محمدعلی طهماسبی پنجشنبه شب در جلسه بررسی مشکلات سیب استان آذربایجان غربی در ارومیه افزود: این زنجیره دارای چندین مرحله است که هر مرحله نیازمند یک بسته علمی، بررسی کارشناسی و برنامه ریزی است.
وی گفت: این استان با تولید کنونی می تواند با استفاده از نظرات متخصصان این حوزه تولید کنندگان سایر استانها را با دستاوردها و طرح های اثر گذار جذب کند.
وی علت ریزش سیب را هرس نکردن خوب و استفاده نکردن از نهاده های مناسب دانست و افزود: اگر این موارد رعایت شود 85 درصد از سیب تولیدی مرغوب خواهد بود.
روح الله حضرت پور نماینده مردم شهرستان ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بیان کرد: زنجیره صادرات سیب کشور هم باید مانند میز سیب در آذربایجان غربی باشد تا سیاست های لازم جهت صادرات سیب در این استان اتخاذ شود.
وی اضافه کرد: تصمیمات غیر کارشناسی در صادرات موجب می شود که بازارهای سیب کشورهای هدف را از دست بدهیم.
وی اظهار کرد: تخصیص یارانه های صادرات و تولید برای کشاورزان و صادرکنندگان لازم و ضروری است چرا که تسهیلات بانکی با بهره بالا برای خرید دستگاههای سورت و بسته بندی برای باغداران مناسب نیستند.
وی با بیان اینکه بخشنامه های لازم جهت مصرف سیب در تمامی بخش های عمومی کشور باید صادر شود، ادامه داد: معیشت کشاورزان استان با تولید سیب و انگور در استان گره خورده و حمایت از این بخش لازم و ضروری است.
حضرت پور اظهار کرد: زنجیره سیب حق آذربایجان غربی است هر چند برخی ها در تلاش برای انتقال آن به سایر نقاط کشور هستند.
اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: امسال در 60 هزار هکتار از باغات سیب آذربایجان‌غربی بیش از یک میلیون و 200 هزار تن سیب درختی تولید شد.
وی بیان کرد: از این میزان 350 هزار تن سیب صنعتی در 48 کارخانه صنایع تبدیلی و تکمیلی فراوری شده است.
کریم زاده اضافه کرد: امسال میزان تولید سیب به لحاظ شرایط آب و هوایی در استان افزایش یافت که با تدبیر به موقع جهت خرید تضمینی، مشکلات تولید کنندگان سیب تا حدودی تعدیل شد.
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: جایگزینی ارقام جدید پایه رویشی به جای ارقام قدیمی سیب، توسعه سیستم های نوین آبیاری تحت فشار، بکارگیری تجهیزات کاهش مخاطرات طبیعی و خرید تضمینی از برنامه های سازمان در تولید سیب در استان است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از یک میلیون تن سیب درختی دارای رتبه اول کشور است.
شهرستان ارومیه با دارا بودن یک سوم باغات سیب استان بیشترین و با کیفیت ترین سیب را در منطقه شمال غرب کشور تولید می کند.
7125/2093 **خبرنگار : طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.