱۵ آبان ماه تلفات روزانه کرونا پس از عبور خیز پنجم از کشور به پایین تعداد یعنی ۱۲۰ رسید.  

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

در این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار مرگ و میر در اثر کرونا از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد مرگ و میر روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار مرگ و میر از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید. 

به هر روی گرچه روند تلفات روزانه کرونا کاهشی است اما احتمال خیز ششم کرونا می تواند در صورت هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی، طغیان مجدد این ویروس را رقم بزند.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۵ مهر ماه نیز گفت:‌ هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید رحالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم. 

بر این اساس کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است و بدون شک می توان در صورت بروز این خیز، سر به سلامت برد و مانع از تجربه مرگبار خیز پنجم کرونا شد.

ویروس کرونا از اوایل اسفند سال ۹۸ در کشور شیوع یافت و واکسیناسیون سراسری همزمان با ۲۲ بهمن سال گذشته آغاز شد.

 

۱۷ آبان و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

کرونا نه به شدت قبل اما همچنان در کشور قربانی می‌گیرد و بعضی از کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر روند افزایشی شهرهای قرمز به سرعت مهار نشود، با خطر جدی موج ششم کرونا مواجه خواهیم شد.

بر اساس آخرین رنگ‌بندی منتشر شده از شهرهای مختلف کشور، ۳۳ شهرستان در وضعیت قرمز هستند که شهرهایی در استان‌های آذربایجان ‌شرقی و غربی، اصفهان، ایلام، خراسان‌های جنوبی، رضوی، و شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، لرستان، مرکزی، و یزد را شامل می‌شوند.

همچنین در حال حاضر  ۹۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهرستان در وضعیت زرد، و ۱۰۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. رنگ‌بندی‌ مناطق در شرایطی اعلام شده‌ است که به گفته کارشناسان، احتمال جابه‌جایی آن‌ها و تغییر رنگ مناطق کم‌خطر به پرخطر بسیار زیاد است.

در رنگ‌بندی‌های جدید تعداد شهرهای نارنجی افزایشی بوده است که حکایت از افزایش بیماران بستری در آن شهرها دارد. ولی از آنجایی که شهرهای بزرگی همچون تهران هنوز روند کاهشی دارند، در مجموع در کشور هنوز هم روند بیماری افزایشی نشده است.

در همین حال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تزریق ۹۵ میلیون دز واکسن به مردم خبر داده است

به گفته بهرام عین اللهی،  از ۹۵ میلیون دز واکسن تزریق شده، ۸۲ درصد دز اول  و ۳۸ درصد نیز ۲ دز را دریافت کرده اند و تا پایان آبان ماه سال جاری، آمار تزریق ۲ دز واکسن به ۸۰ درصد می رسد.

وی با بیان این کهبزودی جشن تزریق واکسن به ۸۰ درصد جامعه را خواهیم گرفت، تاکید کرد که باید به زندگی با کرونا عادت کنیم.

 به واقع تسریع در واکسیناسیون باعث شده تا حدودی بیماری کووید ۱۹ در کشور کنترل شود و کاهش آمار ابتلا و فوتی ها نشان دهنده همین مساله است اما این بدان معنا نیست که بیماری از بین رفته است .

آخرین وضعیت کرونایی استان‌ها

بر اساس اعلام معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان دامغان ،  روند ابتلا به ویروس کرونا در این شهرستان افزایشی نیست و ثابت و به مرور رو به کاهش است.

علی خرسندی افزود: از زمان ورود دامغان به شرایط قرمز کرونایی از اوایل هفته گذشته تاکنون، شرایط نسبتا کنترل شده و تعداد مراجعات و ابتلا کاهش یافته است. 

طبق جدیدترین رنگ بندی سامانه ماسک، شهرستان دامغان در کنار شاهرود قرمز تیره، شهرستان‌های سمنان و گرمسار در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های مهدیشهر، آرادان، سرخه و میامی نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز در همین ارتباط گفت : با افزوده شدن ۲۱۱ مورد جدید کرونا طی شبانه روز گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۹ هزار و ۸۸۶ نفر رسیده است.

دکتر سید محمد هاشمی شهری اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته فوتی ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشد.

