در حال حاضر ۴۷ شهرستان قرمز و ۱۲۶ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. همچنین ۲۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۹۳۲ هزار و ۷۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۳ هزار و ۱۶۰ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۶۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۷۲ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۳۲ هزار و ۷۴ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۳ هزار و ۱۶۰ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۶۵۰ هزار و  ۵۶۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. چهار هزار و ۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت افزود: تا کنون ۱۳ میلیون و ۱۱۱ هزار و ۱۱۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۴۷ شهرستان قرمز و ۱۲۶ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. 

لاری گفت: همچنین ۲۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 

چرخش کرونا به سرعت رو به افزایش است

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: چرخش ویروس کووید ۱۹ در کشور به سرعت رو به افزایش است و هرگونه عدم استفاده صحیح و مناسب از ماسک و سهل انگاری در عمل به توصیه‌های بهداشتی می‌تواند تبعات جبران ناپذیری برای ما و عزیزان‌مان به همراه داشته باشد.

وی افزود: تاکنون سفرهای نوروزی تاثیر اصلی خود را بر گسترش شیوع بیماری در کشور به طور کامل به جا نگذاشته و مطمئنا بسیاری از افراد آلوده به کرونا که فاقد علائم بیماری هستند، با حضور در جامعه در حال تکثیر و انتقال بیماری به دیگران هستند.

لاری بیان کرد: از همه افرادی که در ایام نوروز به سفر رفته‌اند خواهشمندیم حداقل تا پنج روز پس از بازگشت از سفر از هرگونه حضور در مهمانی و پذیرش مهمان در منزل به طور جدی خودداری کنند، زیرا این کار به منزله انتشار احتمالی ویروس کرونا به دیگران خواهد بود.

 

پانزدهم فروردین‌ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در اغلب مناطق کشور طی روزهای اخیر به شکل محسوسی افزایش یافته و به نظر می‌رسد روند افزایشی این ویروس با شدت بیشتری ادامه یابد که طبق پیش‌بینی‌ها، این روند در قالب موج چهارم کرونا تداوم خواهد یافت.

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت و درمان پیش از این گفته بود که قطعا وارد موج چهارم کرونا شده ایم و در چهار هفته آینده آمارهای کرونا به خصوص تعداد جان باختگان صعودی خواهد بود.

حریرچی از احتمال قرمز شدن تهران و اصفهان در هفته آینده خبر داد و گفت: در صورت قرمز شدن تهران تنها مشاغل گروه اول می‌توانند به فعالیت‌های روزانه خود بپردازند.

در همین حال شیوع ویروس کرونا بار دیگر در خراسان جنوبی روند صعودی به خود گرفته و افزایش موارد مثبت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در هفته اخیر نشانگر شروع خیز چهارم کرونا در این استان است.

رییس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند که بیمارستان اصلی پذیرش و بستری بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ است، زنگ خطر را به صدا درآورد و از افزایش چهار برابری بیماران کرونایی بستری در این مرکز آموزشی درمانی خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز گفته است که حدود ۷۰ درصد بیماران با تشخیص مثبت کووید-۱۹ در مراکز بیمارستانی استان با ویروس جهش یافته انگلیسی درگیر هستند.

سید عباس موسوی افزود : در حال حاضر اغلب کسانی هم که با علائم مشکوک به مراکز درمانی مراجعه می کنند ، با ویروس جهش یافته انگلیسی درگیر هستند و این نشانگر قدرت سرایت زیاد این ویروس است که قبلا بکرات در باره خطر آن هشدار داده شده بود.

در همین حال استاندار البرز با بیان اینکه این استان وارد وضعیت قرمز و موج چهارم شیوع ویروس قرار گرفته گفت که بر این اساس درنگ جایز نیست و مردم بایستی از سرعت انتشار این ویروس آگاهی یابند.

عزیزاله شهبازی افزود: اگر دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در اجتماعات رعایت نشود، فاجعه ای بزرگ رقم می خورد.

وی اضافه کرد: کرونای جهش یافته مجالی برای تعلل و جبران نمی گذارد و موج چهارم شیوع کرونا به مراتب خطرناک تر از امواج قبلی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی نسبت به روند افزایش آمار بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های این استان در چند روز اخیر هشدار داد و گفت : در سه روز اخیر حدود ۱۰۰ بیمار با علایم ویروس کرونا و مشکوک به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه بستری شدند.

