طبق گزارش وزارت بهداشت در روز پنجشنبه 22 مهر 1400، در حال حاضر ۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۲۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۴۹۸ نفر رسید.

تاکنون ۴۷ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۹۶۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۲ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۱۶۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۹ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۱۳۰ دُز رسید و در شبانه روز گذشته، یک میلیون و ۲۸۳ هزار و ۸۲۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

از دیروز تا امروز ۲۲ مهرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۹۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۷۰ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۴۷ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۵ میلیون ۲۸۰ هزار و ۶۲۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند و ۴ هزار و ۹۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۳ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۳۰۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

۲۲ مهر و آخرین اخبار کرونایی استان ها 

یکسال و هشت ماه از اعلام رسمی ورود کرونا به کشور می گذرد و بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از روند واکسیناسیون ۴۷ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۹۶۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۲۲ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۱۶۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند.

به عبارت دیگر بر اساس اعلام وزارت بهداشت مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۹ میلیون و ۶۴۱ هزار و ۱۳۰ دُز رسیده است و در شبانه روز گذشته، یک میلیون و ۲۸۳ هزار و ۸۲۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق کرده اند.

اما ا وضعیت شهرها از حیث رنگ های کرونایی و بر اساس اعلام این وزارتخانه امروز اینطور گزارش شد: در حال حاضر هفت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

البته خوشبختانه این روزها با تسریع در روند واکسیناسیون در کشور ، خبرهایی مبنی بر فروکش کرونا را می شنویم . کما اینکه اتفاقا امروز بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی امروز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در لارستان اعلام کرد: کرونا در مناطق مختلف کشور با روند خوب و امیدوارکننده واکسیناسیون تا حد قابل ملاحظه ای فروکش کرده است اما این به معنای پایان این ویروس مرگبار نیست.

او تاکید کرد: مردم فکر نکنند که چون واکسن زده اند دیگر کار تمام شده و پایان کرونا فرا رسیده است.واکسیناسیون تنها شدت بیماری را کاهش می دهد و به هیچ وجه اینگونه نیست که هر فردی که واکسیناسیون و ۲ دُز واکسن را تزریق کرده است دیگر دچار کرونا نمی شود؛ این تلقی، خود آغاز انحراف در مسیر مبارزه با کروناست.

۲۲ مهر و آخرین اخبار کرونایی استان ها 

بد نیست پیرو اظهارات وزیر بهداشت به ورود محموله های جدید واکسن به کشور هم سری بزنیم . اتفاقا بر اساس اعلام کریم همتی رییس جمعیت هلال احمر، بیست‌وششمین محموله واکسن کرونا یعنی ۶ میلیون دز دیگر واکسن ، امروز (پنجشنبه) در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

ضمن اینکه همتی  این مطلب را هم بیان کرده است که  در یک هفته اخیر ۱۸ میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور شد که با احتساب این محموله در مجموع، ۷۰ میلیون و ۳۹۰ هزار دُز واکسن توسط جمعیت هلال احمر به کشور وارد شده است.

واکسیناسیون دانش آموزان

با ورود محموله های جدید از واکسن کرونا و سرعت گرفتن روند واکسیناسیون ، تزریق واکسن به جمعیت دانش آموزی از اولویت های این روزهای مسئولان به شمار می آید چرا که بیشتر دانش آموزان کشور،  بعد از گذراندن ۲  سال تحصیلی در خانه و  آموزش دیدن به شیوه آنلاین با تزریق واکسن و ارتقای سطح ایمنی به مدرسه خواهند رفت.

امروز نیز در همین راستا خبرهایی در خصوص واکسیناسیون دانش آموزان در مناطق مختلف کشور مخابره شد  که واکسینه شدن ۶۰ درصد نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال تربت حیدریه و همین میزان در گناوه استان بوشهر از جمله این خبرهاست.

همچنین از کیش خبر رسیده است که تا کنون ۲ هزار و ۹۹۱ نفر از دانش آموزان واجد شرایط دُز اول واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند. دیگر آنکه بیش از ۶۱ هزار دانش آموز قزوینی در برابر کرونا واکسینه شده اند که نشان از این دارد ، واکسیناسیون، شرط ورود دانش آموزان به مدرسه است.

