رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برنامه ابلاغی کشت دانه های روغنی کلزا برای استان از سوی وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی ۹۷- ۹۶ در حدود ۸ هزار هکتار پیش بینی شده است
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی اسمعیل کریم زاده در همایش کشت پاییزه گندم که در جهادکشاورزی استان برگزار شد با تاکید بر ضرورت توسعه کشت دانه های روغنی در استان افزود: توسعه کشت دانه روغنی کلزا در جهت تحقق و اجرای برنامه های اقتصادی مقاومتی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
وی با بیان اینکه توسعه کشت دانه روغنی کلزا در اراضی برای رعایت تناوب و پایداری کشت گندم اجرا می شود تصریح کرد: در اراضی باید به کشت به موقع واستفاده از بذر و کود به اندازه کافی توجه شود تا راندمان عملکرد در اراضی زیر کشت افزایش یابد.
کریم زاده با بیان اینکه محور توسعه اقتصادی در آذربایجان غربی توسعه کشاورزی است افزود: آذربایجان غربی ۲.۳درصد مساحت اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده که ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی کشور را نیز تولید می کند.
رئیس جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: سرمایه گذاری که از محل منابع عمومی کشور در بخش کشاورزی انجام شده ۵درصد است که درصورت افزایش سرمایه گذاری دراین حوزه با وجود استعداد،بالقوه استان میزان تولیدات نیز افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه متوسط تولید گندم در سال گذشته ۳.۸تن در هکتار است تصریح کرد: امسال میزان تولید ۳.۳تن در هکتار بوده است.
کریم زاده با اشاره به اینکه ۵ مرکز تهیه و توزیع بذر در آذربایجان غربی فعالیت می کند گفت: امسال سهمیه ابلاغی بذر استان ۳۴۲هزار هکتار است.
وی با اشاره به میزان سطح زیرکشت کلزا در استان گفت: میزان تعهد آذربایجان غربی۸هزار هکتار است.
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: درحدود ۵۰درصد از مطالبات گندم کاران استان پرداخت شده است.
کریم زاده با بیان اهمیت خط اعتباری در بحث کشاورزی اظهار کرد: ۲۰درصد بذر،۲۵درصد تغذیه و ۲۵درصد مکلنیزاسیون در میزان راندمان محصولات اثر دارد.
وی با اشاره به اینکه کشاورزی حفاظتی از برنامه های مهم جهاد کشاورزی است افزود: از مزایای دیگر این روش کشاورزی؛ کاهش فشردگی خاک، افزایش ضریب نگهداری رطوبت در خاک، افزایش مواد آلی خاک، جلوگیری از فرسایش، کاهش تبخیر، پیشگیری از به هم خوردن ساختمان خاک و همچنین اصلاح آن، افزایش کارآیی مصرف آب است.
وی افزود:سالانه به طور میانگین بیش از چهار میلیون تن محصولات زراعی معادل ۷۰ درصد از تولیدات بخش کشاورزی استان در زیر بخش زراعت تولید می شود .

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.