دکتر سید احمد هاشمی افزود : براساس آمار تعداد بیماران کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه در این مدت بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت و با کاهش سطح پروتکل های بهداشتی احتمال افزایش آمار در روزهای آینده نیز وجود دارد که می تواند استان را به سمت خیز چهارم موج کرونا بکشاند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم گفت که در نتیجه ادامه کم‌توجهی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونای جهش یافته (انگلیسی) در استان افزایش یافته و از هشت نفر در روز گذشته به ۱۰ نفر رسید.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: از مجموع مبتلایان به کرونای انگلیسی ساکن در پنج شهرستان گرگان، گنبدکاووس، بندرگز، آزادشهر و بندرترکمن، ۲ نفر در رده سنی کودکان هستند.

وی با اعلام آمادگی برای مقابله با موج چهارم همه‌گیری کرونا، گفت: به دلیل گسترش شیوع این ویروس در استان‌های همسایه، احتمال بیشترشدن تعداد مبتلایان گلستانی به کرونای انگلیسی وجود دارد.

رییس شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: روند ابتلا به ویروس کرونا در این شهرستان صعودی و نگران کننده است و بازگشت به وضعیت قرمز دور از انتظار نیست.

علی صفدر سیاوشی افزود: بسیاری از شهروندان همچنان بدون توجه به عوارض و تبعات کرونا، پروتکل های بهداشتی را نادیده می گیرند که این امر ممکن است سبب افزایش شیوع ویروس و بروز بحران و چالش شود.

وی نسبت به شکننده بودن وضعیت شیوع کرونا در این شهرستان هشدار داد و افزود: برخی افراد با بی توجهی در تجمع هایی مانند مراسم عروسی و عزا حضور پیدا می کنند، برخی نیز استفاده از ماسک را فراموش کرده اند و نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی توجه هستند که این امر سلامت آنها و جامعه را به خطر می اندازد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: تعداد موارد بستری های مشکوک به ویروس کرونا در استان نسبت به ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ درصد افزایش یافت و هم اکنون تعداد مبتلایان به ۲۶۵ تن رسیده است.

ابراهیم سلمانی افزود: برای روزهای آینده پیش بینی چندان جالبی از شرایط استان در اختیار نیست ؛ زیرا تعداد موارد بستری رو به افزایش است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز گفت: تعداد بیماران کرونایی بستری شده در این شهرستان طی ۲ روز اخیر نسبت به هفته گذشته ۲ برابر شده است.

دکتر علیرضا مسلم افزود: هم اکنون ۱۰۳ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مرکز آموزش درمانی واسعی سبزوار بستری هستند.

وی ادامه داد: رعایت نکردن شیوه‌نامه های بهداشتی و انجام سفرهای نوروزی موجب افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا و تغییر وضعیت سبزوار از زرد به نارنجی بوده است.

 

شمار مبتلایان جدید به کرونا در استان مرکزی به ۴۵۶ مورد رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۴۵۶ مورد جدید ابتلا به کرونا بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی طی ۴۸ ساعت گذشته در این استان شناسایی شد.

دکتر سید" محمد جمالیان" روز یکشنبه افزود: ۷۷ نفر از تعداد ۴۵۶ مورد جدیدشناسایی شده در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند که تحت مراقبت قرار دارند.

وی بیان داشت: ۳۷۹ مورد دیگر نیز به صورت سرپایی بوده‌اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تا کنون به ۴۰ هزار و ۸۶۰ نفر رسید.

جمالیان بیان کرد: در ۴۸ ساعت گذشته هشت مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس تعداد فوتی‌ها از آغاز شیوع تاکنون به یک هزار و ۵۲۲ نفر می‌رسد.

 

رییس علوم پزشکی: ۸۹ بیمار کرونایی در قم بستری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به پانزدهم فروردین‌ماه، ۹۳ بیمار با علائم کرونا در قم پذیرش و در این میان ۸۹ تن در مراکز درمانی استان بستری شدند.