۲۲ مهر و آخرین اخبار کرونایی استان ها 

امروز نیز به جز واکسیناسیون دانش اموزان ، روند واکسیناسیون برای دیگر ، شهروندان نیز همچون روزهای گذشته منتشر شد. به عنوان مثال علی احمد آقا پور رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی  اعلام کرد: از ابتدای مهرماه جاری، روزانه به طور متوسط ۴۱ هزار و ۹ دُز واکسن در استان تزریق شده است  که رقم بسیار مناسبی است. طی ۲۰ روز نخست مهرماه امسال، بیش از ۸۲۰ هزار دُز در آذربایجان غربی تزریق شده است که می تواند نشان دهنده همراهی بخش بهداشتی درمانی با مردم برای واکسیناسیون گسترده باشد.

به گفته سهراب حیدری مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب هم  تاکنون ۲۰۵ هزار دُز واکسن کووید ۱۹ شامل ۶۹ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال و ۴۰ درصد بالای ۱۲ سال در این شهرستان تزریق شده‌است.

بر اساس آنچه که عبدالرضا فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اعلام کرده است تاکنون ۴ / ۳۳ درصد کل جمعیت استان هر  ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

ضمن اینکه امروز خبر از راه اندازی مرکز تجمیعی واکسیناسیون با همکاری دانشجویان بسیجی در مصلای حضرت امام ( ره ) تبریز منتشر شد. به گفته مسوول این مرکز تجمیعی این مرکز آماده ارایه خدمات به شهروندان است و تزریق هر ۲ دز واکسن در آن انجام می شود.

علت عدم استقبال زنان باردار ایلامی از واکسن کرونا بررسی شود

اما خبری دیگر از ایلام در خصوص واکسن کرونا منتشر شد که حاکی از این بود که تنها ۶ درصد زنان باردار در ایلام دز دوم واکسن را تزریق کرده اند .

این  مطلب را زینب شیرخانی ، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری ایلام بیان کرد و خواستار بررسی علت عدم استقبال زنان باردار از تزریق واکسن شد.به گفته شیرخانی  بر اساس آمار اعلامی دانشگاه علوم پزشکی آمار واکسیناسیون مادران باردار ۳۶ درصد است که ضعیف است.

روند کرونا در استان ها

با واکسیناسیونی که در سراسر کشور در حال انجام است مناطق قابل توجهی از کشور با کاهش ابتلا به ویروس کرونا مواجه هستند که جای امیدواری دارد البته مناطقی دیگر، وضعیتی برعکس دارند و افزایش را نشان می دهند. کما اینکه  گویا تلفات کرونا افزایشی هم شده است .

از جاهایی که روند کاهش کرونا در آنها منعکس شده است می توان به خبری از زنجان به نقل از رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان  اشاره کرد مبنی بر اینکه هم اکنون شمار مبتلایان سرپایی و بستری در استان روند نزولی به خود گرفته است اما شهروندان زنجانی باید همچنان رعایت نکات اعلام شده را تا کنترل بیماری مورد توجه قرار دهند.

دکتر پرویز قزلباش افزود:روز گذشته این استان ۲ مورد فوتی ناشی از کرونا را ثبت کرد که بر این اساس شمار فوتی‌های کرونایی از زمان شیوع ویروس تاکنون در این استان به یک‌هزارو ۷۳۲ نفر رسید.

۲۲ مهر و آخرین اخبار کرونایی استان ها 

همچنین بنا به اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار مبتلایان روزانه کرونا در این استان نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در ۴۰ روز پیش، ۱۵۵ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

روند نزولی شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از چهار هفته پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه‌روز گذشته شمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در این استان به ۳۴ نفر کاهش یافت.

دکتر جواد آقا زاده ، رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان هم این خبر را داده است که بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان که از ۱۹ مرداد به بیش از هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یافته بود، بعد از ۲ ماه دوباره به زیر این رقم رسید.

افزایش کرونا در لرستان

متاسفانه آنطور که از اظهارات معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان پیداست ، افزایش موارد بستری در این استان وجود دارد و بر اساس خبرهای ارسالی از لرستان هم اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌ های ازنا، دورود، چگنی، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و رومشکان زرد و خرم‌آباد، پلدختر، بروجرد همچنان نارنجی است.

دکتر مریم کوشکی گفته است چهار بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و تعداد قربانیان به ۲ هزار و ۵۴۴ نفر رسید.  همچنین  ۲۶۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان نیز به ۱۸۷ هزار و ۵۷۶ نفر رسیده است.