از استان اردبیل گزارش شده است که آمار جان‌باختگان کرونا در این استان برای هفتمین بار طی سه ماه اخیر به صفر رسید و مجموع فوتی‌های پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان در رقم ۲ هزار و ۵۳۶ نفر باقی ماند.

به رغم کاهش شمار فوتی های کرونا در استان اردبیل، شمار بستری همزمان افراد مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل به صورت آرام در حال افزایش بوده و در شبانه روز گذشته به ۱۹۳ رسیده است.

بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ، روند نزولی شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان که از پنج هفته پیش آغاز شده بود، متوقف شده و شمار مبتلایان جدید، مراجعه به مراکز درمانی و بستری همزمان مبتلایان در این استان نیز به صورت نسبی در حال افزایش است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده گفت : شمار مبتلایان جدید بستری در مراکز درمانی استان بسیار نوسان دارد به طوری که طی یک هفته اخیر بین ۱۶ تا ۴۵ فرد مبتلا متغیر بوده است.

در همین حال در گلستان، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان از تزریق بیش از ۲ میلیون دز واکسن در استان خبر داد و گفت که این تعداد دست‌کم ۷۷۵ هزار نفر دز دوم واکسن را دریافت کردند.

علی باقری اظهارداشت: امروز مجموع تزریقات نوبت اول و دوم و سوم  واکسن کرونا در استان گلستان به ۲ میلیون و ۴۳ دُز رسیده است.

وی روند انجام واکسیناسیون در منطقه مطلوب ذکر و اضافه کرد: تاکنون یک میلیون و ۲۰۴ هزار نفر در استان نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کردند و نوبت سوم واکسن به یک هزار و ۶۳۹ گلستانی تزریق شده است.

از رشت نیز گزارش شده است که ۸۸.۲ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال شهرستان رشت به تعداد ۶۹۷ هزار و ۵۸۵ نفر دز یک واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

علی فتح اللهی فرماندار رشت در این خصوص گفت که ۶۹ درصد جمعیت شهرستان به تعداد ۵۴۶ هزار نفر دز دوم واکسن کرونا را  دریافت کرده اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اعلام اینکه ۸۵ درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند، گفت: ۶۷ درصد جمعیت استان هم هر ۲ دُز واکسن را تزریق کرده اند و برای رسیدن به ضریب ایمنی بالا باید ۸۰درصد جمعیت هر ۲ دُز را دریافت کنند.

دکتر بهمن نقی پور اظهار کرد: ۸۱ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۷ سال آذربایجان شرقی واکسینه شده‌اند و آماده رفتن به مدرسه هستند. 

بر اساس مصوبات ستاد کرونا برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها از اول آذر ماه امسال فاصله اعلام شده برای چینش صندلی های دانش آموزان و دانشجویان ۱.۵ متر بوده و ساعت حضور در کلاس ها هم کاهش پیدا کرده است. 

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز از ۲۷ هزار و ۷۶۴ نفر جمعیت روستایی شهرستانهای آبادان، خرمشهر و شادگان که باید علیه کرونا واکسینه شوند تاکنون ۱۶ هزار و ۵۳۰ نفر دُز اول واکسن را دریافت کردند.

ساسان قربانی اظهار داشت: تاکنون ۶۰ درصد از جمعیت روستایی در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان علیه کرونا واکسینه شدند.

وی با اشاره به استقبال اندک جمعیت روستایی جنوب غرب خوزستان از دُز دوم واکسن افزود: از تعداد ۱۶ هزار و ۵۳۰ نفری که دُز اول واکسن کرو نا را دریافت کرده اند فقط ۹ هزار و ۳۰۶ نفر برای دریافت دُز دوم واکسن اقدام کردند.

همچنین بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن و مراکز این استان ۴۴.۸۵ درصد رسیده است و در این میان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون نانوایی‌ها و مسافربرهای درون‌ شهری کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها را به خود اختصاص داده‌ است.