به گزارش عصر یکشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمد رضا قدیر در این خصوص بیان کرد: همچنین در این مدت ۳۲ تن از بیماران مبتلا به کرونا که در مراکز درمانی استان بستری بودند، پس از بهبودی مرخص شدند.

وی با اشاره به این که هم‌اکنون ۲۵۴ تن در قم به دلیل ابتلا به کرونا بستری هستند، افزود: متاسفانه یک تن از بیماران مبتلا به کرونا در استان نیز طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست داد.

وی با بیان این که حال ۳۵ بیمار مبتلا به این ویروس یز در قم وخیم است،‌ ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۸۷۹ مورد تست کرونا در قم انجام شده که نتیجه ۱۸۱ مورد آن مثبت بوده است.

قم که از روز بیست و پنجم اسفندماه سال گذشته از منطقه آبی وارد زرد کرونایی شده ‌بود پس از گذشت ۱۸ روز در سیزدهم فروردین ماه جاری وارد منطقه نارنجی شد.

 

حدود ۷۰۰ نفر تعطیلات نوروزی در نوشهر به کووید ۱۹ مبتلا شدند

مدیرشبکه بهداشت و درمان نوشهر از ابتلای ۶۶۴ نفر طی تعطیلات نوروزی به بیماری کووید - ۱۹ در این شهرستان خبر داد.

دکتر سیدرحیم سیدپور روز یکشنبه گفت که آمار ابتلا به  کووید ۱۹ طی تعطیلات نوروزی در نوشهر نسبت به ۲ هفته پیش از آن حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی توضیح داد : : از مجموع بیماران شناسایی شده پنج نفر به خاطر وضعیت حالشان و پیشروی بیماری در بیمارستان نوشهر بستری شدند و بقیه در منزل تحت قرنطینه و درمان قرار دارند.

مدیر شبکه بهداشت نوشهر شمار بیماران بستری در تنها بیمارستان شهرستان را ۱۱ نفر اعلام کرد و گفت : برای جلوگیری از تغییر رنگ زرد نوشهر به نارنجی ، امروز تصمیمات خوبی در ستاد شهرستانی مقابله با کرونا اتخاذ شده است.

وی مشارکت دادن مردم و نقش آفرینی آن ها در حوزه آگاهی بخشی از خطرات ویروس جهش یافته ، تشدید فعالیت های اعضای قرارگاه مقابله با ویروس کرونا نسبت به دوره گذشته ، پای کار آمدن اداراتی نظیر بهزیستی ، کمیته امداد امام خمینی (ره ) ، جهاد کشاورزی و هلال احمر را مهم ترین مصوبات نشست امروز ستاد شهرستانی مقابله با کرونا اعلام کرد.

سیدپور گفت : استفاده از امکانات صوتی و نیز خودروهای دارای چراغ گردان و تردد آن ها در سطح شهرها و روستاها به منظور اطلاع رسانی به شکل هشداری از دیگر مصوبات جلسه امروز بود که این طرح در طول هفته جاری اجرایی می شود.

وی توضیح داد : به عنوان نمونه جهاد کشاورزی باید با بهره گیری از امکانات و ظرفیت های در اختیار به مخاطبانش که اغلب باغداران و کشاورزان هستند اطلاعات و آگاهی های لازم در مورد تهدیدهای ویروس جهش یافته را ارائه دهد.

مدیرشبکه بهداشت نوشهر ، عدم پذیرش مشتری در رستوران ها و فعالیتشان به صورت بیرون بر ، تعطیلی تالارها و تاکید بر استفاده بیشتر مردم از ماسک  را هم از دیگر مصوبات ستاد شهرستانی مقابله با کرونا معرفی کرد و هشدار داد : در صورت عدم رعایت کامل پروتکل های بهداشتی ، تغییر رنگ شهرستان به نارنجی و قرمز و ورود به موج چهارم کرونا دور از انتظار نیست.

طبق ارزیابی سامانه ماسک ، مازندران هم اکنون دارای یک شهرستان قرمز و پنج شهرستان نارنجی است. وضعیت بقیه ۱۶ شهرستان استان هم زرد است. طبق ارزیابی این سامانه وضعیت شهرستان قائمشهر قرمز و وضعیت شهرستان های ساری ، جویبار ، آمل ، گلوگاه و رامسر هم نارنجی است.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، هم اکنون حدود ۹۰۰بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

 

۲ کرونایی در منطقه کاشان جان باختند

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: ۲ بیمار کووید ۱۹ با افزایش قابل توجه کرونایی‌های بستری در مرکزهای درمانی این منطقه‌ جان باختند.

