به گزارش جماران، شهرستان قلعه گنج واقع در استان کرمان دارای مشکلات و موانع متعددی بر سر راه توسعه خود و مردمانش است به گونه ای که آن ار می توان یکی از محروم ترین نقاط ایران دانست.

آنچه که بر سر قلعه گنج آمده در گزارش مبسوطی پیش تر منتشر شده که می توانید اینجا بخوانید.

اما قلعه گنج رو ی دیگری نیز دارد. سال ها است این شهرستان به عنوان منطقه پایلوت توسعه و محرومیت زدایی به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی سپرده شده است.

این بنیاد با تمرکز در سطوح و حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... تواسنه است پروژه های مهمی را در قلعه گنج به اتمام برساند و نقش مهمی در آغاز روند محرومیت زدایی در این شهرستان ایفا کند.

پرورش بز مورسیا یکی از اقدامات این بنیاد است که اهداف متنوعی از جمله ایجاد اشتغال، حفظ مراتع، بهبود صرفه اقتصادی دام و .. در بر گرفته است.

2494988_188

این نوع دام که نژاد خارجی دارد با توجه به آب و هوای منحصر به فرد قلعه گنج وارد کشور شده تا جایگزین دام تخریب گر مرتع که راندمان اقتصادی پایینی نیز دارد، شده است.

تجهیز بیمارستان قلعه گنج که سال ها به دلیل نبود امکانات و پرسنل، فاقد کارایی لازم بود یکی دیگر از اقدامات بنیاد مستضعفان است. با بهره برداری از این بیمارستان مسافت لازم برای درمان برخی مشکلات مردم حدود 250 کیلومتر کاهش یافته است.

61571478

احداث کارخانه لبنیات در این منطقه نیز توانسته موجب اشتغال زایی تعدادی از جوانان کرمانی شود.

از سوی دیگر احداث وام ها کم بهره توانسته است موجی از اشتغال در شهر به وجود بیاورد. اشتغال صورت گرفته در این طرح بسیار متنوع است و از خیاطی و آشپرخانه گرفته تا کافی شاپ و آرایشگاه و .. را در بر می گیرد.

در کنار اعطای وام، آموزش حرفه و فنون مختلف نیز یکی از طرح های بنیاد مستضعفان بوده است که توانسته از این طریق تعداد زیادی از اهالی قلعه گنج را صاحب فن کند. قالیبافی در بین زنان قلعه گنجی اکنون رواج خوبی پیدا کرده است. 

2534338_566

علاوه بر مهارت آموزی، ایجاد فضاهای مناسب برای کودکان و جوانان برای رشد استعدادهای انان در زمینه های ورزشی و ... نیز از جمله اقدامات بنیاد در زمینه مسئولیت اجتماعی است. 

ساخت فضای بازی در اغلب روستا و احداث چمن مصنوعی در جای جای بیابان های قلعه گنج از نمونه این اقدامات هستند. 

photo_2020-04-13_02-23-30

photo_2020-04-13_02-20-32

بنیاد مستضعفان از سوی دیگر توانسته است با تاسیس یک هتل با معماری بومی گشایشی در رونق گردشگری منطقه ایجاد کند.

هتل کپری قلعه گنج کرمان

ساخت هتل کپری که جذابیت های خاص خود را دارد علاوه بر پذیرا بودن مهمانان غیر بومی توانسته است با خلاقیت خود صنایع دستی منطقه را نیز احیا و زنان بسیاری را با آموزش حصیر بافی، صاحب درآمد کند.

 

مشارکت 50 درصدی در طرح های دولتی از جمله راه سازی، ساخت سالن آمفی تئاتر، اماکن ورزشی، مبلمان شهری، توسعه فضای سبز و ... نیز از دیگر اقدامات بنیاد مستضعفان است به گونه ای که عمده ادارات این شهرستان توانسته اند در وهله اول زیرساخت لازم فعالیت های خود را ایجاد کرده و در وهله دوم پروژه های معطل مانده را به اتمام برسانند.

قلعه گنج اگر چه هنوز محروم است و راه درازی را برای از یاد بردن سال های سخت گذشته بپیماید اما این روزها توانته تا حدودی چهره ی خود را بازیابی کند.

همین مهم باعث شده تا مدل توسعه قلعه گنج در برخی استان های دیگر به عنوان الگو برای محرومیت زدایی از برخی نقاط کشور نام برده شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.