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به اینکه میزان مراجعات افراد مشکوک و مبتلا به کرونا به مراکز ۱۶ ساعته استان در هفته  سوم مهرماه هفت هزارو ۶۴۱ نفر بوده است، اضافه کرد: این رقم در هفته چهارم مهر روند کاهشی ۶ هزار و ۱۵۱ نفری را ثبت کرد، اما در هفته دوم آبان روند افزایشی ۶ هزارو ۷۵۹ نفری داشت.

این مسوول با بیان اینکه یک سناریو پیش رو این است که روند افزایش بیماران سرپایی طی هفته های آینده یک زنگ خطر جدی برای استان محسوب می شود، گفت: به فاصله نه چندان دور، احتمال افزایش بستری های کرونایی در استان وجود دارد و بطور طبیعی تاثیر مستقیمی بر رنگ بندی شهرهای استان خواهد داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین نیز گفت: از ابتدای طرح واکسیناسیون عمومی تاکنون ۸۶ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال استان علیه بیماری کرونا واکسینه شده‌اند.

حسنعلی اصغری تعداد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله را ۱۲۶ هزار نفر اعلام کرد و افزود: البته بازگشایی مدارس منوط به انجام واکسیناسیون دانش‌آموزان نیست.

بر اساس گزارش رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی ،  بستری شدگان روزانه سندرم حاد تنفسی در استان طی ۲۴ ساعت گذشته به ۱۲۶ نفر رسید که کمترین رقم طی ۱۵ هفته ( سه ماه و نیم) اخیر بوده است.

علی احمد آقاپور افزود: در این مدت تعداد بستری شدگان روزانه کرونا در آذربایجان غربی به نزدیکی های ۴۶۰ نفر هم رسیده بود ولی طی روزهای اخیر، کاهش خوبی داشته به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته به یک چهارم دوره اوج رسیده است.

بر اساس اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ، سه بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و شمار قربانیان به ۲ هزار و ۶۱۱ نفر رسید.

مریم کوشکی گفت : همچنین ۲۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شده و تعداد مبتلایان هم به ۱۹۳ هزار و ۱۴۹ نفر رسیده است.

کرونا در شبانه روز گذشته چهار خانواده ایلامی را عزادار کرد و با احتساب این چهار مورد مجموع فوتی های استان به یک هزار و ۱۴۱ نفر افزایش یافت.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۵ مورد ابتلای جدید کرونا در ایلام شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان ۶۴ هزار و ۶۸۴ نفر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه بویراحمد نیز از تزریق ۸۴۱ هزار و ۶۱۵دُز واکسن در این استان خبر داد و گفت: با تلاش شبانه روزی کادر درمانی تاکنون ۷۶.۳ درصد واکسن تحویلی تزریق شده است.

مهدی بانشی اظهار داشت: یک میلیون و ۱۰۲ هزار و ۳۲۸ دُز واکسن از ابتدای شروع واکسیناسیون تاکنون به استان کهگیلویه و بویراحمد وارد شده است.

روند افزایشی کرونا در این استان از حدود سه هفته پیش به علت کاهش دستورالعمل های بهداشتی شتاب گرفته و در مسیر صعودی قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با بیان این‌که یک هزار و ۴۰۸ نفر از کادر درمان این استان دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند، گفت: به‌زودی افراد بالای ۶۰ سال نیز می‌توانند دُز سوم را تزریق کنند.

محمدرضا قدیر افزود: تاکنون یک‌میلیون و ۱۷۲ هزار و ۳۵۵ دُز واکسن کرونا در استان تزریق شده که ۷۳۲ هزار و ۹۷۳ نفر دُز اول و ۴۳۷ هزار و ۹۷۴ نفر نیز دُز دوم را دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، بر اساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شد و از  ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمد.

۲۳۰ هزار نفر در استان همدان واکسن کرونا تزریق نکرده اند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: روند مشارکت مردم در طرح واکسیناسیون عمومی کرونا کاهشی است به نحوی که تاکنون ۲۳۰ هزار نفر در این استان واکسن کرونا را تزریق نکرده اند.