مریم امیدی روز ‌یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران به افزایش موارد بستری در ۲۴ ساعت گذشته از ۱۷۸ به ۱۹۵ مورد افزود: ۱۸۱ بیمار در کاشان و ۱۴ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی شمار موارد بستری بیماران کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی این منطقه را ۲۴ نفر اعلام و اضافه کرد: ۲۲ نفر از بیماران در کاشان و ۲ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

ثبت ۱۱۰ مورد جدید کرونا در منطقه کاشان

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۱۱۰ مورد جدید به ۱۶ هزار و ۱۶۷ نفر رسید.

امیدی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۲ بیمار جدید حاد تنفسی در منطقه کاشان بستری شدند که از این تعداد ۳۳ نفر در کاشان و ۲ نفر از جوشقان استرک، یک نفر از قزاآن، یک نفر از ابوزیدآباد، یک نفر از نوش‌آباد، یک نفر از تهران، یک نفر از زواره با سن پنج تا ۹۲ سال و یک نفر از آران و بیدگل، یک نفر از کاشان با سن ۷۵ تا ۸۰ سال تحت مراقبت و درمان هستند.

وی افزود: از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون ۱۴۹ هزار و ۴۰۶ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان مراجعه کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اضافه کرد: در این مدت، ۹ هزار و ۱۴۹ بیمار حاد تنفسی نیز تاکنون از بیمارستان‌های کاشان و آران و بیدگل ترخیص شدند.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

وضعیت کرونایی کاشان و آران و بیدگل بر پایه نرم‌افزار ماسک وزارت بهداشت جمعه شب ۱۳ فروردین از رنگ‌بندی زرد به نارنجی پرخطر تغییر یافته است.

بر پایه نقشه ماسک وزارت بهداشت وضعیت رنگ‌بندی کرونایی کاشان و آران و بیدگل نارنجی و پرخطر و سطح شغلی سه و چهار بر پایه این وضعیت تعطیل است.

همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به این شهرستان‌ها ممنوع است.

ویروس کرونا اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» کشور چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در این کشور اعلام کرد.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان قرار دارد.

 

کرونا جان ۱۲ نفر را طی پنج روز در مرودشت گرفت

فرماندار ویژه شهرستان مرودشت،یکشنبه ۱۵ فروردین اعلام کرد: از دهم فروردین تاکنون ۱۲ نفر از همشهریان بر اثر کروناویروس جان باختند.

رهام پیکری یکشنبه در جلسه ستاد کرونا شهرستان مرودشت افزود:با توجه به وضعیت نارنجی در این شهرستان طی ۲۴ ساعت آینده محدودیت های جدیدی اعمال خواهد شد؛ ۵۰ در صد از کارکنان  تمام  اداره ها  و دستگاههای اجرایی در این شرایط دورکاری خواهند کرد.

رییس شورای اداری شهرستان مرودشت ادامه داد: همچنین محدودیت های جدیدی برای بازار و اصناف در نظر گرفته شده است و تمام فعالیت های ورزشی تعطیل خواهد بود.

پیکری با ابراز تاسف از آنچه عدم توجه بسیاری از مردم و مسوولان به خطرات ویروس کرونا نامید  افزود:پروتکل های بهداشتی و مصوبات ستاد کرونای این شهرستان باید رعایت و اجرا شود.

وی بیان کرد: روزانه بیش از ۱۰۰ نفر به مراکز بهداشتی و بیمارستان مرودشت مراجعه می کنند و  بیش از ۱۰ نفر در بیمارستان ها بر اثر ابتلا به کرونا بستری می شوند.

رئیس ستاد کرونای شهرستان مرودشت با بیان اینکه وارد موج چهارم کرونا شده ایم گفت: شرایط از آبان و آذر ماه سال ۹۹  هم بدتر است و اگر موفق به مهار شیوع کرونا نشویم با شرایط بحرانی تری روبرو خواهیم شد.

