حجت‌الاسلام صمد محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به ذکر محل های خرج زکات پرداخت و افزود: در حوزه عمرانی، مبلغ 560 میلیون ریال برای ساخت سه مسجد روستاهای 'شوربلاغ' و 'باغدرق' و 'عذاب' و در حوزه فقرا نیز مبلغ 2 میلیارد و 447 میلیون ریال خرج نیازمندان شده است.
وی مسئله اعتماد سازی را یکی از مهمترین مسائل زکات برشمرد و گفت: اصل پرداخت زکات جزو ضرورت های دین و یکی از نشانه های ایمان است.
محمدی نقش اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در زمینه ترویج فرهنگ زکات را مهم دانست و تاکید کرد: همه باید تلاش کنند تا شاهد جهش در جمع‌آوری زکات با توجه به ظرفیت‌های شهرستان باشیم.
دبیر ستاد زکات خوی با بیان این که اولویت اول مصرف زکات باید رسیدگی به وضعیت فقرا و ساماندهی آنان باشد، تاکید کرد: زکات باید در همان شهر یا روستا مصرف شود.
وی بر ضرورت همکاری دستگاه‌ها در خصوص این فریضه مهم اشاره کرد و افزود: استفاده از ظرفیت بزرگان و متنفذان و معتمدان در این زمینه حائز اهمیت است.
وی بر پیشرو بودن روستاها در پرداخت زکات اشاره کرد و گفت: روحانیان روستاها، دهیاران، ریش سفیدان و شوراهای شهر و روستا باید مردم را با احکام زکات آشنا کنند.
وی با برشمردن اهمیت زکات در اسلام، گفت: با توجه به ظرفیت های موجود در شهرستان، امسال وضعیت جمع آوری زکات رضایت بخش نیست و این امر مشارکت بیشتر مردم متدین و مذهبی شهرستان خوی را می طلبد.
به گزارش ایرنا در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشان آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.
همراهی نماز و زکات به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد و ذکر زکات در کنار نماز نشانه جامعیت اسلام و همه جانبه‌نگری دین مقدس اسلام است.
گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی هستند که زکات به آنها تعلق می گیرد.
‌شهرستان 385 هزارنفری خوی در شمال آذربایجان غربی واقع شده و دومین شهر پرجمعیت این استان است.
7133/3072
** خبرنگار: سعید فرجی **انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.