دکتر «محمد خزائی» روز دوشنبه در جلسه کمیته اطلاع رسانی ستاد مقابله با کرونا استان همدان، افزود: آمار روزانه واکسیناسیون کرونا در استان به ۲۰ تا ۲۷ هزار نفر رسیده بود که اینک به چهار تا پنج هزار نفر در روز کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: در صورت تداوم این روند بیش از ۲ ماه تا واکسینه کردن بیش از ۸۰ درصد جامعه هدف علیه ویروس کرونا در استان طول می کشد بنابراین استفاده از ابزارهای رسانه ای و دیگر ظرفیت ها برای تبیین ضرورت واکسیناسیون در استان ضروری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه آمار روزانه ترخیص بیماران کرونایی از شمار بستری ها بیشتر شده است، گفت: تعداد بیماران کرونایی بستری  در بیمارستان ها به یک هزار و ۸۰۰ نفر نیز رسید که اینک به ۵۲۵ بیمار کاهش یافته و امید می رود با رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون این رقم به صفر نزدیک شود.

خزائی افزود: جمعیت استان همدان یک میلیون و ۷۸۰ هزار نفر است که برای رسیدن به نقطه مطلوب دست کم باید ۸۰ درصد این جمعیت معادل یک میلیون و ۴۳۰ هزار نفر علیه کرونا واکسینه شوند.

وی با بیان اینکه آمار واکسیناسیون در استان همدان از مرز ۲ میلیون دُز گذشته است، گفت: برای تزریق هر ۲ نوبت واکسن کرونا به جامعه هدف باید ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار دُز واکسن تزریق شود که تاکنون بیش از ۲ میلیون دُز تزریق شده و حدود ۸۶۰ هزار دُز باقی مانده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: ۶۷ درصد مردم استان دُز نخست و ۴۵ درصد هر ۲ دُز را دریافت کرده اند که برای رسیدن این رقم به ۸۰ درصد و قطع زنجیره کرونا باید تلاش کرد.

خزائی اظهار داشت: آمار تزریق واکسن دُز نخست کرونا در شهرستان درگزین ۷۵ درصد، رزن ۷۲ درصد، اسدآباد ۷۰ درصد، همدان ۶۹ درصد، تویسرکان ۶۷ درصد، ملایر و نهاوند ۶۳ درصد و فامنین ۶۲ درصد است.

وی با بیان اینکه همدان رتبه ۱۲ کشور را از نظر تزریق واکسن کرونا دارد افزود: میانگین کشوری تزریق دُز نخست واکسن کرونا ۶۵ درصد و در همدان ۶۷ درصد است و دُز دوم نیز در کشور و استان ۴۵ درصد است.

وی افزود:  ۱۳۶ هزار دانش آموز ۱۲ تا ۱۸ سال در مدارس این استان تحصیل می کنند و از این تعداد ۷۸ درصد دُز اول و ۳۹ درصد دُز دوم را دریافت کردند که شهرستان درگزین با ۸۸ درصد، فامنین و رزن ۸۶ درصد بیشترین میزان تزریق دُز نخست واکسن به دانش اموزان را دارند.

از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، از نظر رنگ بندی، هم اینک شهرستان های اسدآباد، ملایر، فامنین و کبودراهنگ در وضعیت زرد و ۶ شهرستان مابقی نیز در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

 

کمیته اطلاع‌رسانی کرونا بر مناطق قرمز خراسان جنوبی متمرکز می‌شود

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا خراسان جنوبی گفت: دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی استان این هفته بر مناطق قرمز و برگزاری جلسات با کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و سایر نهادهای موثر در راستای افزایش تولیدات و ایجاد اقناع عمومی تمرکز می‌کند.

ناصر نبی‌زاده روز دوشنبه در هشتاد و هشتمین نشست کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات شورای اطلاع‌رسانی خراسان جنوبی و کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا از افزایش موارد بستری و بیماران مثبت کرونایی خبر داد و گفت: باید با هدف جلوگیری از ورود به پیک ششم تمرکز بیشتری بر آگاهی‌بخشی و ایجاد حساسیت در جامعه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه کشور در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد اضافه کرد: طبق آخرین رنگ‌بندی‌ها شاهد افزایش تعداد شهرهای قرمز به ۳۳ شهر در کشور هستیم و در خراسان جنوبی نیز سه شهر بیرجند، قاین و نهبندان دارای وضعیت قرمز و باقی شهرها نارنجی و زرد هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کشور به کمتر از ۴۷ درصد رسیده است گفت: در حال حاضر خراسان جنوبی با میزان رعایت کمتر از میانگین کشوری جزو هفت تا هشت استانی است که در پایین‌ترین حد رعایت‌ها قرار گرفته‌اند.