برخی افراد خود را فراتر از قانون می دانند

 پیکری با اظهار اینکه برخی افراد، خود را فراتر از قانون می دانندو از هرگونه تلاش برای رعایت پروتکل های بهداشتی سرباز می زنند گفت:رهبر معظم انقلاب بارها فرموده اند که تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستند و این فرمان ایشان درس بزرگی برای آن دسته از افرادی است که تصمیمات و مصوبات ستاد کرونا را زیر پا می گذارند و خود را فراتر از قانون می دانند.

وی گفت:تا اطلاع ثانوی کافی شاپ ها و اماکنی که احتمال تجمع در آن وجود دارد باید تعطیل شوند و تمام رستوران ها و فست فودها تنها به صورت بیرون بر اجازه فعالیت دارند.

پیکری با تقدیر از شبکه بهداشت و درمان، ناحیه مقاومت بسیج، مرکز بهداشت و جمعیت هلال احمر شهرستان مرودشت در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: مرودشت به جرات یکی از موفق ترین و پیشرو ترین شهرستان های استان فارس و حتی کشور در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است و وضعیت نسبتا خوب مرودشت، تا حد بسیاری نتیجه اجرای موفق این طرح در شهرستان بوده است.

شهرستان مرودشت در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

 

بستری های کرونا در ایلام به ۱۷۷ نفر افزایش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۶۱ بیمار جدید ناشی از کرونا در مراکز درمانی ایلام بستری شدند و مجموع بستری های استان به ۱۷۷ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان روز یکشنبه اظهار داشت: بیشترین تعداد بستری جدید با ۲۱ نفر مربوط به ایلام است و شهرستان های آبدانان با ۱۰ بستری و دهلران با ۹ بستری در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی افزود: همچنین هفت نفر از بستری های جدید مربوط به ایوان، ۶ نفر چرداول، پنج نفر دره شهر، ۲ نفر بدره و یک نفر مروبط به سیروان است.

دکتر کریمیان یادآور شد: با توجه به روند افزایشی تعداد مبتلایان و بستری ها در استان و عدم رعایت پروتکل ها توسط مردم احتمال تغییر وضعیت کل استان وجود دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان های دهلران و آبدانان در وضعیت قرمز، ایلام، دره شهر، چرداول و ایوان در وضعیت نارنجی و مهران، ملکشاهی، بدره، سیروان، چوار و هلیلان در وضعیت زرد قرار دارند.

دکتر کریمیان اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۸ ابتلا جدید کرونا در استان ثبت شد و مجموع مبتلایان به ۲۸ هزار و ۹۵۸ نفر رسید.

وی با بیان اینکه مجموع بهبودیافتگان کرونا در استان ۲۶ هزار و ۲۱۴ نفر است، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته یک فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت شده و تعداد فوتی ها تا این لحظه ۱۷۷ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تصریح کرد: استفاده از ماسک در استان به کمتر از ۲۰ درصد رسیده و مردم با سهل انگاری در افزایش تعداد مبتلایان و بستری ها نقش موثری دارند.

دکتر کریمیان از مردم استان خواست: با ساده انگاری و عدم رعایت پروتکل ها جان عزیزان خود را به خطر نیندازند کرونا نه تنها تمام نشده بلکه به شکل قوی تری در حال تاخت و تاز است.

 

۲ هزار بیمار کووید ۱۹ به مراکز درمانی البرز مراجعه کردند

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که ۲ هزارو ۵۰ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به مراکز درمانی و بهداشتی البرز مراجعه کردند که بیانگر افزایش چشمگیر ابتلا به این بیماری در استان است.

دکتر مهرداد بابایی روز یکشنبه گفت که  این افزایش در حالی است که هفته گذشته شمار مراجعه کنندگان روزانه کمتر از یک هزارو۵۰۰ نفر بود.

وی بیان داشت: همچنین ماموریت کرونایی نیروهای عملیاتی اورژانس البرز نیز ۲ برابر افزایش داشته به طوری که تا ۲ هفته گذشته روزانه حدود ۵۰ ماموریت کرونایی انجام می شد که اکنون به ۱۰۰ ماموریت در روز رسیده است .

بابایی با اشاره به اینکه افزایش فوت ناشی از کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته افزایش چشمگیری داشته،‌گفت: این آمار طی سه ماه گذشته دراستان البرز بی سابقه بوده است.

