جلیل جباری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پرونده های ثبت میراث ناملموس این سه اثر معنوی پس از تلاش یکساله در مستند نگاری و پژوهش تهیه شده بود و در نشست اخیر استان ها که در دفتر ثبت آثار، ‌حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور برگزار شد، در فهرست ملی میراث ناملموس معنوی کشور به ثبت رسید.
وی برنامه ریزی اصولی و بلند مدت برای جلوگیری از فراموشی کامل آثار معنوی را مورد تاکید قرار داد و افزود: ثبت این آثار معنوی گامی برای حفظ هویت های فرهنگی است.
به گزارش ایرنا با ثبت این سه پرونده، تعداد آثار ناملموس ثبت شده آذربایجان غربی به 28 عنوان رسید.
براساس این گزارش صنعت تنور سازی ارومیه قدمتی 500 ساله دارد و به مرور زمان به علت بی توجهی به فراموشی سپرده شده است چنانکه از 70 تنور ساز ارومیه ای تنها یک تنور ساز باقی مانده است.
تا دهه 50 شمسی زنان آذربایجان غربی به صنعت تنورسازی می پرداختند ولی پس از دهه 50 شمسی آرام آرام مردان وارد میدان شدند.
تندیرچیلر کوچه سسی تنها یادگار به جامانده از صنعت تنور سازی و تنورسازان ارومیه است که امروز در غربت بسر می برد و مغازه های تنور سازی به ساختمان های چندین طبقه تبدیل شده اند.
همچنین ریزه کاری چوب از مهمترین صنایع دستی پررونق ارومیه است که روش تولید آن بر اساس روکش کردن قطعات چوبی در طرح ها و تولیدات بسیار متنوع و کاربردی بوده و از چوب گردو، سنجد، گلابی، سرو، صنوبر و درخت تبریزی به روش بریدن چوب در قطعات نازک و در کنار هم چسباندن آنها تولید می شود.
از مهم ترین آثار تولیدی این هنر می توان به انواع متنوعی از جعبه های چوبی مانند دستمال کاغذی، شکلات خوری، وسایل تزئینی، دستبند و حتی وسایل زینتی، جعبه آرایش، عصا، صفحه شطرنج و میز غذاخوری اشاره کرد.
این صنعت از قدیم الایام در ارومیه رونق بسیاری داشته است و از مهم ترین سوغات و هدایای این شهرستان به شمار می رود؛ریزه کاری چوب از صنایع دستی شاخص آذربایجان غربی به شمار می رود.
8135/3072
** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.