رئیس انجمن سینمای جوانان آذربایجان غربی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محمد مستوفی تصویربردار، جواد عسگراوغلی عکاس و پویا شکیبی و میر محمد نقوی بازیگران این فیلم هستند.
احسان مهدیان با اشاره به اینکه آموزش و تولید فیلم های کوتاه هنرجویی و حرفه ای از اولویت مهم این انجمن است، افزود: موضوع های بومی و محلی از دغدغه های اصلی فیلمسازان آذربایجان غربی بوده و فیلم کوتاه 'لجن' با توجه به این مهم تولید شده است.
وی ادامه داد: امسال پیش از این 6 فیلم کوتاه با عنوان های 'نان و تنور'، 'سورا'، 'رسیدن'، 'شیوار'، 'سس /صدا/' و 'ایده ای به رنگ خاک' در این استان تولید شده بود.
کارگردان این فیلم نیز با اشاره به اینکه این اثر در چهار روز تولید شد، بیان کرد: این فیلم حکایت مردی است که به علت درد پا در جستجوی 'لجن' برای درمان، به دریاچه ارومیه می رود اما اثری از لجن پیدا نمی کند.
رضا امن زاده با بیان اینکه جزو نخستین کسانی است که در سال 1382 با ساخت فیلم کوتاه 'اورمو گولی/دریاچه ارومیه/' به بحران خشکسالی دریاچه و عواقب آن پرداخته است، اضافه کرد: متاسفانه این فیلم که در آن زمان می توانست تلنگری برای مسئولان باشد، هیچ گوش شنوایی پیدا نکرد.
وی افزود: آب، نمک و لجن دریاچه ارومیه از سال های گذشته برای درمان بیماری های پوستی، مفصلی، و روان درمانی مورد استفاده قرار می گرفته اما امروزه به سبب بحران زیست محیطی این دریاچه ارومیه اثری از این لجن باقی نمانده است و سوژه فیلم بر این اساس طراحی شد.
وی تاکید کرد: بحران زیست محیطی دریاچه ارومیه و عواقب ناشی از خشک شدن آن را با تمام توان در قالب فیلم و عکس به سراسر جهان اطلاع رسانی می کنم.
به گزارش ایرنا انجمن سینمای جوانان آذربایجان غربی در شهرستان های ارومیه و مهاباد دارای دفتر بوده و یک نمایندگی آن در بوکان دایر است.
انجمن سینمای جوانان آذربایجان غربی 25 جایزه را در سال های 1394 و 1395 در بیش از 70 جشنواره بین المللی فیلم و عکس برای این استان به ارمغان آورده است.
نمایش فیلم های کوتاه تاثیرگذار سینمای ایران و جهان در طول سال در قالب برنامه هنری پاتوق فیلم /سینمای آینده/ از فعالیت های مهم انجمن سینمای جوانان آذربایجان غربی است.
راه یابی 2 فیلم 'سس' و 'آرا' از این استان به سی ‌و‌چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران که 25 تا 30 مهرماه برگزار می شود، جدیدترین دستاورد انجمن سینمای جوانان آذربایجان غربی به شمار می رود.
رضا امن زاده متولد 1355 در ارومیه بوده و کارشناس 'ارتباط تصویری' است؛ وی با فیلم کوتاه 'راهی' در سال 1379 وارد عرصه فیلمسازی شد.
'بازگشت'، 'صدایی که نشنیدیم'، 'اتاق پرواز'، 'پارکینگ'، '501' و 'اورموگولی /دریاچه ارومیه/' فیلم های کوتاهی است که این هنرمند پیش از این نویسندگی وکارگردانی کرده است.
وی جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم و عکس آذربایجان غربی را برای فیلم کوتاه 'راهی' در سال 1380، بهترین عکس جشنواره فیلم و عکس استانی را در سال 1381 و بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را برای فیلم های' اتاق پرواز' و 'اورموگولی' از جشنواره فیلم و عکس استانی در سال 1384 کسب کرده است.
بهترین کارگردانی و بهترین تصویربرداری در جشنواره منطقه ای خرم آباد برای فیلم های 501 و' اورموگولی' در سال 1386 و فیلم منتخب سال انجمن سینمای جوان برای فیلم 'اورموگولی' در سال 1386 در ویترین افتخارات این هنرمند می درخشد.
کسب دیپلم افتخار هیات داوران برای فیلم 'اورمو گولی' از جشنواره فیلم کوتاه اتریش در سال 1387، تقدیر برای فیلم 'اورمو گولی' از جشنواره تولیدات تلویزیونی کشور در سال 1387 و بهترین فیلمنامه در جشنواره منطقه ای تبریز برای فیلم شاخه گلی برای مجنون در سال 1389 از دیگر افتخارات این عکاس و فیلمساز ارومیه ای است.
دریاچه ارومیه در طول تاریخ همواره برای استفاده از خواص درمانی آن در حمام های لجن کنار دریاچه به صورت سنتی مورد توجه بوده است و آب و لجن آن با برخورداری از املاح فراوان معدنی به ویژه 'کلرور' و سولفات (گوگرد) و ترکیبات آهن و ید و مقدار مناسبی نمک و مواد آلی متعدد و میزان رادیواکتیویته متناسب یکی از مرغوب ترین لجن های طبی به شمار می آید.
آب و لجن این دریاچه برای مداوای بیماری هایی مختلفی به ویژه استخوانی، خون مردگی، بیماری های زنان، درد عضلانی و رماتیسم تجویز شده است.
7129/2093** خبرنگار: توحید محمودپور** انتشار دهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.