به گزارش ایرنا، حجت الاسلام فاضلی کدکنی روز پنجشنبه در آئین بزرگداشت مرجعیت بزرگ شیعه، حضرت آیت الله العظمی خویی (ره) که با حضور فرزند وی حجت الاسلام سید عبدالصاحب خویی در مسجد حاج بابای خوی برگزار شد‌، شهر خوی را عالم پرور و مرجع خیز عنوان کرد و ازفود: این شهر دارای مفاخر بزرگ علمی بوده که در دنیای شیعه شناخته شده است.
وی آیت الله خویی را همچون اجادش مظلوم عنوان کرد و گفت: ایشان شباهت های زیادی در مظلومیت به حضرت زهرا (س)، امام حسن (ع) و امام جعفرصادق(ع) دارد و مانند آن بزرگواران در مظلومیت زیستند.
وی با اشاره به جایگاه جهانی حضرت آیت الله العظمی خویی در مرجعیت، اظهار کرد: موقعیت علمی و دینی ایشان در جهان برجسته است و این عالم ربانی بیش از 70 سال کرسی تدریس در نجف اشرف را بر عهده داشت و خدمات زیادی را به جهان اسلام عرضه کرد.
وی با بیان اینکه آیت الله خویی چندین 10 هزار نفر مرجع‌، مبلغ، مدرس و خطیب را تحویل جهان اسلام داده است، بیان کرد: در بیشتر کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی موسسه‌ها، مدارس، مراکز خیریه، مساجد، کتابخانه‌ها و حسنیه‌هایی بنام این عالم ربانی تاسیس و راه‌اندازی شده است.
وی آثار و تالیفات حضرت آیت الله العظمی خویی را در فقه و اصول و تفسیر قرآن بی بدیل عنوان کرد و گفت: تالیفات و آثار ایشان در تمامی مدارس و حوزه‌های دینی جهان اسلام در سراسر جهان تدریس می‌شود.
به گزارش ایرنا، آیت الله العظمی سیدابولقاسم خویی در سال 1295 هجری در شهر خوی متولد شد و در سن سیزده سالگی از این شهرستان برای تحصیل به نجف اشرف عزیمت کرد.
وی در طول 60 سال تدریس در حوزه های علمیه هزاران شاگرد برجسته و صدها مجتهد تحویل جامعه اسلامی کرده است.
از مشهورترین شاگردان حضرت آیت الله خویی می توان از علمایی چون شهید محمد باقر صدر، سید علی سیستانی، سید محمد روحانی، شیخ حسین وحید خراسانی، شیخ جواد تبریزی، میرزا علی غروی تبریزی، شیخ مرتضی بروجردی، سیدرضا موسوی، و دیگر بزرگان نام برد.
آیت الله خویی در سال 1370 شمسی در شهر نجف اشرف دار فانی را وداع گفت.
حجت الاسلام سید عبدالصاحب خویی فرزند حضرت آیت الله خویی (ره) در سفرشان به خوی از درمانگاه موسی ابن جعفر (وابسته به موسسه آیت الله خویی) و نیز بیمارستان خیریه 261 تخت خوابی حضرت آیت الله خویی بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند احداث این بیمارستان قرار گرفت.
7133/3072
** خبرنگار: سعید فرجی ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.