این مسوول از مردم خواست در صورت هر گونه علائم سرماخوردگی و یا آلرژی پروتکل‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله اجتماعی واستفاده از ماسک را جدی بگیرند ضمن آنکه شستن دست ها نیز از جمله مواردی است که می بایست به آن توجه شود.

توصیه کارشناسان بهداشتی و درمانی استان البرز به مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا عدم حضور در اجتماع و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

۱۴ بیمار کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز جان باختند و ۱۱۲ بیمار به تخت های بستری انتقال یافتند.

استان البرز امروز یکشنبه در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت.

 

اعلام محدودیت‌های جدید کرونایی در قم/تعطیلی دوهفته‌ای نمازجمعه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم گفت: با ورود دوباره قم به وضعیت نارنجی محدودیت‌های کرونایی به مدت دو هفته در این استان اعمال می‌شود.

بیژن سلیمان پور با اشاره به ورود دوباره قم به وضعیت نارنجی از اعمال محدودیت‌های کرونایی به مدت ۲ هفته خبر داد و افزود: در این مدت صرفا گروه های ۱ و ۲ شغلی مجاز به فعالیت هستند و گروه‌های سه و چهار شامل تالارهای پذیرایی، استخرهای سرپوشیده، سالن‌های ورزشی، موزه ها، سینماها، سالن‌های تئاتر، مهدکودک ها، چایخانه‌ها و قهوه خانه‌ها در این مدت به طور کامل تعطیل خواهد بود.

وی افزود: به منظور اجرای دقیق این محدودیت‌ها نظارت های لازم از سوی مرکز بهداشت و اتاق اصناف صورت می‌گیرد و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی واحد متخلف به مدت دو هفته پلمپ می‌شود.

وی در خصوص نحوه فعالیت کارمندان ادارات و برگزاری جلسات هم بیان کرد: با توجه به ورود قم به وضعیت نارنجی و خطر موج چهارم کرونا دستگاه‌هایی که خدمات ضروری به شهروندان ارائه می‌دهند حداکثر با دو سوم از کارکنان فعالیت دارند، سایر دستگاه‌ها با یک دوم از کارکنان به ارائه خدمت خواهند پرداخت و جلسات اداری هم با حداکثر ۲۰ تن باید تشکیل شود.

معاون استاندار قم در ادامه با اشاره به فعالیت‌های گروه‌های آموزشی گفت: کلیه مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه به طور کامل تعطیل بوده و سایر مراسم‌ آیینی از جمله نماز جمعه و نماز جماعت در این مدت برگزار نخواهد شد.

سلیمان پور از هم استانی‌ها خواست برای عبور از این وضعیت با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همچون زدن ماسک، شستشوی مداوم دست‌ها و پرهیز از هرگونه تجمع مانع از گسترش دوباره این ویروس در قم شوند.

 

بیمارستان‌های فارس برای پذیرش بیمار کرونایی در شرایط بحرانی هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: بیمارستان‌های فارس در شرایط بحرانی برای پذیرش بیماران کرونایی قرار گرفته اند زیرا ۲۴۵ بیمار جدید مبتلا به این ویروس در ۲۴ ساعت گذشته بستری شدند و این آمار در چهار ماه اخیر بی سابقه بوده است.

دکتر مهرزاد لطفی، یکشنبه با بیان اینکه هم اکنون هزار و ۱۲۹ بیمار مثبت قطعی و مشکوک دارای علایم کرونا در بیمارستان های استان فارس بستری هستند، ادامه داد: با وجود اعلام آماده باش به تمام مراکز درمانی استان اعم از دولتی، خیریه و خصوصی، روزانه با حجم بالایی از مراجعه بیمار کرونا به بیمارستان های استان مواجهیم که کار خدمت رسانی را دشوار ساخته است و متاسفانه همکاران ما در این ایام، فشار مضاعفی را متحمل شده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزایش قابل توجه مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته تشخیص و درمان سرپایی کرونا را نشانه گردش گسترده بیماری در استان فارس دانست و گفت: با افزوده شدن چهار مرکز جدید ۱۶ ساعته ، در حال حاضر ۴۴ مرکز منتخب تشخیصی و درمان سرپایی کرونا در استان آماده خدمت رسانی به مردم است.