وی افزود: طبق آخرین تحلیل ارائه شده، استفاده از ماسک در استان به حدود ۴۵ درصد رسیده است.

نبی‌زاده گفت: بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکنون بیش از ۸۸۳ هزار و ۵۷۷ نفر در استان خراسان جنوبی از واکسن کرونا استفاده کرده‌اند که از این تعداد ۵۱۲ هزار و ۴۹ دز اول و ۳۷۰ هزار و ۵۶۷ دز دوم تزریق شده است.

وی بیان کرد: کسانی که دز اول واکسن را تزریق کرده‌اند در زمان معین برای تزریق دز دوم اقدام کنند و از این موضوع غافل نشوند.

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: امیدواریم روند واکسیناسیون استمرار یابد تا همه مردم به‌صورت کامل واکسینه شوند و به درصدی برسیم که جامعه برای مصونیت عمومی نیاز دارد.

۶۷ بیمارکووید ۱۹ در مراکز درمانی البرز بستری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد که ۶۷ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان پذیرش و بستری شدند.

دکتر شهرام صیادی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: ۷۷هزارو ۲۶۶ بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در بیمارستان‌های استان بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ۴۱۷ بیماربدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان  البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

صیادی  گفت : با مرگ سه بیمار دیگر کووید ۱۹  در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری به ۶ هزارو ۳۶۳ نفر رسید.

وی یاد آورشد: ۷۰ هزارو ۴۸۳  بیمار کووید۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در مراکز درمانی استان البرز  بهبوبد یافته و ترخیص شده اند.

از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز، شهرستان طالقان در وضعیت آبی و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

همچنان توصیه کارشناسان بهداشت و درمان البرز به مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مانند، استفاده از ماسک،‌ شستن مکرر دست‌ها ،‌حفظ فاصله اجتماعی و تزریق واکسن کرونا است.

 

۶ بیمار دیگر در کاشان قربانی کرونا شدند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: سه زن ۴۱، ۶۴ و ۱۰۱ ساله و یک مرد۴۶ ساله  مبتلا به کرونا در کاشان و ۲ مرد ۶۳ و ۷۸ساله در آران و بیدگل طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این شهرستان جان باختند.

مهدی دلاوری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۴ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۲۵ بیمار با سن هفت تا ۹۱ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۹ نفر با سن ۴۱ تا ۶۸ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۲۸ نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۲ نفر از بیماران در کاشان و ۶ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۶۴ مورد جدید به ۵۳  هزار و ۸۰۸ نفر رسید.

وی ادامه داد: اکنون ۲۶۴ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۱۸۳ بیمار در کاشان و ۸۱ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند؛ همچنین ۶۱ بیمار به طور موقت بستری شده‌اند.

دلاوری با اشاره به مراجعه ۳۰۳ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: ۶ هزار و ۴۵۲ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

به گفته وی، ۲۸۱ هزار و ۹۷۷ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۸ هزار و ۱۷۳ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در خصوص واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال منطقه کاشان خاطر نشان کرد: از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا تاکنون ۷۱ و ۱۸ دهم صدم درصد واجدان شرایط نوبت نخست و ۴۹ و ۷۹ درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و آبی است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

بستری‌ روزانه کرونا در آذربایجان‌غربی به کمترین رقم طی ۳.۵ماه اخیررسید

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی گفت: بستری شدگان روزانه سندرم حاد تنفسی در استان طی ۲۴ ساعت گذشته به ۱۲۶ نفر رسید که کمترین رقم طی ۱۵ هفته ( سه ماه و نیم) اخیر بوده است.

علی احمد آقاپور روز دوشنبه افزود: در این مدت تعداد بستری شدگان روزانه کرونا در آذربایجان غربی به نزدیکی های ۴۶۰ نفر هم رسیده بود ولی طی روزهای اخیر، کاهش خوبی داشته به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته به یک چهارم دوره اوج رسیده است.