 وی با بیان اینکه افزایش موارد بستری، بیانگر احتمال شروع موج ششم شیوع کرونا است گفته است: انجام واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی و دوری از تجمعات همچنان ضروری است.

ناوگان مترو تهران با اجرای واکسیناسیون کرونا جان گرفت

و اما یک خبر از مترو تهران که علی عبداله پور مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اشاره به اجرایی شدن فاز دوم طرح واکسیناسیون در ۲۲ ایستگاه این ناوگان اعلام کرد: با افزایش سطح واکسیناسیون شهری شاهد افزایش مسافران در این ناوگان هستیم.

عبداله پور  روز پنجشنبه  با حضور در ایستگاه مترو امام خمینی (ره) بصورت ویدئو کنفرانسی در مراسم افتتاحیه مرحله دوم پویش «تهران دوباره جان می گیرد» گفت: مسافران  ناوگان مترو با اجرای مرحله اول این پویش افزایش چشمگیری داشته بطوری که تعداد مسافران این ناوگان به مرز یک میلیون نفر رسیده است.

آغاز مرحله دوم پویش «تهران دوباره جان می‌گیرد»

امروز همچنین سخنگوی ستاد مدیریت بحران کرونای شهرداری تهران از آغاز مرحله دوم پویش «تهران دوباره جان می‌گیرد» خبر داد و گفت: دومین فاز واکسیناسیون افراد آسیب‌دیده اجتماعی از امروز (پنجشنبه) آغاز و به مدت ۲۲ روز ادامه خواهد داشت.

علی نصیری، روز پنجشنبه در مراسم آغاز این پویش که با حضور شهردار تهران برگزار شد، افزود: در مرحله نخست این پویش، واکسیناسیون ۱۲ هزار نفر هدف‌گذاری شده بود، اما امروز بیش از ۲۰ هزار نفر واکسینه شدند.

نصیری درباره شناسایی افراد آسیب‌دیده اجتماعی مانند کارتن‌خواب‌ها برای تزریق دز دوم افزود: همه کارتن‌خواب‌ها بی‌هویت نیستند و حتی اگر کارت ملی ندارند، شناخته شده هستند، از طرف دیگر در پاتوق‌ها هم روش‌های شناسایی خاصی وجود دارد اما در مجموع این شناسایی‌ها با کمک سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی انجام می‌شود.

کرونا در چهارمحال و بختیاری ۴ فوتی دیگر برجا گذاشت

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفت: با فوت چهار بیمار مبتلا به کرونا، مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا در استان به یک هزار و ۶۱۴ نفر رسید.

مجید شیرانی روز پنجشنبه افزود: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته با مراجعه ۹۴۲ بیمار مشکوک به علائم بالینی کرونا به مراکز درمانی و بهداشتی استان، تست ۲۵۲ نفر مثبت قطعی اعلام شد.

وی ادامه داد: از مجموع بیماران جدید، ۲۵ نفر بستری شدند و ۲۲۷ نفر نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

شیرانی، تعداد بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان را ۳۱۹ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد حال عمومی ۳۷ نفر وخیم گزارش شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به روند پرشتاب واکسیناسیون علیه کرونا در استان، اظهار داشت: واکسیناسیون در استان از میانگین کشوری بالاتر است بطوریکه در استان ۸۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال دُز نخست و ۳۶ درصد دُز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند در حالی که آمار میانگین کشوری به ترتیب ۷۷ و ۳۵.۵ درصد است.

شیرانی همچنین از تزریق دُز نخست واکسن برای ۷۱ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان خبر داد و گفت: همچنین جمعیت افراد کامل واکسینه شده بالای ۱۲ سال در استان ۳۲.۱ درصد است در حالیکه میانگین کشوری دُز نخست واکسن ۶۸.۸ و دُز دوم ۳۱.۶ درصد است.

وی خاطر نشان کرد: افزایش افراد واکسینه شده در برابر کرونا میزان مرگ و میر و بستری را در موج ششم کرونا به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

از ابتدای شیوع کرونا تا ۲۲ مهر، ۲۲۸ هزار و ۲۷ مورد تست مولکولی تشخیص کرونا در استان گرفته شده که بر اساس آن ۸۰ هزار و ۷۸۲ مبتلای به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شده است.

بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های شهرکرد، فارسان، اردل، لردگان و بروجن کماکان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های بن، کیار، سامان، کوهرنگ و خانمیرزا در وضعیت زرد (خطر متوسط) شیوع کرونا قرار دارند.