 لطفی با اعلام اینکه تعداد شهرهای قرمز استان فارس افزایش یافته است نسبت به روند صعودی موارد ابتلا و بستری در استان هشدار داد و گفت: با توجه به چرخش گونه کرونای انگلیسی در استان که با شدت سرایت و ابتلای بالایی همراه است، لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده مداوم از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی، پرهیز از دورهمی های خانوادگی و وجود تهویه مناسب در محل کار و منزل مورد تاکید است.

 

۵۰ درصد تست‌های کرونا در برخی از شهرستان‌های خراسان شمالی مثبت است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: تست‌های کرونای۲۴ ساعت گذشته برخی از شهرستان‌های این استان ۵۰ درصد بوده است‌.

دکتر سیداحمد هاشمی اظهار داشت: با توجه به نتایج تست های کرونا خیز چهارم کرونا دور از انتظار نیست و زنگ خطر آن در استان به صدا در آمده است.

وی با بیان این که تا ۲ هفته گذشته تعداد موارد بستری ۷۰ تا ۸۰ بیمار بود افزود: هم اکنون این رقم به بیش از ۱۵۰ بیمار در بیمارستان های استان رسیده است.

وی گفت: از مدیران تالارهای پذیرایی می خواهیم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و در  غیر این صورت به دلیل اهمیت سلامت مردم، همکاران ما ورود پیدا می کنند و برخورد قاطعی در این مورد انجام می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در بازدید میدانی از صف های مرغ و نان مشاهده کردیم که بسیاری از افراد ماسک نمی زنند و فاصله مناسب را رعایت نمی کنند.

وی گفت: برخی مردان بین ۱۸ تا ۳۰ سال با تصور این که جوانان مبتلا نمی شوند از زدن ماسک خودداری می کنند در حالی که با رعایت نکردن موارد بهداشتی خطر ابتلا به ویروس را به خانواده انتقال می دهند.

خراسان شمالی که از اوایل سال گذشته با شناسایی نخستین بیمار کرونایی وارد موج اول همه گیری این ویروس شد واین استان هم اکنون طبق ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان در وضعیت زرد و آبی قرار دارد به طوری که از هشت شهرستان این استان ۸ شهرستان در وضعیت زرد و یک شهرستان آبی است.

براساس ارزیابی این سامانه وضعیت قرمز ( بیش از ۶ بیمار در روز به نسبت ۱۰۰ هزار جمعیت) وضعیت نارنجی (کمتر از ۶ نفر به ازاء ۱۰۰ هزار جمعیت) زرد (چهار بیمار به ازای ۱۰۰ هزار جمعیت) و زرد (کمتر از چهار نفر به ازای ۱۰۰ هزار جمعیت) است که با این رویکرد هم اکنون ۲۳ شهرستان ایران در وضعیت قرمز، ۴۴ شهرستان نارنجی، ۲۸۷ شهرستان زرد و ۹۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند و  مسافرت از شهرهای نارنجی به شهرهای قرمز و بالعکس و از این شهرها به سایر شهرستان های با وضعیت زرد و آبی نیز ممنوع است.

 

۲ نفر دیگر در استان کرمانشاه بر اثر کرونا جان باختند

رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲ نفر بر اثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ فوت کردند و مجموع جان باختگان استان به هزار و ۵۲۰ نفر رسید.

مهدی محمدی روز یکشنبه افزود: هم‌اکنون ۳۵۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۴۷ نفر افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۳۲ مورد بیمار مثبت بستری و ۱۹۴ بیمار مثبت سرپایی در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند.  

محمدی اضافه کرد: ۲۱ بیمار بستری و ۱۵۴ نفر سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز گذشته ۵۱ نفر افزایش داشته است.

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۸ بیمار جدید با علایم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و ۹۰ بیمار کووید ۱۹ بعد از بهبودی از مراکز درمانی ترخیص شدند.

 

پیک چهارم کرونا در کمین کرمانشاه است

استاندار کرمانشاه گفت: از یک ماه پیش هشدار دادیم که کرونای انگلیسی در کمین کرمانشاه است و هم اکنون با توجه به افزایش شهرهای قرمز در استان‌های همجوار، درگیر شدن با پیک چهارم کرونا دور از انتظار نیست.