وی اضافه کرد: با اضافه شدن ۱۲۶ بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونای بستری شده طی ۲۴ ساعت گذشته، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به ۹۶۸ نفر رسید.

رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی ادامه داد: از این تعداد، ۲۲۰ نفر در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی بستری بوده و ۴۳ نفر با استفاده از ونتیلاتور قادر به تنفس هستند.

آقاپور اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۳۰ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد ۲۰ درصد مجبور به بستری در مراکز درمانی شدند.

وی گفت: همچنین متاسفانه در این مدت هشت نفر در آذربایجان غربی از جمله پنج نفر در ارومیه بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی های ناشی از کرونا در استان به ۶ هزار و ۹۵۲ نفر رسید.

تاکنون ۳۱۰ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۲.۲ درصد از این تعداد، جان خود را از دست داده اند.

 

شمار مبتلایان جدید کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲۱۱ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۱۱ مورد جدید کرونا طی شبانه روز گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۹ هزار و ۸۸۶ نفر رسیده است.

دکتر سید محمد هاشمی شهری روز دوشنبه اظهار داشت: در شبانه‌روز گذشته فوتی ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشد.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۲۳۱ بیمار حاد تنفسی و ۷۷ فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد، گفت: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در این استان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

کرونا دفتر زندگی هفت کرمانشاهی دیگر را بست

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته هفت نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، گفت: مجموع جان‌ باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۸۱۱ نفر رسیده است.

«مهدی محمدی» یکشنبه شب افزود: هم‌اکنون ۵۵۱ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که از این تعداد، ۱۲۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۱۸ نفر آنها وخیم است.

وی گفت: در شبانه‌روز گذشته ۸۴ نفر شامل ۴۱ بیمار مثبت بستری و ۴۳ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۵۳ نفر کمتر است.

محمدی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۶ نفر در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۱۶۲ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه ادامه داد: ۱۶۳بیمار هم در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان برای تزریق رمدسیویر بستری موقت شدند که نسبت به روز قبل ۴۲ نفر بیشتر است.

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پاوه از روز شنبه ۱۵ آبان تنها شهرستان قرمز استان اعلام شد.

براساس رنگ‌بندی ۱۲ آبان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه شهرستان‌ استان کرمانشاه در وضعیت قرمز قرار داشت که از امروز شهرستان‌های سرپل‌ذهاب و روانسر به وضعیت نارنجی و شهرستان‌های صحنه و سنقر و کلیایی نیز از نارنجی به زرد تغییر رنگ دادند.

براساس رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های کرمانشاه، هرسین، سنقر و کلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، قصرشیرین، سرپل ذهاب و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، صحنه و سنقر و کلیایی نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

زالی: پیک پنجم کرونا در تهران نزولی شد

فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا تهران با بیان اینکه پیک پنجم کرونا در تهران نزولی شد ه است، گفت: اکنون بهترین فرصت برای بیماریابی مبتلایان به ویروس کرونا است.

علیرضا زالی بعدازظهر روز دوشنبه در جلسه ستاد پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا استان تهران افزود: ما در  اجرای طرح شهید سلیمانی در کشور پیشتاز بوده ایم اکنون باید اقدامات پیشگیرانه در این طرح در استان آغاز شود چرا که اجرای این طرح پیشگیرانه، مقرون به صرفه تر از درمان است.

وی ادامه داد: در بحث مقابله با ویروس کرونا در تهران اقدامات بهتری نسبت به میانگین کشوری انجام شده است.

زالی گفت: در هفته گذشته ابتلا به ویروس کرونا ٣٥ درصد در دنیا افزایش یافت.

فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا تهران با بیان مشاهده نوع جدید ویروس جهش یافته دلتا پلاس کرونا، در برخی از کشورها، اذعان داشت: ١١.٧ دهم از جمعیت انگلستان به این واریانت جدید مبتلا شده اند.

زالی افزود: دلتا پلاس در هفت ایالت آمریکا، مالزی، اوکران، رومانی و روسیه نیز گسترش یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه واریانت جدید کرونا در کشورهای همسایه ایران نظیر روسیه دیده شده است، باید نسبت به کنترل مرزها هوشیار بود تا دلتا پلاس وارد کشور نشود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.