محمد عبدالهی روز پنجشنبه در حاشیه جلسه شورای حفاظت از منابع آب مهاباد در گفت و گو با خبرنگار ایرن به کاهش 40 درصدی بارندگی اشاره کرد و افزود: امسال 40 درصد نزولات آسمانی در مهاباد کاهش یافته و بر همین اساس ارتفاع آب سد مهاباد به یکهزار و 343 متر رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه سال گذشته ارتفاع آب در چنین روزی یکهزار و 344.5 متر بوده است، اظهار کرد: در سال آبی 96-95 مقدار کل بارندگی 231 میلی لیتر است که این مقدار در سال آبی 95- 94 بیش از 408 میلی لیتر بوده است.
عبدالهی حجم آب پشت سد مهاباد را در حال حاضر 74 میلیون مترمکعب اعلام کرد و در خصوص تولید برق از سد مهاباد اظهار کرد: امسال کل برق تولید شده هشت هزار مگا وات بوده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد کاهش یافته است.
عبداللهی افزود: تاکنون 99 میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی، یک میلیون مترمکعب در بخش صنعت و 16 میلیون مترمکعب به عنوان آب شرب در شهرستان مصرف شده است.
وی با اشاره به کمبود شدید آب در مناطق روستایی و ادامه خشکسالی گفت: اولویت مصرف آب با بخش شرب است و بر این اساس بطور جدی با ایجاد چاه های غیرمجاز روستایی برخورد می شود.
مدیر امور آب مهاباد گفت: امسال 40 درصد بارندگی کاهش یافته است و حجم آب سد مهاباد امسال به 74 میلیون متر مکعب رسید این مقدار پارسال 82 میلیون متر مکعب بود.
رئیس اداره محیط زیست مهاباد نیز گفت: با وجود خشکسالی های اخیر، احیای تالاب کانی برازان با مشارکت امور آب انجام و خطر خشک شدن آن رفع شده است.
فاروق سخنور با اشاره به اهمیت تالاب کانی برازان به عنوان یک مانع برای وقوع سیل های احتمالی و همچنین یک فرصت گردشگری گفت: با آغاز فصل مهاجرت پائیزی، 75 نوع غاز خاکستری به این تالاب مهاجرت کرده اند.
ایرج شجاعی، معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مهاباد نیز گفت: باید برای مواجهه با کم آبی برنامه ریزی شود تا در صورت احتمال وقوع آن دچار بحران نشویم.
به گزارش ایرنا سد مهاباد یکی از سدهای بزرگ آذربایجان غربی و جزو 10 سد پرآب کشور است؛ جاده‌های ارتباطی مهاباد به سردشت و پیرانشهر از حاشیه دریاچه این سد زیبا عبور می کند و محلی برای اطراق گردشگران به شمار می رود.
آب شرب و بخش کشاورزی مهاباد از این سد تامین می شود؛ این شهرستان با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
3093/3072
** خبرنگار: پیمان پاکزاد ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.