«هوشنگ بازوند» روز شنبه در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در سرسرای شهدای دولت استانداری، افزود: اگر درگیر پیک چهارم کرونا شویم نگرانی‌های جدی به وجود خواهد آمد و هزینه سنگینی پرداخت خواهیم کرد.

او از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خواست تا نقشه راهش را بازنگری کند و پیش بینی های لازم را در نظر بگیرد.

بازوند افزود: هم اکنون یک هزار و ۵۰۰ تخت برای بستری بیماران کرونایی در استان در نظر گرفته ایم اما با توجه به اینکه ورود به پیک چهارم کرونا دور از انتظار نیست امیدواریم با برنامه ریزی دقیق خسارت های کمتری پرداخت کنیم.

 

۲ شهرستان استان کرمانشاه در وضعیت قرمز قرار دارند

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز شنبه ۱۴ فروردین رنگ‌بندی جدید شهرهای کشور را اعلام کرد که براساس آن شهرستان‌های کنگاور و اسلام آبادغرب در وضعیت قرمز و شهرستان‌های کرمانشاه، سنقر و کلیایی، پاوه، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

رنگ‌بندی شهرها با توجه به کرونای جهش یافته تغییر می‌کند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در آینده نزدیک شاهد تغییر متغیرهای رنگ بندی‌ شهرهای کشور و در نظر گرفتن مولفه‌های تاثیرگذار مانند ویروس جهش یافته خواهیم بود و محدودیت ها متناسب با رنگ بندی‌های جدید، ابلاغ خواهد شد.‌ 

سعید نمکی روز یکشنبه در دوازدهمین اجلاس مجازی روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار داشت: مردم، دعاگو، سپاسگزار و قدردان خادمان خود در نظام سلامت هستند و به آنها احترام می گذارند. از ابتدای شیوع کرونا در کشور خیلی از دستگاه های اجرایی به کمک نظام سلامت آمدند اما پیشانی این دفاع جانانه، مدافعان سلامت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور بودند.

وی خطاب به روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور گفت: سال ۹۸ و ۹۹ سخت گذشت که از همه شما سپاسگزارم. دیروز با بیش از ۱۵ دانشگاه در تماس بودم و فکر نمی کنم مدیری در سطح دستگاه های دولتی باشد که با اولین تماس، آماده خدمت باشد و این نشان از عشق و علاقه شما در خدمت به مردم است.

نمکی ادامه داد: خیز جدید بیماری با خیزهای قبلی، متفاوت است. یکی دو روز قبل به معاون محترم درمان تاکید کردم که فعلا اعمال غیر اورژانسی لغو شود تا با مشکل کمبود تخت های بیمارستانی در کشور روبرو نشویم چون رفتار ویروس جهش یافته یا ویروس قبلی متفاوت است. 

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی حتما باید تعداد مراکز منتخب ۱۶ ساعته فعال تر شود و گسترش پیدا کند و در این مراکز، داروهای سرپایی آنتی وایرال به ویژه در مراحل اولیه بیماری، تست های تشخیصی و تیم های مراقبتی برای افراد در تماس با بیماران حضور داشته باشند تا مراجعات بیمارستانی کنترل شود.

نمکی تاکید کرد: در فضای مجازی نوشتم که برخی تصور می کنند که تغییر منحنی بیماری در کشور، با فتوشاپ انجام می شود اما برای کاهش هر نیم میلی متری از این منحنی ها، عرق هزاران کارمند و زحمتکش نظام سلامت، خون و جان هزاران فرد پرتلاش و دوری و انتظار هزاران خانواده هزینه می شود.

وی گفت: در آینده نزدیک شاهد تغییر متغیرهای رنگ بندی های شهرهای کشور و در نظر گرفتن مولفه های تاثیرگذار مانند ویروس جهش یافته خواهیم بود و محدودیت ها متناسب با رنگ بندی های جدید، ابلاغ خواهد شد. انتظار ما این است که روسای و همکاران ما در دانشگاه ها، همچنان بر روی پروتکل ها ایستادگی و مقاومت کنند. 

در این نشست، گزارش هایی از سوی معاونین وزارت بهداشت و روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی ارائه شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.