 

آمار کرونا در مازندران ؛ ۲۲ مهر

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۹۴ بیمار جدید به ۳۹۸ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته ۴ نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.

۹۱ بیمار کووید ۱۹ در البرز بستری شدند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد: ۹۱ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های این استان پذیرش و تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر شهرام صیادی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: اکنون ۶۶۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند .

وی افزود: با مرگ چهار بیمار دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته شمار کل جانباختگان کووید ۱۹ در البرز به ۶ هزار و ۱۹۶ نفر رسید.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز بیان داشت: ۷۴ هزارو ۲۲۳ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در بیمارستان های البرز بستری شدند که ۶۷ هزار و ۳۶۳ نفر آنان بهبود یافته اند.

تزریق واکسن ، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک مهمترین توصیه کارشناسان بهداشت و درمان البرز به مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا است .

اکنون ۲ شهرستان کرج و فردیس در وضعیت نارنجی ، چهار شهرستان ساوجبلاغ، نظرآباد، چهارباغ و اشتهارد در وضعیت زرد و شهرستان طالقان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

 

چهار بیمار دیگر در منطقه کاشان قربانی کرونا شدند

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به فوت چهار نفر بیمار دیگر مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی این منطقه گفت: جان‌ باختگان شامل ۲ زن ۵۰ و ۸۷ ساله و ۲مرد ۵۶ و ۷۶ ساله در کاشان هستند.

مهدی دلاوری روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۸۷ مورد جدید به ۵۰ هزار و ۸۴۱ نفر رسید.

وی ادامه داد: اکنون ۳۴۳ بیمار حاد تنفسی مبتلا به کرونا در مرکزهای درمانی این منطقه بستری هستند که از این تعداد، ۲۶۷ بیمار در کاشان و ۷۶ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند؛ همچنین ۹۸ بیمار به طور موقت بستری شده‌اند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: ۱۴ بیمار جدید به صورت موقت طی ۲۴ ساعت گذشته در مرکزهای درمانی کاشان بستری شدند.

وی شمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی منطقه کاشان را ۴۰ نفر اعلام و اضافه کرد: ۳۳ نفر از بیماران در کاشان و هفت نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

دلاوری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۹ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۱۹ بیمار با سن ۲۵ تا ۷۷ سال در مرکزهای درمانی کاشان و ۱۰ نفر با سن ۱۰ تا ۹۵ سال در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

وی با اشاره به مراجعه ۲۴۱ نفر به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ۲۴ ساعت گذشته، گفت: ۶ هزار و ۸۶ نفر نیز شمار پذیرش بستری موقت در مرکزهای ریفرال (زیر مجموعه) دانشگاه است.

به گفته وی، ۲۶۶ هزار و ۱۵۹ نفر از آغاز شیوع کرونا (اسفند ۹۸) تاکنون به مرکزهای بستری و سرپایی تشخیصی و درمانی ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل مراجعه کرده‌اند و ۱۷ هزار و ۲۹۸ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل مرخص شده‌اند.

تزریق ۳۷۱ هزار و ۸۷۸ دُز واکسن کرونا

معاون بهداشت و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به تزریق ۳۷۱ هزار و ۸۷۸ دُز واکسن کرونا از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل اضافه کرد: ۲۵۲ هزار ۶۴۹ دز از این تعداد مربوط به نوبت نخست و ۱۱۹ هزار و ۲۲۹ دز مربوط به نوبت دوم بوده است.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل در برهه کنونی به ترتیب نارنجی و زرد است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

۲۹۳ بیمار کرونایی در قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به کاهش تعداد بستری شدن کرونایی قم به کمتر از ۳۰۰ تَن، گفت: در حال حاضر ۲۹۳ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند، که ۸۳ تَن از آنها به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

محمد رضا قدیر در گفت‌وگویی با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان، اظهار داشت: در شبانه روز منتهی به بیست و دوم مهرماه ۶۲ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی بستری شدن ۵۴ تَن از این بیماران را مورد توجه قرار داد، و گفت: ۵۸ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند، نیز به تشخیص پزشکان معالج برای انجام درمان در منزل از بیمارستان مرخص شدند.

قدیر افزود: ۶ بیمار که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود، نیز جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: از ۶۵۱ آزمایش کرونای انجام شده، نتیجه ۱۷۶ مورد مثبت شد.

کرونا جان ۲ نفر دیگر را در استان همدان گرفت

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که با فوت ۲ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان از ابتدای اپیدمی ویروس تاکنون به ۲ هزار و ۹۴۶ مورد رسیده است.

دکتر «محمد طاهری» روز پنج شنبه افزود: همچنین با شناسایی ۳۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در این استان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۲۹ هزار و ۵۵ و بیماران سرپایی مثبت به ۹۱ هزار و ۵۳۶ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۸۹۳ نفر بود که ۱۳۴ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.

طاهری افزود: ۱۵ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند و در مجموع وضعیت جسمی ۴۱ بیمار بستری در بیمارستان های استان وخیم گزارش شده است.

طاهری درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد یک هزار و ۵۱۱ و بهار یک هزار و ۴۶۰، تویسرکان یک هزار و ۴۶۸، رزن یک هزار و ۱۵۲، درگزین ۳۸۶، فامنین ۳۹۲ و کبودراهنگ یک هزار و ۴۳۵ نفر است.

وی افزود: همچنین تاکنون پنج هزار و ۴۶۰ نفر در ملایر، سه هزار و ۸۱۸ نفر در نهاوند و ۱۱ هزار و ۳۵۰ نفر نیز در شهرستان همدان به ویروس کرونا مبتلا و بستری شده اند.

از ۱۰ شهرستان تابعه استان همدان، شهرستان های همدان، نهاوند، اسدآباد ، رزن و درگزین در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان مابقی در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

شمار مبتلایان جدید کرونا در سیستان و بلوچستان به ۱۳۵ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۱۳۵ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۵هزار و ۸۸۲ نفر رسید.

سیدمحمد هاشمی‌شهری روز پنجشنبه اظهار داشت: با فوت یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۵۵ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه هم‌اینک ۱۵۸ بیمار حاد تنفسی و ۵۳ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند افزود: از مردم عزیز درخواست می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ادامه داد: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان‌ تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات موردنیاز بیماران کرونایی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

هاشمی شهری بیان کرد: براساس مطالعات انجام شده واکسیناسیون عمومی از شمار مبتلایان، بستری و فوت‌شدگان ناشی از کرونا به شدت کاسته و این روند کاهشی موارد ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان نیز ارتباط مستقیمی با انجام واکسیناسیون داشته است.

 

بستری‌های کرونا در آذربایجان غربی بالاخره به زیر ۱۵۰۰ نفر رسید

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان که از ۱۹ مرداد به بیش از هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یافته بود، بعد از ۲ ماه دوباره به زیر این رقم رسید.

دکتر جواد آقازاده روز پنجشنبه افزود: طبق آخرین آمار، بستری شدگان مبتلا یا مشکوک به کرونا در آذربایجان غربی به هزار و ۴۷۸ نفر رسیده که ۴۴ نفر کمتر از روز گذشته است.

وی اضافه کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۹۱ نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا و حدود ۲۶۰ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی از بستری بودن ۲۹۰ نفر از بیماران کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه مراکز درمانی آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۵۱ نفر با استفاده از ونتیلاتور تنفس می کنند.

آقازاده با اشاره به فوت ۲۵ نفر بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در آذربایجان غربی از جمله ۱۱ نفر در ارومیه طی ۲۴ ساعت گذشته گفت: با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی ها به ۶ هزار و ۵۸۵ نفر رسیده است.

تاکنون ۲۹۰ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده اند که ۵.۱ درصد مبتلایان کشور است.

همچنین تعداد فوتی های استان ۵.۳۵ درصد فوتی های ناشی از کرونا در کشور به شمار می رود.

 

راهکارهای جدید درمان کرونا

دو سال پس از پاندمی کووید۱۹، هنوز این بیماری درمان قطعی ندارد، بسیاری از داروها و درمانهای تجربی نتوانستند از مراحل آزمون و خطا سربلند بیرون بیایند، حالا صحبت از اصلاح پروتکل درمان است و ممنوعیت کورتن درمانی یکی از آنهاست که عامل مهم افزایش قارچ سیاه در ماههای گذشته است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید۱۹ در بیش از ۲۰ ماه گذشته چهره دنیا را تغییر داده است. اما با گذشته این زمان نسبتا طولانی هنوز این بیماری درمان مشخصی ندارد و پزشکان و کادر درمان با آزمون و خطا، مراقبت، اکسیژن درمانی و امتحان کردن داروهای مختلف جلو می روند، داروهایی که گاهی بسیار کمیاب و گران می شوند و علاوه بر درد بیماری، رنج فقر را هم به بیماران، خانواده ها و بازماندگان آنان تحمیل می کنند.، حالا ستاد ملی کرونا برای جلوگیری از درمان های کم اثر کرونا با توجه به تجربه ماههای گذشته ایران و دنیا برای بازنگری پروتکل درمان این بیماری اقدام کرده است.

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در این مورد گفت: با توجه به تجربه تاثیرگذاری پروتکل های درمانی، موضوع به روزرسانی پروتکل های درمانی کرونا در دستورکار قرار گرفته است. در مورد درمان کرونا یک مقدار ناهماهنگی در مناطق مختلف کشور وجود داشت به همین علت پروتکل درمانی کرونا بازنگری شد. مهمترین تغییری که در پروتکل جدید مد نظر قرار گرفته، این است که تاکنون در بسیاری از مراکز درمانی برای درمان موارد ابتلای خفیف و حتی بدون علامت کووید۱۹ از داروهای کورتنی استفاده می شد، این مساله در کشور باعث افزایش موارد ابتلا به قارچ سیاه شد که خیلی هم سر و صدا به پا کرد.

وی افزود: استفاده از داروهای کورتنی از جمله علل اصلی ابتلا به قارچ سیاه است که به علت پایین آوردن سطح ایمنی بدن، باعث بروز این بیماری در افراد می شود. مشکل اینجاست که در بسیاری از موارد بدون اندیکاسیون (بی مورد و بدون توجیه علمی)، کورتن تجویز و استفاده می شود. بنابراین در پروتکل جدید درمان کرونا به خصوص در مواردی که مشکل ریوی وجود ندارد، بیماری خفیف است و تقریبا همه افرادی که به صورت سرپایی دوره بیماری را می گذارنند و بستری نمی شوند، استفاده از داروهای کورتنی ممنوع است و فقط باید برای موارد شدید ابتلا به کرونا که بیمار بستری می شود با تشخیص پزشک از کورتن استفاده شود.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه داد: در گذشته برای  موارد شدید بیماری کووید۱۹ در بیمارستانها نیز دزهای بالا و طولانی مدت داروهای کورتنی استفاده می شد. این نوع درمان نیز دیگر توجیه ندارد. توصیه می شود، دوره درمان با کورتن برای بیماران شدید کرونا در بیمارستانها نیز ۱۰ روز بیشتر نباشد، زیرا بیشتر از این فایده ای ندارد و فقط باعث نقص سیستم ایمنی بدن و ایجاد عفونت های فرصت طلب از جمله قارچ ها در افراد مبتلا به کرونا می شود.

وی گفت: برخی درمان های دیگر کرونا مثل هیدروکسی کلرکین یا استفاده از آنتی بیوتیک ها مثل اریترومایسین که به وفور در افراد مبتلا به کرونا استفاده می شود نیز به هیچوجه ثابت نشده است که اثری در بهبود این بیماران داشته باشد. بنابراین این داروها نیز از پروتکل درمان کرونا حذف شد.

دکتر جماعتی افزود: در پروتکل درمانی جدید کرونا بین موارد خفیف، متوسط و شدید ابتلا به بیماری تفاوت قائل شدیم و هر مرحله ای درمان و داروی خاص خود را خواهد داشت. این اصلاحات بر اساس آخرین مطالعاتی که در دنیا انجام شده و پروتکل های درمانی موجود در دنیا صورت گرفته است.

وی درباره اثربخشی داروی رمدسیویر بر درمان کرونا گفت: رمدسیویر یک داروی ضد ویروس است. بنابراین اگر در موارد اولیه ابتلا به کرونا از این دارو استفاده شود، موجب کاهش میزان ویروس در بدن و از بین رفتن ویروس می شود اما اگر در دوره طولانی بعد از شروع بیماری مثلا ۱۰ روز یا ۲۰ روز بعد از شروع بیماری استفاده شود، احتمالا اثر زیادی ندارد. برای بیمارانی که وضعیت وخیمی پیدا کرده اند و به دستگاههای مکانیکی تنفس مصنوعی وصل شده اند، در این موارد داروهای ضد ویروس دیگر اثری ندارند و در این موارد از درمانهای سرکوبگر سیستم ایمنی مثل کورتن یا داروهای ضد سایتوکانها مانند اکتمرا استفاده می شود.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا ادامه داد: بنابراین استفاده از رمدسیویر فقط برای ۱۰ روز اول ابتلا به کرونای متوسط توصیه می شود. در موارد خفیف و سرپایی کرونا، هیچ دارویی توصیه نمی شود و فقط از درمانهای علامتی استفاده می شود، مثلا اگر تب دارد، تب بر یا مسکن تجویز می شود و بیشتر درمانهای خوراکی، سبزیجات، میوه جات و استراحت در منزل توصیه می شود.

وی گفت: در موارد بیماری متوسط زمانی که بیمار تازه بستری می شود، در شرایطی که هنوز میزان ویروس بالاست، رمدسیویر می تواند اثر داشته باشد تا از درگیری ریه و شدت بیماری جلوگیری کند. در هر صورت استفاده  از رمدسیویر برای درمان خانگی نیست و حتما برای بیماران متوسط بستری در بیمارستان استفاده می شود به همین علت این دارو معمولا در بیمارستانها باید توزیع شود و توزیع آن در داروخانه های سطح شهر اشتباه است. این اصول در پروتکل جدید درمان کرونا تدوین شده و چند روز آینده ابلاغ می شود.

جماعتی تاکید کرد: هجوم مردم به بازار سیاه یا داروخانه ها برای تهیه داروی رمدسیویر برای بیماران خفیف و سرپایی اصلا توصیه نمی شود. قطعا داروی رمدسیویر یک داروی بیمارستانی است و برای بیماران در روزهای اول بستری استفاده می شود.

وی ادامه داد: در پروتکل جدید درمان کرونا یکسری آنتی بیوتیک ها مانند اریترومایسین، داکسی سایکلین یا اینتروفرون برای بیماران سرپایی در مطب ها ممنوع می شود. در واقع برای بیماران سرپایی و خفیف مبتلا به کرونا که درگیری ریه و نیازی به بستری نداشته باشند، هیچ دارویی توصیه نمی شود و فقط درمان های خانگی، تغذیه مناسب، قرنطینه و استراحت در منزل کافی است. معمولا این افراد بعد از دو هفته خوب می شوند.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا درباره واکسن های جدید کرونا گفت: واکسن پاستوکووک و اسپایکوژن در داخل کشور تولید شده اند و زمانی که از سازمان غذا و دارو مجوز مصرف می گیرند و مشخص می شود که اثربخشی و ایمنی دارند، وارد سبد واکسیناسیون کشور می شوند.

ایمنی جمعی تا نیمه دی ماه

وی گفت: بناست تا اوایل آذر امسال به حدود ۷۵ درصد افراد جامعه حداقل یک دز واکسن بزنیم و تا پایان آذر همه این افراد دز دوم واکسن را هم بزنند، معمولا ایمنی دو هفته بعد از تزریق دز دوم ایجاد می شود بنابراین انتظار داریم تا نیمه دی ماه به ایمنی جمعی ۷۵ درصدی در کشور برسیم.

جماعتی افزود: مشکل گروه ها و کمپین های ضد واکسن در ایران هم مثل خیلی کشورهای دیگر در اروپا،آمریکا و شرق آسیا وجود دارند. یکی از رسالتهای مهم رسانه ها و متخصصان این است که از طرق مختلف برای آگاه سازی و اقناع عمومی درباره مزایا و کارایی واکسن به مردم اطلاع رسانی کنند. تا جلوی پیک های بعدی، بستری ها و  مرگ و میرهای  بعدی کرونا در کشور گرفته شود و مقاومت ها شکسته شود. واکسن ها عوارض جدی ندارند و همه واکسن های تایید شده، کاملا ایمن هستند.

دبیر کمیته علمی ستاد ملی مبارزه کرونا گفت: ممکن است برخی افراد جوانتر که بیماری زمینه ای ندارند احساس کنند، نیازی به واکسن ندارند اما این فکر درستی نیست، زیرا اکنون در بیمارستانها بسیاری از افرادی که با درگیری شدید ریه بستری می شوند، متاسفانه افراد جوانی هستند که در دهه دوم یا سوم زندگی بدون هیچ بیماری قبلی به نوع شدید بیماری کووید۱۹ مبتلا می شوند و دچار درگیری بسیار شدید ریه می شوند، همه این افراد کسانی هستندکه واکسن نزده اند و برای واکسن زدن مقاومت کرده اند. به خصوص در نوع جهش یافته کرونا با نام دلتا بیشتر شاهد درگیری جوانترها با این بیماری هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.